Det började med att jag hade ett behov av att sätta igång en fläkt inför vintern...
En sökning senare efter kollat tillgängliga produkter för syftet: "Jaha, ja jo.. en sådan(t. ex) kostade selänk, det kan jag lägga ut. Men det finns säkert något roligare samt bildande än så."
Sen undrade jag: "Hm.. vad skulle jag mer kunna använda en thermostat till?"
Vilket jag fick snabbt svar på: Temp för öl/vin/yoghurt/bakning/torkning, äggkläckare, maskodling till kommande fiskar, fördela värme i boendet, en fungerande dryckkylare etc etc. Listan blir inte kortare direkt. Visst en hel del av ovanstående kör jag inte ständigt/på samma gång, men det blir ändå en.. fyra, fem applikationer som kommer köras ganska kontinuerligt. Svårt att tänka mig att någon i omgivningen inte skulle behöva en heller för den delen.
Med min sök-fu, fann jag:
Phil Levchenko's projekt: ATtiny2313 Based Thermostat. Del 1, 2, 3. (source.zip för projektet.)
Fint med svängrum att koppla till lämpligt agg osv.
Fann även: Home Brew Heater Controller, (source).
Vilket är smidigt för enbart 12v applikationer.
Peltierelement skulle räcka "långt" för flertalet av områdena, även om man nu kan tala om (in)effektiviteten.
Frågor:
Ser dessa kretsar ut att vara sunt konstruerade ur både säkerhet-aspekt samt i övrigt?
Vad skulle dina rekommendationer vara mellan ovanstående gällande:
- Ekonomi (billigt; dugligt men säkert)
- Bildningen (vilken krets ger mig mest samt kan jag bygga vidare på?)
- (eller för all del gärna något annat/ett eget!

Förresten, andra förslag/tankar/faktorer på området tas Tacksamt emot!
Tackar och bockar på förhand!

ps. Det är väl lika bra att jag räknas som noob på området även om jag byggt repraps, men säg; kan löda och följa instruktioner samt ibland visat latenta kognitiva funktioner i regel i samband med förtärbara ämnen med stor koncentration av fett och snabba kolhydrater. ds.