Mormors gamla sänglampa
Mormors gamla sänglampa
Mormor hade några sänglampor i sitt hus. På armaturen fanns två knappar, en för att slå på/av, och en för att välja hög/låg effekt. På armaturen satt en cylinderformad tub, ungefär som en redbull-burk. Sannolikt innehöll den nått som dämpade effekten. Har inget minne av att den blev varm, och det var inget hembygge heller. Vad kan det ha varit?
Rätt smutt lösning som förhindrade att man blev bländad om man skulle upp på natten. Nån som sett ngt liknande? (sannolikt 40-50 talsteknologi)
Rätt smutt lösning som förhindrade att man blev bländad om man skulle upp på natten. Nån som sett ngt liknande? (sannolikt 40-50 talsteknologi)
Re: Mormors gamla sänglampa
Jag tror mer på en liten sparkopplad trafo som halverade spänningen.
- SeniorLemuren
Kolplattemotstånd av samma typ som till äldre fotpedaler på symaskiner. Genom att variera trycket på kolplattorna med en fjäder ändrades resistansen.
Då skulle den bränna en massa effekt och bli varm, så det stämmer inte med beskrivningen. En kondensator är ytterligare en teoretisk möjlighet, men det är nog inte troligt.
Det är ju möjligt att det blev varmt, men inget jag kommer ihåg. Någon som sett ngt liknande?
Spartrafo är det mest logiska tycker jag, såna användes rätt flitigt förr i tiden.
- SeniorLemuren
En massa effekt? Ja det beror ju på hur stor strålkastare man har över sängen.danei skrev:Då skulle den bränna en massa effekt och bli varm, så det stämmer inte med beskrivningen. En kondensator är ytterligare en teoretisk möjlighet, men det är nog inte troligt.
Det är ju inte direkt en massa effekt på ett föremål som har så stor avkylande yta som en Red Bull burk. Någon här som är händig att räkna kanske kan räkna ut temperaturhöjningen på en sådan burk vid en omgivningstemp. på t.ex 20 grader C, för skoj skull.
Att jag gissar på carbon pile resistor beror på att de var billiga och ganska vanliga vid den tiden. Kopparlindade produkter var dyra och inget man ville slösa på en liten sänglampa, men jag kan ju ha fel.
Det skulle inte förvåna mig om den även hade en liten skruv i ena änden för att kunna justera resistansen till lagom ljusstyrka.
När jag var liten grabb (40-talet) fanns det bara 127 V i nätet. På landet, alltså.
Frågan är hur och var mormor bodde. Kanske var det t.o.m. 120V likströmsnät? Det fanns i vissa delar av Lund så sent som på 50-talet.
Frågan är hur och var mormor bodde. Kanske var det t.o.m. 120V likströmsnät? Det fanns i vissa delar av Lund så sent som på 50-talet.
Mormor bodde fram till början av 2000-talet på bergviksvägen i bromma/äppelviken. 
Nu bor hon i graven...
Nu bor hon i graven...
Då måste det väl vara så att mormor bor i graven breve (bredvid)?
-
danielr112
Tyvärr har jag ingen bild på sänglampan, men jag skall försöka bekskriva den.
Mässingsfärgad cylinder, av samma storlek som en burk energidryck, uppepå den, en svanhals av mässing. Under cylindern en knapp för att byta effekt mellan hög/låg, och på sladden en brytare för på/av.
Vill minnas att det nog inte var mer än 25w lampa i den där armaturen. Har försökt googla, men hittar inget. ska leta vidare.
Mässingsfärgad cylinder, av samma storlek som en burk energidryck, uppepå den, en svanhals av mässing. Under cylindern en knapp för att byta effekt mellan hög/låg, och på sladden en brytare för på/av.
Vill minnas att det nog inte var mer än 25w lampa i den där armaturen. Har försökt googla, men hittar inget. ska leta vidare.
Sepåfan. Hittade en amerikansk motsvarighet, som alltså inte såg ut som mormors, men funktionen är den samma, med en hög/låg effekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.