bygga switchad LED-drivare 2A

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
frownlayer

bygga switchad LED-drivare 2A

Inlägg av frownlayer »

Jag började att rita på en switchad LED-drivare som skulle ge konstant 2A ända upp till 60v. alltså ca 20 P-LED.

Meningen är att man ska ha 1.23v i referens. och gör man det med ett vanligt motstånd (R1) så kommer man att bränna ca 3W bara på att få rätt ström.
Min tanke var att räkna så att man får 0.123v och sedan förstärka upp det till 1.23v med en op amp.

Men jag har fastnat på värdena på mina motstånd och kondingar. hur jag än räknar får jag inte till det..

någon som kan ge mig en spark i ryggen åt rätt håll? eller en käftsmäll för att jag kan för lite om elektronik och därför ritat helt fel på bilden?
jag lägger med originalet så ni kanske förstår hur jag menar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: bygga switchad LED-drivare 2A

Inlägg av Micke_s »

Misstänkter att du kan få oscillering om man inte gör rätt..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Finns redan en tråd om denna funktion och det verkade gå bra.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hej,

Du har kopplat op'n lite knasigt.
Anslut R5 mellan out och -in på op.
Anslut R4 till GND (inte VDD) och -in på op.
Ta bort R3 och C4 samt C3 (de skapar bara fasvridning som kan ge självsvängning).
Välj R5 = R4 x 9 så får du 10ggr gain, men du kan ta R5 = R4 x 10 också så du får 11ggr gain, det är bara att välja R2 därefter.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det Op amp:en saknar feedback just nu.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur blir stabiliteten efter dessa ändringar?

Alternativa metoder? mäta på primärsidan? andra switcherchip? zenerdiod?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag minns inte vart jag fick idén om upplägget med kondingarna, men jag läste om att man var tvungen att göra något åt switchfrekvensen, annars blir feedbacken väldigt konstig och därmed strömspikar i lysdioderna.

jag ska rita om så att jag är med på ändringarna.

eller finns det bättre anpassade kretsar? det var ett tag sen jag ritade denna.
Borre

Inlägg av Borre »

I den här tråden ser du hur jag har gjort med en snarlik regulator, det fungerar utmärkt.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 96#p540177
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

:tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

nu har jag ritat om lite. (såg nu att det står r4 på ett ställe. det ska inte finnas något r4 med, jag missade att ta bort de)

och nu tror jag att det har blivit mer rätt än innan.
frågan är bara nu vad jag ska ha för op-amp. något förslag? Jag är inte sugen på smd. den ska fungera på ca 10-18vDC.

sen vet jag inte vad det gör för skillnad om jag väljer 5.6 ohm, och 56 ohm, eller om man tar 5.6 kohm och 56 kohm på op-ampen är det skitsamma eller är något att rekommendera?

Borre: Din regulator är en step-down, och min en step-up. fungerar det ändå att göra samma sak?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Spelar ingen roll om det är step-down eller step-up.

Regulatorn försöker hålla en konstant spänning på feedback pinnen.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

LC filtret med ESR på kondingen ligger ju i feedback loopen. Du bör inte ha 56 och 5,6 ohm i feedbackloopen, din OP orkar inte driva så låga impedanser.
56k och 5,6k känns onödigt stort också, sikta på 5,6k och 560 ohm. Men det fungerade med ännu större för Borre så egentligen är det inte så noga.
Får du instabilitet trots allt får du koppla kondensatorer över R3 tills den blir stabil.
OPn är inte så noga, valfri enkel bipolär ex LM358 eller liknande borde gå bra. Lite offset gör inte så mycket på utströmmen. Det är inte någon precision ändå vi talar om.

Jag tror dock inte du fixar att driva 20 st LED med 2A och LM2585. Du förbrukar 20*3.2V*2A = 130W bara i LEDarna.
Säg du matar LM2585 med 24V, och har en verkningsgrad på 80%=> switchströmmen blir 5-6A och du switchar ju 150W eller mer.
(egentligen blir switchströmmen betydligt mer)

Du drar en himla massa ström genom LM2585. Den klarar bara 3A (strömbegränsad till mellan 3-7A beroende på toleranser i chipet) . Dioden som är listad i schemat klarar inte av det heller. Du behöver ialla fall en 80V schottky diod. Gärna en som är specad för >10A så blir det lägre spänningsförluster.
Din induktans måste också tåla rejält med ström, börjar den mättas blir det inte roligt.

Här är en länkt till en enkel simulator för boostkretsen, funktionen är densamma.
http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_ ... mps_e.html

Det finns också onlinesimulatorer, tror även Texas Insturment har för sina Simple Switchers.

Men principen du har lagt upp är helt rätt, det är bara en fråga om att designa komponenterna med rätt storlek/kapacitet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag köpte en driver från kina istället, den kostade mindre än komponenterna för att bygga själv (som jag tänkte först) hade kostat.

Nu kan det ju finnas anledningar att man vill bygga själv ändå, men det är ju bra att veta att det finns färdigt billigt.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag har letat efter drivare i kina, men jag hittar bara massa som har flera olika lägen(t.ex 100%, 50%, blink). och det är helt oacceptabelt i mitt läge. så en länk om du hittar en bra/billig/stabil.

rikkitikkitavi: nu är det inte meningen att jag ska koppla på 20 LED på den, det lutar mer mot max 10st.
sen tänkte jag att det skulle vara smidigt att kunna välja mellan 1 och 10st LED utan att behöva byta några komponenter.
går det få samma funktion med en boosterkrets? jag är inte tillräckligt bra för att kunna säga det.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

En boost(stepup) kan höja inspänningen.
En buck(stepdown) kan sänka den.

Beroende på din matningspänning och antalet dioder måste du alltså ha olika topologier. Det finns såklart boost/buck cokså, men om du skall klara ett stort inspänningsområde och många dioder och få dioder kommer du få designa för ganska häftiga pulsströmmar tex.
Sedan kan man tänka sig tex transformatorkopplade buckregulatorer (sk pushpull eller andra) men det blir mera komplext.

Att begränsa sig till 1-8 dioder är nog bra. Hellre då två slingor...

1-2 dioder blir garanterat en buckregulator men det blir som sagt svårt att bygga en generell drivare om du inte har bestämt dig.
Enklast är nog en matning på drygt 35V och en buck regulator samt 1-8 dioder. Simple switcherkretsarna klarar upp till 40V.
9 dioder ger 9*3,4V = 30V och så 90% duty cycle + 1 diodspänningssfall + internt spänningsfall i kretsen (ca 2V) betyder att det går precis med 35V.
(30V / 0,90+0,6+2= 35V)
Skriv svar