Ladda batterier parallellt, förbruka i serie?
Ladda batterier parallellt, förbruka i serie?
Jag har en ide om att ladda LiFePo4 batterier parallellt för att komma ifrån balanseringen. Sedan koppla ihop dem i serie när jag ska låta dem driva något.
Kan man göra såhär? Känns fel på något sätt.
Vid laddning är seriekopplingen mellan batterierna bruten.
Vid drift är batterierna serikopplade. Laddkablarna är inte inkopplade till laddaren, dock är polerna med samma polaritet ihopkopplade.
Kan man göra såhär? Känns fel på något sätt.
Vid laddning är seriekopplingen mellan batterierna bruten.
Vid drift är batterierna serikopplade. Laddkablarna är inte inkopplade till laddaren, dock är polerna med samma polaritet ihopkopplade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Neondiod 16 oktober 2013, 18:48:51, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Ladda batterier parallellt, förbruka i serie?
Nej, om polerna är kopplade sådär när batterierna är seriekopplade så kortsluter du båda batterierna.
Det ser du väl själv att batterierna blir kortslutna på grund av laddkablarna?
Möjligen kan det funka om man petar dit dioder, men det vettigaste måste ju vara att koppla loss laddkablarna när det kopplas om för drift.
Möjligen kan det funka om man petar dit dioder, men det vettigaste måste ju vara att koppla loss laddkablarna när det kopplas om för drift.
Vad som gör att du har svårt att se det, är att du har ritat som att de blå och svarta ledarna inte möts vid minuspolerna.
Men strömmen går alltså mellan blå och svart utan motstånd, även om du inte har lasten eller laddningen inkopplad, och därför fungerar det inte utan dioder...
Men strömmen går alltså mellan blå och svart utan motstånd, även om du inte har lasten eller laddningen inkopplad, och därför fungerar det inte utan dioder...
Ja jädrar jag ser det nu, tog ett tag innan poletten... Attans.
Dessutom blir lasten driven av laddaren i laddningsläget.
Ska dioderna placeras såhär?
Dessutom blir lasten driven av laddaren i laddningsläget.
Ska dioderna placeras såhär?
Dioderna i mitten kan du ta bort.
Ett potensiellt problem är att du kortsluter laddaren i driftsläget.
Ett potensiellt problem är att du kortsluter laddaren i driftsläget.
Neondiod: Jag vill påminna om regel 1.3:

Ändringen av bilden i första inlägget får väl anses ligga nånstans på gränsen, men det är iaf bra att ha koll på reglerna. På vissa forum är det t.ex. ok att radera all text i ett inlägg om man ångrar sig eller så, det är det inte på EF.Reglerna skrev:1.3 Ändra
Det är inte tillåtet att ändra inlägg i sådan grad att
den ursprungliga innebörden ändras eller försvinner.
Vill du radera ett av dina inlägg, kontakta en moderatorer.

Ja, jag funderade på om det räckte med två dioder men de extra två borde iaf inte göra någon skada, förrutom mer spänningsfall.
Laddaren måste vara frånkopplad innan driftläge kopplas in. Och serikopplingen samt inkoppling till lasten måste vara bruten innan laddaren kopplas in.
Håller med, de blev inget optimalt inlägg. Om någon vill veta så ser andra kopplingen, den med explosionssymbolen
i första inlägget ut som sista kopplingen i femte inlägget, fast utan dioderna.
Laddaren måste vara frånkopplad innan driftläge kopplas in. Och serikopplingen samt inkoppling till lasten måste vara bruten innan laddaren kopplas in.
Håller med, de blev inget optimalt inlägg. Om någon vill veta så ser andra kopplingen, den med explosionssymbolen

En bättre metod är att ha en strömbrytare med ett stort antal poler. Nu är ju 4-polig strömbrytare den största man kan få tag på normalt (special finns givetvis).
En 4-ploig strömbrytare löser ju problemet för 2 batterier men inte fler.
En mindre snygg lösning som dock fungerar är att mekaniskt sammankoppla armen på flera strömbrytare för att kunna få tex en 18-polig strömbrytare.
En 4-ploig strömbrytare löser ju problemet för 2 batterier men inte fler.
En mindre snygg lösning som dock fungerar är att mekaniskt sammankoppla armen på flera strömbrytare för att kunna få tex en 18-polig strömbrytare.
Säkrast är att du med en mångpolig kontakt gör en 'laddanslutning' som är kopplad för parallelladdning och med en annan kontakt som 'bruks-anslutning' är kopplad för seriekoppling. Då kan man inte koppla båda funktionerna samtidigt i och med att du har bara en anslutning och är säker på att kopplingarna bryts innan det sluts för ny kopplingsväg. Då undviker man risken med under omkoppling med brytare etc. hamna i situation under omkopplingsfasen lyckas kortsluta batteriet även i delar av sekund - skall man använda omkopplare så måste man vara säker på att dessa bryter den gamla slingan innan de sluter i nästa slinga samt att omkopplarna verkligen slår om exakt samtidigt eller i rätt ordning - vilket innebär förregling och kan vara mekaniskt omständligt att få till samt hållbart även efter många omkopplingar. med sådan förfarande så behöver du inga dioder och därmed ingen onödig spänningsfall och värmebildning från dessa att hantera
Kontakten i det här fallet behöver ju dessutom bara vara fyrpolig, en pol för vardera batteripol.
Det är något sådant jag har haft i tanken. Tänker jag rätt att de då bara behövs en kabel från varje batteripol, istället för två som jag ritat ovan?xxargs skrev:Säkrast är att du med en mångpolig kontakt gör en 'laddanslutning' som är kopplad för parallelladdning och med en annan kontakt som 'bruks-anslutning' är kopplad för seriekoppling...
Ja, en fyrpolig kontakt där kablar från batteripolerna samlas, en anslutningskontakt till laddaren som ansluter polerna parallellt, en annan fyrpolig kontakt som kopplar ihop "bryggar" batterikablarna i serie. Och som xxargas sa, kan bara en åt gången kan kopplas in vilket gör det säkert.Nerre skrev:Kontakten i det här fallet behöver ju dessutom bara vara fyrpolig, en pol för vardera batteripol.
Får rita igen..
Så här borde väl funka? Verkar vara en enklare och vettigare lösning..
Var hittar man dylika kontakter som tål 50 A? Typ 4 mm bullet connector.
Var hittar man dylika kontakter som tål 50 A? Typ 4 mm bullet connector.
Kolla på kontakter som används inom modellflyg, jag kan tyvärr inga namn, men där förekommer flera typer mer fyra eller fler poler.