Nu är jag här på forumet igen. För de som kommer ihåg så byggde jag en joyraider simulator.
Dock fick jag lägga ner projektet då det blev för lite med tid och ekonomisk kris
Nu har jag blivit sugen på att köra grävmaskin istället, så man är fortfarande kvar i simulator svängen
Dock med lite mindre ambitioner denna gång.
Efter att ha suttit och lekt med digger simulator och tenstars demoversion av grävmaskin så insåg jag snabbt att köra med tangentbord är meningslöst. Så jag införskaffade mig en gamepad med analoga styrspakar och mappade varje styrspak som en riktig grävare. Kännde mig ganska nöjd men ändå inte.
Så jag har haft mycket ideer att bygga om och bygga på denna kontroll men inte kommit fram till något bra. Tills jag hittade denna:

Enligt wikipedia kan man köra den på datorn med usb adapter. Kanon tänkte jag då är det bara att skaffa en och tuta och köra. Efter ett par dagars väntan på joystick och adapter kopplade jag glad ihågen in min nya super kontroll och den blev installerad som en spelenhet. Men lyckan varade inte länge. I spelenhets inställningar och kallibreringen visade det dig att bägge spakarna endast går på vänster x och y axel.
Först trodde jag att det var drivrutins fel och prova lite andra drivrutiner, de funka inte det heller. Läste lite på nätet och folk spekulerade om vad de kunde vara. Jag trodde även det var adaptern som var kass. Men jag skaffade en ps2 dosa med analoga styrspakar och där funka både left x&y axel och right x&y axel perfekt.
Så då har jag bara ett alternativ att välja på, att bygga om joystiken med handkontrollens styrspakar.
Och här tänkte jag att er expertis kommer in

Bifogar lite bilder:

Översiktsbild sony analog joystick

Närbild ovansida kretskort analog joystick

Närbild undersida kretskort analog joystick

Närbild undersida av styrspak

Närbild av kontroll av x och y axel
röd = +
svart = - (jord)
Orange = data x axel
gul = data y axel eller om det var tvärt om med axlarna

Närbild undersida ps2 kontroller. Där man kan se höger och vänster x och y axels lödpunkter dock är det bara 3 lödpunkter och på joysticken är det 4

Översiktsbild på ps2 kontrollen. När sedan joystickarna funkar skall knapparna lödas om så de funkar på joystick kontrollen
Så vad tror ni ett omöjligt projekt eller?