Interface till elgitar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ie
EF Sponsor

Interface till elgitar

Inlägg av ie »

Hej.

Grabben spelar elgitarr och vill nu sitta på rummet och spela in. Normalt gör man tydligen det via mic framför förstärkaren, men det funkar inte så bra i hemmamiljö.

Han har spelat in via ljudkort med okay resultat men har läst sig till att det behövs ett speciellt interface för elguran för att det ska bli riktigt bra. Han visade en sida på nätet (har inte länken tillgänglig) som visade på enheter som verkade vara dyra ljudkort. Vad är det som dessa gör och inte ett vanligt ljudkort?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Interface till elgitar

Inlägg av JimmyAndersson »

De flesta tar den rena gitarrsignalen direkt från pickup'erna och skickar in den i en processor
där man kan skapa olika typer av gitarrljud. Processorn fungerar även som ljudkort,
så det är enkelt att spela in denna dataström istället.
(Lite förenklat, men ungefär så.)
En förstärkare i mjukvaru-format helt enkelt.

Det finns sådana som kostar från tusenlappen (ungefär 600kr begagnat) och uppåt.
Kolla på t.ex Tradera, Jam.se och liknande efter Line6 Pod.
De finns i lite olika varianter och den första modellen kan hittas begagnad för billiga pengar.

Ett billigt tips annars:
Ta ett gammalt kassettdeck. Plugga in gitarren i mikrofon-ingången och line-ut till ljudkortets ingång.
Justera kassettdeckets mikrofon-volym-ratt och det är klart.
(Man behöver oftast ha kassettdecket i rec-läge och det kan man få utan band genom att hålla upp en
liten tapp samtidigt som man trycker ner rec-knappen.)

Det blir förstås inte lika snyggt ljud som med förstärkare, men det fungerar och låter rätt till rätt låtar.
En del kassettdeck kan ge riktigt snyggt overdrive-ljud.

Men vänta nu här...

"Han har spelat in via ljudkort med okay resultat men har läst sig till att det behövs ett speciellt interface "

Om det fungerar okej så finns det väl ingen anledning att blint följa vad som står på nätet eller i tidningar? :wink:
Det finns inget som man "måste ha". Låter det bra, så är det bra.
Och det säger jag med 25 års erfarenhet av inspelning.

Det finns ett bra citat som lyder: "Varför laga något som inte är trasigt?" :)
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Om det fungerar okej så finns det väl ingen anledning att blint följa vad som står på nätet eller i tidningar? :wink:
Det finns inget som man "måste ha". Låter det bra, så är det bra.
Och det säger jag med 25 års erfarenhet av inspelning.
Säg det till en 17-åring som tror att allt han läser på nätet måste vara rätt. :D

Hur som helst, så är han ganska kräsen och tycker att ljudet inte är så "perfekt" som det behöver vara genom befintligt ljudkort. (Ändå ett hyffsat ljud genom externt kort.)

Enligt en "expert" i en entusiastbutik, så måste man spela in efter förstärkaren för att få det riktigt bra, då den är en viktig del i ljudkedjan.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, anledningen till att många mickar upp efter stärkaren är ju just för att få med stärkarens karakteristik. Det är väl främst om man vill ha den karakteristiken en rörstärkare har, men många verkar micka upp även transistorförstärkare. Många av de här digitala boxarna, som t.ex. Line6 Pod, Zoom-pedalerna och andra digitala multieffektpedaler kan simulera olika förstärkare.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Ja, det var nog en Line6 Pod han hade tittat på.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns förresten en burk som heter Behringer MIC-100.
Kostar en 500-lapp. (Det finns liknande av andra märken också om det inte är tillräckligt coolt.)
Den har ett 12AX7-rör och passar utmärkt för att koppla mellan elgitarr och ljudkortets line-in.
Den ger bra gitarrljud. Allt från rent och snyggt till fet dist. Låter bättre än många digitala varianter.

