Nu har jag tillbringat hela dagen att försöka få 74hc193 att funka. (down counter).
Finns här någon som hållit på med dom och som bara kan ge en fungerande koppling?
Bara så jag får det att funka så jag kan börja experimentera med den och komma vidare...
tacksam för lite hjälp.
74hc193 nån som kan den?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: 74hc193 nån som kan den?
Någonstans i bakhuvudet. 
Kan du visa hur du har kopplat eller har du rivit allt?
Länka gärna till databladet också för säkerhetskull.

Kan du visa hur du har kopplat eller har du rivit allt?
Länka gärna till databladet också för säkerhetskull.
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/74HC_HCT193.pdf
Finns tyvärr ingen testkoppling där.
Försökte använda mej av det som finns på sidan 6...
Och inget vettigt när jag googlar heller.
Annars så brukar man ju alltid kunna lösa det på nåt sätt liksom.
(Jag rev uppkopplingen).
Finns tyvärr ingen testkoppling där.
Försökte använda mej av det som finns på sidan 6...
Och inget vettigt när jag googlar heller.
Annars så brukar man ju alltid kunna lösa det på nåt sätt liksom.

(Jag rev uppkopplingen).
Jag hade kopplat såhär:
D0,D1,D2,D3 till Vcc (5V)
CPD pulser, räknar på flanken från 0 til 5V, avstudsad..
CPU 5V
PL en puls till gnd för att ladda Dx första gången, sen konstant mot VCC.
MR GND
D0,D1,D2,D3 till Vcc (5V)
CPD pulser, räknar på flanken från 0 til 5V, avstudsad..
CPU 5V
PL en puls till gnd för att ladda Dx första gången, sen konstant mot VCC.
MR GND
- Klas-Kenny
Inte för att vara negativ eller så men, allt står i databladet!
Man behöver ingen tidigare erfarenhet av kretsen i sig för att komma fram till hur man ska koppla upp den, man behöver bara en grundläggande kunskap i databladsläsning (Vilken man på bästa sätt får genom övning).
Ta en stund och sätt dig ner och läs i databladet och klura själv. Är du osäker rekommenderar jag att läsa texten i början för att få en liten överblick över hur kretsen fungerar, sen kollar du helt enkelt upp alla in- och utgångar och läser vad de innebär. På sidan 5 finns en lista över alla pinnar, som säger vad de är för någonting, på sidan 6 har du en funktionstabell som berättar om vad som händer vid olika insignaler.
Sen resten av databladet är mest information som kanske inte är det viktigaste i ditt läge. Bara du vet att du ska ge den 5V (mellan 2 och 6V går bra) och så.
Databladsläsning handlar mycket om att kunna sortera ut informationen man behöver ifrån allt annat (som man också kan behöva ibland, men som sagt, de detaljerade specifikationerna gällande tid etc. är nog inte det viktigaste för dig, gissar jag).
Att koppla upp en lösning du får av någon här, eller googlar fram en färdig uppkoppling lär du dig inget på. Då kanske du kommer förbi ditt nuvarande problem, men nästa gång då? Lär dig och förstå hur det fungerar så kommer det att bli mycket enklare sedan.
Man behöver ingen tidigare erfarenhet av kretsen i sig för att komma fram till hur man ska koppla upp den, man behöver bara en grundläggande kunskap i databladsläsning (Vilken man på bästa sätt får genom övning).
Ta en stund och sätt dig ner och läs i databladet och klura själv. Är du osäker rekommenderar jag att läsa texten i början för att få en liten överblick över hur kretsen fungerar, sen kollar du helt enkelt upp alla in- och utgångar och läser vad de innebär. På sidan 5 finns en lista över alla pinnar, som säger vad de är för någonting, på sidan 6 har du en funktionstabell som berättar om vad som händer vid olika insignaler.
Sen resten av databladet är mest information som kanske inte är det viktigaste i ditt läge. Bara du vet att du ska ge den 5V (mellan 2 och 6V går bra) och så.
Databladsläsning handlar mycket om att kunna sortera ut informationen man behöver ifrån allt annat (som man också kan behöva ibland, men som sagt, de detaljerade specifikationerna gällande tid etc. är nog inte det viktigaste för dig, gissar jag).
Att koppla upp en lösning du får av någon här, eller googlar fram en färdig uppkoppling lär du dig inget på. Då kanske du kommer förbi ditt nuvarande problem, men nästa gång då? Lär dig och förstå hur det fungerar så kommer det att bli mycket enklare sedan.

Fick fart på den idag.
Trots dubbelkoll så var det ett fel på testprylarna.
Undra på att jag blev förvirrad.
tack för svar och hjälp hur som.
Trots dubbelkoll så var det ett fel på testprylarna.
Undra på att jag blev förvirrad.
tack för svar och hjälp hur som.