Trådlöst trygghetslarm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Trådlöst trygghetslarm

Inlägg av danei »

Min gammla mormor bor på ett äldreboende men vågar inte sitta uppe i fotöljen för att den larmknapp som finns sitter vid sängen. Så om hon behöver hjälp att komma upp så kan hon inte kalla på hjälp. Alla andra ställen jag har hört talas om har bärbara knappar, men det går inte att få i den aktuella komunen.

Så jag tänkte lösa det åt henne. En trådlös dörrklocka han inhandlats. Den liknar inte bilden riktigt, men det var den som hade bäst utformad sändare.

Motagaren är en radio IC, en ljudgenerator och en dekoder. Tanken var att koppla in ett 5V DIL relä på VT utgången på dekodern för att få en isolerad slutande utgång.
Dörrklockan skulle den utrustas med en 6,3mm teleplugg soom orginal knappen har.
Enheten kopplas sedan parallellt med orginalknappen med en telesplitter. Tyvärr visade det sig att mina DIL relän var 12V. Är det någon som har ett lämpligt relä? Enheten drivs med 3 st AA batterier, så ett 5V relä borde vara lämpligt. OOm man visste polariteten i kontakten skulle en transistor lösning kanske funka. Jag vet inte hur orginalsystemet är upp byggt, jag räknar bara med att larmknappen är en slutande kontakt och anpassar mig efter det.

Är det någon som har konnskap om dessa system?
eppi

Re: Trådlöst trygghetslarm

Inlägg av eppi »

Det hade säkert kännts tryggt med en ryska smällare som damen kunde kasta i golvet när hon vill påkalla uppmärksanhet. Om inte Sound.. vet hur man gör sådana så vet jag!!!! Det behövs bara lite brännvin, några silvermynt och skedvatten. Ok en PRO- tidning som ytterhölje.
Det är trådlöst för där behövs inte stubin. :idea:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Alla andra ställen jag har hört talas om har bärbara knappar, men det går inte att få i den aktuella komunen.

Märkligt, om man googlar på "trygghetslarm" så får man nästan enbart upp liknande:

BildBild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det är något sådant jag tycker att de borde ha, men det är något åt det här hållet.
Bild
Skriv svar