Hej! Jag har fått tag på tre gamla 3fas el motorer (0.75kw) och tre styrskåp, de har suttit på en komposteringsmaskin och motorerna har drivit skruvar så det finns bra utväxling på dom vilket är perfekt till mitt projekt. Jag har tänkt att driva en rulle och det ska gå att tyra mellan 60 och 150rpm.
Jag behöver förslag på någon slags frekvensomformare så att jag kan ställa varvet (gärna med pedal)
nästa steg är att kunna styra dessa med olika sensorer jag har en Telemecanique TSX 07 men jag har ingen aning om hur man programmerar den.
Är det någon som vet en billig frekvensomformare som passar eller hur jag kan programmera PLC styrningen?
Förslag på billig motorstyrning för pedalmanöver?
Förslag på billig motorstyrning för pedalmanöver?
Senast redigerad av blueint 2 november 2013, 13:20:49, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: motortyrning
Anledning: Ettordsrubrik: motortyrning
Re: motortyrning
De allra flesta frekvensomriktare har analoga ingångar för styrning av utfrekvens, till den kan du koppla en potentiometer. Och om du vill styra med din PLC så titta om den har analog utgång.
Det finns trådar om vart man kan köpa billiga omriktare här på forumet så testa att söka så kommer du säkert att hitta något av intresse.
Det finns trådar om vart man kan köpa billiga omriktare här på forumet så testa att söka så kommer du säkert att hitta något av intresse.