PetitFATfs
PetitFATfs
Tånkte bara tipsa. Hade testat Microchips FAT för SD kort, men även om det är ganska kompetent så drar det iväg med RAM, typ 32k bara för filsystemet. Hittade då PetitFATfs
Har ett testprogram som läser och skriver en fil på ett SD kort på en 18F4620. testprogrammet är ca 10k.
Finns dock vissa begränsningar, bara en fil och man måste skriva en hel sektor åt gången. Dessutom kan man inte skapa filer, men för det jag tänkte mig verkar det funka bra.
Har ett testprogram som läser och skriver en fil på ett SD kort på en 18F4620. testprogrammet är ca 10k.
Finns dock vissa begränsningar, bara en fil och man måste skriva en hel sektor åt gången. Dessutom kan man inte skapa filer, men för det jag tänkte mig verkar det funka bra.
Re: PetitFATfs
Det fungerar bra tycker jag också.
Skrev lite kort om hur jag fick igång det på en 18F4620 för 3,5 år sedan: http://jonas.haksberg.net/post/Petit-Fa ... PIC18.aspx
Tycker man kommer riktigt långt med det.
Skrev lite kort om hur jag fick igång det på en 18F4620 för 3,5 år sedan: http://jonas.haksberg.net/post/Petit-Fa ... PIC18.aspx
Tycker man kommer riktigt långt med det.
Jag har kört den något större versionen TinyFAT? på lite olika AVR:er och det fungerar verkligen ypperligt bra.
MVH: Mikael
Tack! Synd att jag inte såg det före jag träsade på med mitt. Funkar bra dock med ett 2Gb SD, har även ett riktigt gammalt 128Mb som bara fungerar ibland. Har kollat tajmingen på serielänken och den är ok. Skall även testa med ett annat SD.Skrev lite kort om hur jag fick igång det på en 18F4620 för 3,5 år sedan
Vad kör du för buffertar för nivåkonverteringen? Jag har bara spänningsdelare med motstånd.
Jag använde sådana här för nivåkonverteringen: https://www.sparkfun.com/products/8745
Numera brukar jag köra med 3,3V på PICen också och behöver ingen nivåkonvertering. Jag har även testat med 74HCT126/127 och det fungerar bra. 74HCT244 borde fungera utmärkt också.
Numera brukar jag köra med 3,3V på PICen också och behöver ingen nivåkonvertering. Jag har även testat med 74HCT126/127 och det fungerar bra. 74HCT244 borde fungera utmärkt också.
Ah, tack. Skall kolla. Att köra PICen på 3,3V är inget alternativ så den dessutom skall prata mot ett 5V-system.
Edit: Andra alternativ för översättare är väl MAX3390E?
Edit 2: Och förtydligar: Det är 16 st 5V linjer som skall läsas/drivas. SD-kortet är bara fyra
Edit: Andra alternativ för översättare är väl MAX3390E?
Edit 2: Och förtydligar: Det är 16 st 5V linjer som skall läsas/drivas. SD-kortet är bara fyra

Jag har kört spänningsdelning från 5V till 3.3V med 2.2Kohm och 3.3kohm (eller om det var 1.8k och 3.3k, det stämmer bättre 
Det har iaf fungerat klockrent med 1Gigs och 2gigs och större SD-kort och micro-SD-kort (AVR och HW-SPI).

Det har iaf fungerat klockrent med 1Gigs och 2gigs och större SD-kort och micro-SD-kort (AVR och HW-SPI).
OK. Set är vad jag har på labbplattan oxå. Ett irritationsmoment är att utrustningen har 256-byte sektorer, medan FAT har 512, så nu har jag halva sektorn tom. Skall funder på om jag ids koda så att jag fyller hela sektorer. Det spelar dock bara roll om jag skall läsa filerna från ngt annat.
Spänningsdelare fungerar bra från 5V till 3,3V. Men åt andra håller behövs en aktiv drivare då PICen inte klarar av att första att 3,3V är logisk '1' på just SPI-ingången.
Jo, det gör den, men det är på gränsen.Men åt andra håller behövs en aktiv drivare då PICen inte klarar av att första att
Enligt databladet, parameter D041, så klarar SDI inte av att tolka 3,3V som en '1' vid 5V matningsspänning.
När man använder pinnen som SDI sitter där en schmitt trigger på ingången, och den behöver minst 0,8 * Vdd för att tolka en '1'. Vid matning på 5V --> 0,8 * 5V = 4V. Alltså minst 4V om du ska vara säker på att den slår om. Visst kan det fungera ändå i bland, och du har tur.
Detta förutsätter ju att du använder en inbyggda hårdvaru SPI, det kanske du inte gör? Kör du bitbangat på en TTL-port så blir minsta spänning 2V.
Edit:
Vid 4,5 - 5,5V är minspänning för '1' på en TTL ingång 2V, vid läängre än 4,5V är den 0,25 VDD + 0,8V.
När man använder pinnen som SDI sitter där en schmitt trigger på ingången, och den behöver minst 0,8 * Vdd för att tolka en '1'. Vid matning på 5V --> 0,8 * 5V = 4V. Alltså minst 4V om du ska vara säker på att den slår om. Visst kan det fungera ändå i bland, och du har tur.
Detta förutsätter ju att du använder en inbyggda hårdvaru SPI, det kanske du inte gör? Kör du bitbangat på en TTL-port så blir minsta spänning 2V.
Edit:
Vid 4,5 - 5,5V är minspänning för '1' på en TTL ingång 2V, vid läängre än 4,5V är den 0,25 VDD + 0,8V.
Jag använder inbyggda porten och det fungerar. Oftast fungerar det, men som du påpekar, det är utanför spec och då kanske en mosfet och två motstånd på inkommande data kan vara en billig livförsäkring 
Det kan ju faktiskt vara därför jag hade problem med det ena SD-kortet.
Edit: Månne en 2N7000 fungerar lika bra?
Edit2:
Uppenbarligen

Det kan ju faktiskt vara därför jag hade problem med det ena SD-kortet.
Edit: Månne en 2N7000 fungerar lika bra?
Edit2:
Uppenbarligen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.