Jag hade en helt färdigt skrivet program på min dator skrivet i MikroC. De låg på ett SD kort i datorn. Råkade radera alla filer som hörde till projektet och det hamnade INTE i papperskorgen.
Vad kan jag ta mig till?? Känner mig helt knäckt..
Söker jag på filen hittar datorn den men pekar på det gamla stället jag raderat den från.
Jag har panik nu
filerna låg alltså på ett sd-kort. inte på hårddisken?
isåfall. installera r-studio eller photorec. sök igenom kortet.
OBS! om filerna låg på systemdisken ska du inte installera något. bryt genast strömmen, stäng inte av från startmenyn. montera sedan disken i en annan dator som redan har lämpligt återställningsprogram installerat.
Jag gjorde något liknade för länge sedan med ett minneskort. Har för mig att det var Recuva jag tog hem för att återskapa filerna. Man installerade programmet i sin dator och angav vilken enhet den skulle analysera. Där efter så startade man processen och dom filer programmet hittade på stickan dök upp i en lista. När det var klart så var det bara att spara innehållet den lyckades återskapa på valfri plats.
Som sagt. Recuva. Var mycket användarvänligt. Man väljer var filerna fanns. Sedan visar den en lista på filer på disken. Den grönmarkerar filer den kan återskapa. Msn bockar för filerna och trycker på recover. Väljer var de ska hamna. Sen tog det typ 30s och allt var räddat..
Från och med win7 så används en lågnivåkommando mot SSD-diskar som kallas 'TRIM' med vidhängade lista av LBA (sektornummer) i samband med permanent radering av filer (dvs. tömmer 'papperskorgen' eller använder filhanterare som raderar direkt utan att flytta till papperskorgen först)
Har TRIM aktiverats för en sektor så är sannolikheten väldigt stor att innehållet snart är nollat eller satt till 'FF' av SSD-diskens 'garbage collector' (GC) då detta ingår i wear-levlings-hantering samt hålla disken snabb, då en block, oftast på 4 kB måste raderas och skrivas om i sin helhet om man skall ändra någon data i en redan skriven del i sektorn. Man kan ofta gå åt ena hållet typ skriva 1 -> 0 på en bit utan att behöva radera, medans går man från 0 -> 1 så måste blocket raderas först och därefter skrivas igen (i verkligheten på ett helt annat - reallokerat block och den gamla ställs på kön att raderas) - det räcker med en enda bit som måste skrivas i 'fel' riktning på en 4 kB-block för att hela 4 kB-blocket måste raderas och skrivas igen med den nya förändringen.
Varför man vill använda TRIM är för att tipsa SSD-disken om sektorer som inte används i förväg i tex. samband med radering av filer och kan raderas av Garbage Collectorn (GC) i mån av tid. För snabb skrivning på SSD så måste det finnas en stor hög med minnesblock som redan är färdig-raderade och utan tips i förväg så kan inte SSD-disken börja radera sektorer som den vill då den inte har någon kunskap om filsystemet, utan först när sektorn begärs att bli skriven - då först radera denna innan nya datat skrivs. Detta straffar förstås prestandan och är en orsak till att SSD-diskar tappar prestandan efter ett tag när alla 'lediga' sektorer är förbrukade trots att en stor del av disken fortfarande till synes inte är fylld med data. med 'TRIM' och OS-support för detta så löser man detta problem så länge disken inte är knökfull. SSD-diskar brukar i regel ha mellan 7-15% av den synliga minnesmängden dolt för den här typen av hantering med redan raderade minnesblock liggande i beredskap - men allt eftersom SSD slits så kommer mer och mer av denna minnesmängd inte vara tillgänglig i systemet längre eller upptagen med att byta till minneceller med lågrörlig data (typ OS-filer mm. som aldrig rörs efter installationen) så att alla flashblock i SSD-minnet slits ungefär lika mycket och går under wear-levling
Men 'TRIM' kan också ställa till med elände då tex. av misstag raderade filer kan snabbt bli trasiga och försvinna till oräddbar nivå för alltid, som på vanliga mekaniska diskar blir kvar och nästan alltid räddbart om man tar action i tid..
men det här med trim finns inte på SD-minnen, eller?!
mjo, Sandisk börjar med stöd för detta i sina SD vilket innebär att av misstag raderade filer kan förloras och bli korrupta vid räddningsförsök precis som med SSD-diskar - och hade du en sådan SD och OS som hanterar trim så är det stor risk att utkomsten av räddningen hade gått betydligt sämre eller inte alls.
---
I win7 kan man kolla om TRIM-stödet är påslaget (och dess potentiella destruktion av data) med:
startad från 'flaggan' -> all program -> accessories -> command promt och med högerklick starta cmd.exe med admin-behörighet
därefter i promten skriva 'fsutil behavior query DisableDeleteNotify <enter>'
och får man svaret 'DisableDeleteNotify = 0'
med '0' är TRIM igång, vid '1' så är TRIM Avslaget
skall man slå av/på så är kommandot.
'fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0' för att slå på TRIM och '1' för avslag.
och med TRIM avslagen för att förhindra dataförlust och korruption av misstag raderade filer, så kan man ofta med SSD-disken medföljande manager-program köra 'TRIM' då och då (kallas ofta optimize disk) på ett kontrollerat sätt för att disken inte skall bli slö med tiden.
I linux-världen så rekommenderar man att _inte_ ha TRIM startad automatiskt aktivt på filsystemnivå av ovannämnda orsaker utan man rekommendera att köra 'fstrim' för hand i console eller som cron-job med lagom intervall.
Jo, men det gäller sannolikt inte minneskort, de har mig veterligen inget stöd för TRIM.
Däremot har de ju egna algoritmer för garbage-collection..
Det är väl kanske 20% chans att få tillbaka något, gissar jag, ett recovery-företag, med bättre verktyg, har väl troligen större chans, under förutsättning att kortet inte varit spänningssatt efter missödet.