Jag måste passa på att fråga:

Vad är "perfekt" för hans del?
Dvs: Vad är det han inte är nöjd med?
För mycket diskant? För lite "värme"? Tunnt och tråkigt ljud?
Det är oftast enkelt fixat med EQ och en liten skvätt reverb.
Men då gäller det att man är van vid främst EQ och vet hur man hittar de frekvenser som ska ner.

Hur spelar han in elgitarr nu? Direkt från gitarren och in till mic-ingången?
Isåfall förstår jag att han vill ha något smidigare sätt.

Vilken musik gillar han?

Är han bekant vid EQ, kompressor, reverb och inspelnings-nivåer?
För vilken lösning han än väljer så måste han vara beredd att ratta lite
för att hitta de ljud-referenser som han tycker låter rätt.
Annars kommer han bli besviken när han inte hittar "Perfekt ljud ON"-knappen.

Det finns en orsak till att det fortfarande behövs kunskap och erfarenhet för att få något att låta rätt.
Annars skulle inte den här tråden ha funnits, för då hade han fått rätt ljud så fort han kopplat in gitarren i ljudkortet.

Några tips apropå det här med att blint lita till vad andra säger:

Vilken musiker/artist lyssnar folk helst på? Den som upptäckt något nytt eller den som försöker kopiera det?
"Jaha, jo men den här artisten låter ju som den och den och.." Inte så kul.

Man litar ju inte blint till TV-reklamen. Varför skulle man då göra det när det gäller utrustning för inspelning?

Man kan låta sig inspireras av andras råd, men man ska utforska dem själv. Vända och vrida på saker!
Knappar och skruvar är till för att användas. Det enda som krävs är att man trivs. Annars kan man ge upp direkt.
Man hittar så mycket coola saker om man inte är rädd för att prova nya *egna* idéer.
Det är så man löser diverse problem som brukar dyka upp vid inspelning.
(Nej det går inte alltid perfekt direkt... Det kan vara ljud som krockar, låter fel, osv.)

Efter ett tag hittar man precis rätt sound som man är ute efter.
Hittar man dessutom detta snabbt och kommer med nya sound så blir man eftertraktad!
(Dvs inte av att man kräver vissa märken eller tror att allt måste kosta jättemycket...)

Det är ingen slump att det då och då dyker upp låtar med sound som man gillar mer än andra!
Om det bara hängde på rätt pryl så skulle alla vara välkända musiker/artister/ljudtekniker.

edit:
host.. uppenbarligen vet jag inte vad "några tips" betyder. :oops:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fick mig att tänka på den här.

http://notalwayslearning.com/disbelievi ... iefs/32377

Tro inte på allt folk säger.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vidare är det mycket nyttigt att experimentera med en parametrisk equalizer som hittas på bättre mixerbord. Med dessa kan du välja vilken frekvens som ska dämpas eller förstärkas. Därav går det att lära sig vilka egenskapar olika frekvensintervall har på sinnet. Bara med en equalizer går det att framhäva ljudet som varmt, burkigt, tunt och ta fram detaljer samt mycket mer såklart.

Med kunskap går det att vara kreativ och lösa ljudproblem med den utrustning och ekonomi som finns tillhands. Dock har vissa apparater de "rätta inställningarna" från början men brukar då också kosta därefter.

Boken The Art of mixing av David Gibson fick mig att se musikeffekter på ett mycket enklare sätt. Dock inriktar sig boken inte på gitarr direkt utan är mer generell vilket inte spelar någon roll då samma principer gäller på allt. För den som inte orkar läsa finns det inroniska videolektioner tillhörande boken. Inspelningarna är något gamla och ger en glimt att 90-talet men samma principer gäller än.

