Mach3 "Circular hole pattern" problem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Burholm

Mach3 "Circular hole pattern" problem

Inlägg av Burholm »

Har nu börjat bygga mig en Jula cnc fräs. Har fått motorer och datorprogram att fungera på bordet. Kan köra programsnuttar jag hittar på nätet. Sitter och torrkör i väntan på kinesiska kulskruvar.
En av de jag vill använda fräsen till är att göra lättningshål i drev. Till de borde "Circular hole pattern" fungera utmärkt . Får ett felmedelande "Error on line 27 - type missmatch". Provat nyaste gratis oreggade ,ett äldre som följde bob kortet på en skiva, på olika datorer men får samma felkod. Någon som har en lösning?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3 "Circular hole pattern" problem

Inlägg av tecno »

Kör du utan giltig licens på Mach3 fungerar inte wizards fullt ut.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du kanske kan lägga upp en bit av programmet här?
Burholm

Inlägg av Burholm »

Kan köra alla andra wizards.. kugghjul splines och så. Line 27 är något med z led att göra. Sitter på telefon nu men kan posta en bild senare i kväll. Hittade fler med samma problem på nätet.
Verkar ha att göra med om datorn är mm eller tum inställd.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Problemet är att de gamla wizards ej längre supportas utan en helt ny fristående Wizards program finns nu till salu. Att du kunnat köra olicensierad Mach3 är väl att din kod varit kort och slinker igenom.
Burholm

Inlägg av Burholm »

Har provat att göra kugghjul och får ut koder på
7500 rader. ..
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

olicensierat?
H.O

Inlägg av H.O »

Felmedelandet Error on line 27 - type missmatch har knappast att göra med hurvida man kör en licensierad kopia av Mach3 och/eller Wizard'en (vilken det nu är) eller ej.

Till att börja med, vilken version av Mach3 är det och exakt vilken Wizard är det du försöker köra?
Om det ÄR NewFangled-paketet så är det som Bengt säger att man skall ha en licens för att den faktiskt ska generera någon kod (min gör i alla fall inte det utan licens, som jag inte har) men återigen, felmedelandet du citerar har knappast något med DET att göra. Och den rad felmeddelandet hänvisar till (rad 27) är inte raden i den genererade G-koden utan i den bakomliggande programkoden för själva wizarden. Felmedelandet kommer från scriptmotorn som "kör" wizarden, inte från G-kodsinterpreteraren.

Om du kan förtydliga vad det är du kör, vilka versioner etc så kanske det går att lösa.

EDIT: Är det Wizard -> Pick Wizard -> Circular Bolt Pattern du väljer?
Burholm

Inlägg av Burholm »

Japp exakt.. ska försöka borra lättningshål i ett drev. Är på jobbet så exakt vilken mach3 jag har vet jag inte nu. Men får samma felkod på den nyaste demo som jag provade lägga på en annan dator..
Burholm

Inlägg av Burholm »

Burholm

Inlägg av Burholm »

Nähä.. de fungerade inte.. :-)
H.O

Inlägg av H.O »

OK, det var den ja...
Jag testade här och fick samma fel så jag var tvungen att titta lite närmre på det. Felet beror delvis på att koden är halvdåligt skriven så olikheter i operativsystemets inställningar påverkar resultatet.

Problemet är att funktionen FormatNumber är beroende av systeminställning för decimalavskiljare.
Eftersom vi i Sverige använder kommatecken tolkas resultatet som FormatNumber returner som en text (ex 12,3456) istället för ett tal (ex 12.3456).
På grund av att variabeln Z inte är explicit deklarerad som en DOUBLE utan skapas "on the fly" i samband med att den tilldelas "värdet" blir den, i vårt fall, av typen STRING medan den på ett system med punkt som decimalavskiljare hade skapats som en DOUBLE (och då hade det fungerat). Själva felet uppkommer då inte förrän på rad 27 när 'texten' 123,4567 skall jämföras med det numeriska talet 0.

Den enkla lösningen är att byta ut samtliga förekomester av FormatNumber till nFmt istället, t.ex:

Kod: Markera allt

'Z = Formatnumber(Abs( GetOEMDRO (1004))*-1,4) 'Depth of holes
Z = nFmt(Abs( GetOEMDRO (1004))*-1,4) 'Depth of holes
Du verkar ju ha tittat på koden så jag antar att du vet hur man "kommer åt den" för att redigera, annars får du hojta.
Burholm

Inlägg av Burholm »

Stort tack! Ska prova senare i kväll när jag kommer hem. Har provat ändra vissa värden men de verkar inte gå att spara. Men ska prova igen..
H.O

Inlägg av H.O »

Efter att du har redigerat och sparat scriptet/koden och stängt editorn måste du, i Mach3's menyrad, välja View -> Save Current Layout för att "bädda in" in det redigerade scriptet i själva wizarden.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE

Inlägg av PatrickOhlson »

@H.O
Tack för att jag slapp skriva allt det där via mobilen:)
Alltid värt att testa med engelska som inmatningsspråk
/p
Skriv svar