Alu-folie som antistatpåse?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Alu-folie som antistatpåse?

Inlägg av hanzibal »

Jag lider ofta brist på antistatiskt material i form av både påsar och såna där "svarta oasismattor" som man planterar IC-kretsar i. Säljer man en grej på annons är det ju bra om den funkar väl framme hos sin nyvunne och trånande ägare.

Gemensamt för de flesta dylika material är att de (till skillnad från vad oinvigda kanske tror) ju är ledande och just därför motverkar potentialskillnader mellan olika delar av t.ex. ett kretskort eller ben på en IC.

Min fråga är:
I brist på annat, skulle det ha en antistatisk effekt att linda in grejorna i aluminiumfolie (förslagsvis då med den matta sidan inåt) eller skulle det kanske rentav få motsatt effekt eftersom alu ju inte precis är den bästa ledaren av elektrisk ström?

Först två varv med rullen och sedan lindar man gamla tidningar om som stötupptagande skydd. Vore ju billigt och bra.

Jag menar alltså inte att detta skulle vara ett fullgott alternativ till riktiga antistatiska material men att det kunde funka om man nu absolut inte har något annat att tillgripa.

Vissa eBay-prylar jag köpt har dykt upp nerkörda i frigolit - säkert minst lika bra som byggplast ;-)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Re: Alu-folie som antistatpåse?

Inlägg av mri »

Tror inte alufolie uppfyller fuktionen.
Antistatpåsar och dyligt har en mycket hög resistans så att de långsamt laddar ur och jämnar ut spänningen i olika delar som kan ha olika laddning. Urladdningen sker *långsamt* för att inte orsaka skada på komponenten.
Aluminiumfolie med sin låga resistans skulle urladda snabbt och det kan skada komponenten.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

bättre än inget skulle jag säga, när jag var ung och fattig så brukade jag ta frigolit och klistra på aluminiumfolie ovanpå och sticka ner kretsar i den, inte perfekt kanske, men antagligen betydligt bättre än inget.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

mri skrev:Aluminiumfolie med sin låga resistans skulle urladda snabbt och det kan skada komponenten.
Så alu skulle alltså göra mer skada än nytta?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror väl på om komponenten blivit uppladdat eller inte?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rent faktisk är det så att helt vanligt tidningspapper är grejen! Då menar jag INTE glättat reklampapper eller liknande men istället dagstidningar av typen Aftonblasken eller liknande. Sånt papper är icke-laddningsbart varför det motsvarar pink-poly påsar. Sedan är det stötupptagande, billigt osv.

Men lagra inte komponenter i det! Det finns syror o skit som på sikt blir besvärliga.

Min erfarenhet mer alu-folie är att det ibland kan bli små bitar utrivna, något som vid ett tillfälle ställde till det ordentligt med ett intermetent fel som var skitsvårt att hitta. Då jag titl slut hittade den jävla lilla bit aluminium hade jag använd lång tid och många svordomar över det.

Att ha frigolit i botten och sätta i kretsar/känsliga komponenter är om möjligt ännu värre! Folien är inte elastisk, när man sätter i kretsen är det kontakt men när man tar den upp igen kommer ett eller fler pinnar att gnidas mot frigoliten utan att röra folien = ESD-skada per definition.

Använd papp istället, en papplåda duger riktigt bra att förvara sådana komponenter i. Inget fancy tryck med färger och glättat papper, det ska vara den vanliga tråkiga bruna eller gråa papp. Det är det bästa i brist på riktiga grejer.
svanted

Inlägg av svanted »

hanzibal skrev:
mri skrev:Aluminiumfolie med sin låga resistans skulle urladda snabbt och det kan skada komponenten.
Så alu skulle alltså göra mer skada än nytta?

knappast, alufolie i sig bildar inte statisk elektricitet och det bildar en typ faradays bur runt komponenten, men det är knappast ett certifierat emballage,
använder man det i en i övrigt esd skyddad miljö borde det vara ok i brist på annat..
hellre folie är en vanlig plastpåse..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har sett folk ta med flera moderkort i en plastpåse från mataffär till en loppmarknad. Trodde jag skulle få spader..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För att mäta och jämföra aluminiumfolie med både de rosa och riktiga antistati-påsarna:
Här jämför Dave de två sistnämnda:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Sammantaget tolkar jag det som att alu-folie kan duga i nödfall om man inte har annat. Dagstidningar tycks också funka.