BJ

Inlägg av BJ »

JimmyAndersson skrev:(Nej det går inte alltid perfekt direkt...
Det kan vara ljud som krockar, låter fel, osv.)
Du råkade beskriva hur det kan låta när jag försöker
göra musik med piano i Renoise. :)
Ibland blir det som spikpiano, ibland liknar det mer
ett ljud som säger "bonk", Ibland försvinner ett eller
flera av ljuden. Det är jättesvårt att få det bra. :)
Folk som gör musik på dator har nog antagligen ett
väldigt tålamod, eller är väldigt duktiga.
Det måste vara mycket jobb med att få en inspelning
med ett riktigt piano eller en flygel att låta rätt.
Lyssnar man på en skiva så kan det ju låta jättebra.
Men dom har ju en fördel, och det är att alla tonerna
spelas i original-hastigheten.
Senast redigerad av BJ 17 oktober 2013, 12:08:33, redigerad totalt 1 gång.
hahlblom

Inlägg av hahlblom »

Egna erfarenheter (>10 år sedan) av just denna metod är att det är en jävla skillnad på ljudkortens ingångar. Det är inte alltid dyrt som är bra. Hade ett gammalt Soundblasterkort som funkade utmärkt att köra in min blommiga fender i, men funkade inte alls i en kompis dyra vad det nu var. Fanns även nonamekort av skiftande kvalitet. Oftast pga för låg impedans på line in, samt att vissa kort hade drivspänning på mic-ingång, andra inte, utöver att mic in (om jag minns rätt) är lågimpedans. Fel visade sig ofta i olika volymspan på olika sätt. Dovare/klarare ljud, linjebrum mm...

Har en gammal line6 guitarport körd ihop med mjukvaran Amplitube som funkade skitbra i slutändan på gamla tiden. Har ännu idag inte provat min Rocksmith-kabel, men det borde funka den med tycker jag.

Har han ett ljudkort som funkar att köra Line in, så precis som folk skriver, tuta och kör. Sedan för alla effekter/förstärkarkarkarakteristiker, lägg några kronor på mjukvaran Amplitube, med massa förstärkarplugin att köpa till, så vore det väl konstigt om han inte fick det att låta "perfekt".
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Behringer UCA222 (USB ljudkort) verkar komma med en hel drös med
gratis mjukvara för att "skruva" ljudet. Har själv kortet som fiber-utgång
enbart så jag har inte kollat allt som hör till på mjukvarusidan.
Hålet i plånboken blir 299 kr stort.
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Jag kör med ett M-Audio Fasttrack nånting, den har XLR in och telejack in, den kostade inte alls mkt. Det finns även fantommatning (48V).
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

ie skrev: Hur som helst, så är han ganska kräsen och tycker att ljudet inte är så "perfekt" som det behöver vara genom befintligt ljudkort. (Ändå ett hyffsat ljud genom externt kort.)
Enligt en "expert" i en entusiastbutik, så måste man spela in efter förstärkaren för att få det riktigt bra, då den är en viktig del i ljudkedjan.
Jag antar att det är distorsionen som skall bli så "naturlig" som möjligt.
Det är rätt lustigt när man tänker på hur kraven varierar.
På den tiden jag stod på scen (början på 60-talet) ville man spela högt, men ljudet skulle ändå vara rent.
Det blev lite problem då förstärkaren inte klarade så hög effekt utan det blev distorsion.
Idag klarar förstärkarna hög effekt utan dist, men då vill man istället att det skall dista och skaffar extra grejor för det. :humm:
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

En (passiv) el-gitarr behöver högimpedant ingång. Det brukar vara en teleingång med Hi-Z markerat.
Mic och line ingångar har för låg impedans för de flesta gitarrer och basar. Det låter inte bra helt enkelt.

Men köp honom en Behringer V-Amp
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=25186&artno=229045

Låter kanon och håller honom upptagen och hemma, till dess han börjar gigga förstås ...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Enligt praxis ska en line-ingång ha en ingångsimpedans mycket större än 10 kΩ. Vanligen och mer önskvärt ligger ingångsimpedansen runt 100 kΩ. Dock vet jag inte om 100 kΩ är tillräckligt för en elgitarr.
Skriv svar