Robot i projektarbete
Robot i projektarbete
Hejsan.
Nu skall här börjas ett projektarbete till och vi har ganska mycket riktat in oss på ämnet Robot.
Det är trean på Teknikprogrammet så vi har läst Konstruktion A - Elektroteknik (mycket digitalteknik och sådär, vi byggde en datorstyrd grävskopa som miniprojekt)
Men jag har suttit och tänkt väldigt länge och kommit på en idé, men jag kom också på att jag inte har någon kunskap eller erfarenhet inom ämnet egentligen.
Men såhär lyder min idé:
Man gör en robot med enkelt drivsystem, ett hjul som styrs av servo och två bakhjul som drivs av t ex en stegmotor.
Sedan sätter man en värmesensor och en avståndsbedömare på roboten och sedan kopplar man de till en processor (typ PIC), sedan har man en "spelplan" med t ex 5 ljus på med lagom avstånd.
När man sätter ner roboten på planen skall den vara programmerad så att den automatiskt åker mot en värmekälla (avkänd med värmesensorn).
Sedan åker den mot denna värmekälla (ljuset) tills den är ca 5cm ifrån det, mätt med avståndsmätaren, och då kör den ett program som sänker ner en kopp som i sin tur släcker ljuset.
Därefter börjar den om från början och försöker hitta nästa värmekälla och så vidare tills alla ljusen är släkta.
Då ser mina problem ut såhär, med svårighetsgrad i fallande ordning:
1) Att programmera ett program som hanterar data från värmesensor och avståndsmätare.
2) Att fysiskt få roboten att röra sig med den precision som krävs.
3) Bygga roboten rent fysiskt.
4) Få tillgång till material och liknande.
5) Finansiering.
5,4,3 anser jag att jag har under kontroll.
Men sedan vet jag inte hur man skulle lösa det andra, jag vet inte hur det fungerar, vad krävs, hur fungerar skulle en värmesensor fungera i detta sammanhang?
Jag behöver hjälp med att få fram alla problem med detta, är det möjligt?
Vad krävs och vad finns det för alternativ på lösningar?
Ska jag spåna vidare på idén och försöka använda den eller ska jag börja om från ruta 1 och försöka komma på något annat?
Jag kan ju säga att vi är två i projektet och jag är beredd att lägga ner ganska mycket tid, vesäntligt mycket mer än de 100 timmar som krävs.
PS: Med värmesensor menar jag typ en sådan här:
http://www.robotshop.ca/home/products/r ... 16836.html
Nu skall här börjas ett projektarbete till och vi har ganska mycket riktat in oss på ämnet Robot.
Det är trean på Teknikprogrammet så vi har läst Konstruktion A - Elektroteknik (mycket digitalteknik och sådär, vi byggde en datorstyrd grävskopa som miniprojekt)
Men jag har suttit och tänkt väldigt länge och kommit på en idé, men jag kom också på att jag inte har någon kunskap eller erfarenhet inom ämnet egentligen.
Men såhär lyder min idé:
Man gör en robot med enkelt drivsystem, ett hjul som styrs av servo och två bakhjul som drivs av t ex en stegmotor.
Sedan sätter man en värmesensor och en avståndsbedömare på roboten och sedan kopplar man de till en processor (typ PIC), sedan har man en "spelplan" med t ex 5 ljus på med lagom avstånd.
När man sätter ner roboten på planen skall den vara programmerad så att den automatiskt åker mot en värmekälla (avkänd med värmesensorn).
Sedan åker den mot denna värmekälla (ljuset) tills den är ca 5cm ifrån det, mätt med avståndsmätaren, och då kör den ett program som sänker ner en kopp som i sin tur släcker ljuset.
Därefter börjar den om från början och försöker hitta nästa värmekälla och så vidare tills alla ljusen är släkta.
Då ser mina problem ut såhär, med svårighetsgrad i fallande ordning:
1) Att programmera ett program som hanterar data från värmesensor och avståndsmätare.
2) Att fysiskt få roboten att röra sig med den precision som krävs.
3) Bygga roboten rent fysiskt.
4) Få tillgång till material och liknande.
5) Finansiering.
5,4,3 anser jag att jag har under kontroll.
Men sedan vet jag inte hur man skulle lösa det andra, jag vet inte hur det fungerar, vad krävs, hur fungerar skulle en värmesensor fungera i detta sammanhang?
Jag behöver hjälp med att få fram alla problem med detta, är det möjligt?
Vad krävs och vad finns det för alternativ på lösningar?
Ska jag spåna vidare på idén och försöka använda den eller ska jag börja om från ruta 1 och försöka komma på något annat?
Jag kan ju säga att vi är två i projektet och jag är beredd att lägga ner ganska mycket tid, vesäntligt mycket mer än de 100 timmar som krävs.
PS: Med värmesensor menar jag typ en sådan här:
http://www.robotshop.ca/home/products/r ... 16836.html
Hehe, japp, way ahead of you ;P$tiff skrev:Kanske kan länken i min signatur hjälpa dig en liten bit på vägen?
Har läst i princip hela rapporten och den hjälpte faktiskt en hel del.
Jag är lite mer övertygad om att jag kan klara av det.
Drivningen fanns det ju mycket tips om i er rapport och det har jag sysslat med en del tidigare (från grävskopeprojektet).
Jag har läst på lite mer om värmesensorn och om jag lyckas införskaffa den som jag länkade till styr den servot automatiskt.
Då är det jag själv behöver göra, en avståndsmätare kopplad till en PIC som i sin tur styr drivningen. PICen måste även styra "ljussläckaren".
Så, ja, jag har fått lite mer uppfattning om vilken svårighetsgrad det blir.
Om jag nu köper den där über-avancerade värmedetektorn som jag nästan känner att jag måste.
Senast redigerad av IQue 18 september 2005, 23:44:01, redigerad totalt 1 gång.
Om du inte redan är insnöad på PIC eller om du kan lite C börja med AVR direkt... finns bara fördelar...
Mitt projektarbete (även slutrapporten finns med)
http://devinc.sytes.net/index.php?menu= ... age=insect
//rickeboy
//rickeboy
-
-
häftig robot!!!rickeboy skrev:Om du inte redan är insnöad på PIC eller om du kan lite C börja med AVR direkt... finns bara fördelar...
//rickeboy
kan du avslöja lite mer hur elektroninken är inkopplad?
jag är speciellt intresseradom hur du har kopplat in pic:en