Detta då alltså för kortvariga transporter, tex i Schenker-paket genom Sverige.

Är detta korrekt uppfattat?
svanted

Inlägg av svanted »

blueint skrev:Har sett folk ta med flera moderkort i en plastpåse från mataffär till en loppmarknad. Trodde jag skulle få spader..

fick han dem sålda?.. :lol:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Inget kan väl vara bättre än aluminiumfolie, möjligen då koppar.
Undantaget IceCap:s missöde.
De mörka påsarna han på tuben har är just metalliserad plast, ta bort plasten så är det metall kvar, kanske tom aluminium

Håll i alu-folien med ena handen och kretsen i andra så har man samma potential på båda, vira in.
Papper har jag fått lära mig är inte antistatiskt.
Obehandlat trä däremot ska vara ESD säkert.

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ojja,, det verkade inte vara något minskat sug från spekulanterna. :vissla:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Som sagt, det är ju inte så konstigt att oinvigda kör med plast - man har fått lära sig att plast inte leder ström så det måste ju vara bra annars hade ju sladdarna därhemma varit gjorda av metall. Om man aldrig hört talas om ESD så är det ju naturligt att man tänker så.

Att kunna något om elektronik, ellära etc är inte på modet, har aldrig varit och lär aldrig att bli. Gängse definition av allmänbildning är rabblandet av namn på ministrar, sedan länge avlidna kungar, presidenter, antal sittplatser i plenumsalen, vad Påven egentligen heter och kanske avståndet mellan Karlskrona och Rom. Om man fattar ett jota av högre matematik, fysik, elektronik eller något annat "tekniskt" så är man konstig, inte allmänbildad :?

EDIT:
Dags för operation "Reclaim the allmänbildning" kanske? Varför inte ett TV-program som INTE handlar om lotterier, vadslagning om sportresultat, eller utröstningstävlingar inom sång, matlagning, kakbak, och you name it. Förr fanns riktiga grejor som "Teknikens värld" :-) Med tanke på hur extremt teknikorienterat vårt sammahälle blivit så finner åtminstone jag det märkligt att det i princip inte finns något om teknik inom public service. Det var inte bättre förr, det är bara sämre nu :-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag såg ett föredrag av en av personerna som skrivit läro- och kursplan för grundskolan. Den nya melodin är tydligen att kunna hitta information och lära sig osv. Så Lgr2011 verkar vara om rejäl kursändring.
Ett problem är dock en massa extra byråkrati och underfinansiering.

Måste säga att efter några djupdykningar på wikipedia så bir man grymt besviken på den religions- och historiekunskap man fått. Det som lyser med sin frånvaro är samband mellan händelser, ideér, maktpsykologi kopplat till neurologiska egenskaper. Sedan skulle man fokuserat betydligt mer på 1900-talet övh. Stenåldersmänniskorna är faktiskt mindre relevanta i dagsläget..
Samhällskunskapen saknar systemtänkande referens. Saker kanske inte fungerar som det är tänkt utan det är andra mer informella strukturer som avgör hur det fungerar i praktiken. Men nada om det på lektionstid.

Nya litmustestet för media. Ingen matte övh .. => saknar djup :badgrin:

Åter ämnet. Det är halvledning som är grejen. Aluminiumfolie fungerar nog under förutsättning att man urladdar föremålen först. Kanske det finns andra källor till bra material som kanske finns hos t.ex bygghandel?
Skriv svar