Dödad multimeter

sedvallJS

Dödad multimeter

Inlägg av sedvallJS »

Köpte mig en multimeter och tänkte lära mig hur man använder den, men instruktionsboken va på engelska så ja tänkte lära mig på egen hand :tumner: slog på summern och började kolla efter jordpunkter på bilen och tänker; undra vad den säger om jag sätter plus till minus? Sagt och gjort, den säger piiiiip och blir oanvändbar.

Vad göra, går den att rädda eller är det bara att kasta? vad händer när man gör som jag gjort?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Dödad multimeter

Inlägg av adent »

Hur uppför den sig nu? Öppna den och kolla om det finns en säkring någonstans.

MVH: Mikael
sedvallJS

Inlägg av sedvallJS »

säkringen är dessvärre hel och jag kan inte se några konstigheter i den

när jag startar den piper den konstant men displayen verkar funka, eftersom att jag inte lärt mig hur den funkar så är de svårt att säga om den beter sig som den ska
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Får man fråga vad det var för multimeter?
sedvallJS

Inlägg av sedvallJS »

de står MY-64 på den, billigt skit kanske!?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Billigt beror ju på vad du betalat för den... Skit eller inte, tja allt är relativt, det som är skit för en person kan duga gott till en annan, beror helt på dina behov.
sedvallJS

Inlägg av sedvallJS »

Kan någon svara på om de ens är jag som vållat felet eller om det är fel på manicken!?

Använde diodfunktionen eller vad den kan heta
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det beror på produkten, vissa har skydd och andra inte... Men det låter troligt att du själv orsakat felet (om det nu är fel på den).

Vad har du gett för multimetern och var köpte du den? Har du köpt i butik och gett en bra slant är det bästa att kolla med säljaren. Har du köpt på Ebay för några tior så är det med all sannorlikhet ingen idé att laga...
sedvallJS

Inlägg av sedvallJS »

beställt från swedol för typ 350 exlusive
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Den dog troligen av felaktigt användande. När man använder diodläget så används multimetern batteri för att lägga en spänning på mätproberna. Om det flyter en ström så piper summern, så man kan dels använda det läget för att kolla om det finns kontakt mellan två mätpunkter, och dels för att bestämma framriktningen för en diod (eftersom dioden leder åt ena hållet men inte åt andra hållet). Men matar man på ström utifrån genom att koppla proberna till ett externt batteri så kan saker börja gå sönder i multimetern, eftersom den inte är konstruerad för detta. Om nåt går sönder och i så fall vad som går sönder beror på hur multimetern är designad, vissa multimetrar har skydd för den typen av felanvändning och ska således inte gå sönder av det.

Du kan dock vara glad att det inte var i strömmätningsläge du kopplade den direkt till batteriet, då hade det kunnat "brännas lite" i händerna eftersom det blir en direkt kortslutning, och ett bilbatteri kan driva mycket höga strömmar. Gör man det direkt i ett vägguttag så blir det ofta ett explosionsliknade förlopp då man kan få strömmar på flera tusen ampere kortvarigt. En klasskamrat till mig när jag gick i gymnasiet fick för sig att "kolla hur mycket ström det är i ett vägguttag", och när multimetern bokstavligt talat exploderade och sprutade delar runt hela klassrummet så lärde han sig att ett vägguttag kortvarigt kan leverera väldigt höga strömmar :roll:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hittade en manual som säger att den på det mätområdet ska klara 250V in, med andra ord Reklamera!
sedvallJS

Inlägg av sedvallJS »

tack för en mycket utförlig förklaring, ska kolla med swedol då
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Själv råkade jag för några år sedan mäta resistans mellan 230V och jord. :shock:
Jordfelsbrytaren löste ut, men biltema-multimetern överlevde utan skador.
Så prova att reklamera, 12V tycker man att den borde överleva på diodläget.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Försök INTE att mäta hur mycket ström det är i ett nätuttag!

Vill ocksp tillägga att man MÅSTE veta vad man ska mäta. Att med slumpvisa mätområden koppla in sig här och där leder inte till några vettiga resultat och kan dessutom kvadda mätinstrumentet. Börja istället med att bestämma VAD du ska mäta och ställ in instrumentet efter det.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

När man var ung och grön testade jag svågerns bilbatteri eftersom
det var dåligt.. Den multimetern blev aldrig sig lik efter det igen
och det var ingen billig på den tiden

Swech
Skriv svar