GPS logg till segelbåt
GPS logg till segelbåt
Jag har lite planer på att bygga en enkel gps logg till segelbåten. De funktioner jag vill ha är att kunna se position, nuvarande hastighet, max hastighet.
De komponenter som jag vill använda är:
Pic16f690 Finns hemma
Lcd display Finns hemma
Gps modul Ska beställas
Är det något mer jag behöver?
Har kollat på en gps modul på ebay som heter ublox neo-6m. Tror ni den fungerar?
Modulen har utgångar TX och Rx. Hur kopplas dessa till min Pic16f690?
Vid programmering använder jag mig av mikroc. Hur hämtar jag värden från modulen?
Är ganska ny på detta med pic programmering så hoppas ni är sugna på att hjälpa till!
De komponenter som jag vill använda är:
Pic16f690 Finns hemma
Lcd display Finns hemma
Gps modul Ska beställas
Är det något mer jag behöver?
Har kollat på en gps modul på ebay som heter ublox neo-6m. Tror ni den fungerar?
Modulen har utgångar TX och Rx. Hur kopplas dessa till min Pic16f690?
Vid programmering använder jag mig av mikroc. Hur hämtar jag värden från modulen?
Är ganska ny på detta med pic programmering så hoppas ni är sugna på att hjälpa till!
Re: Gps logg till segelbåt
Om jag inte missminner mig har PIC16F690 (E)UART inbyggd och det är bra, den kan ta emot Tx från GPS'en. Om man inte ska skicka data till GPS'en och den har RS232 utgång räcker det med en NPN-transistor och ett par motstånd för att nivåanpassa Tx-signalen.
Sedan är resten en fråga om att initiera UART'en rätt, displayen likaså, sedan får du samla ihop en beskrivning av NMEA-protokollet, data från GPS'en skickas enl. detta protokoll. Den kommer alltså att ta emot data i textform vilket programmet alltså får ta emot, omvandla till värden och sedan visa dessa på displayen.
Du kan då se kursen, positionen och hastigheten. Den högsta hastigheten får du spara i en variabel som initieras till noll vid uppstart. Sedan får du, för varje NMEA-datablock, använda värdet o kolla om det är högre än det sparade värde, är det får du uppdatera det sparade värdet.
Inget speciellt svårt alltså - om man är rimligt van att programmera. Är du helt grön däremot kan det bli en massa steg som ska utföras och ser du till att de fungerar innan du går vidare till nästa steg ska det nog gå bra - men det tar tid!
Sedan är resten en fråga om att initiera UART'en rätt, displayen likaså, sedan får du samla ihop en beskrivning av NMEA-protokollet, data från GPS'en skickas enl. detta protokoll. Den kommer alltså att ta emot data i textform vilket programmet alltså får ta emot, omvandla till värden och sedan visa dessa på displayen.
Du kan då se kursen, positionen och hastigheten. Den högsta hastigheten får du spara i en variabel som initieras till noll vid uppstart. Sedan får du, för varje NMEA-datablock, använda värdet o kolla om det är högre än det sparade värde, är det får du uppdatera det sparade värdet.
Inget speciellt svårt alltså - om man är rimligt van att programmera. Är du helt grön däremot kan det bli en massa steg som ska utföras och ser du till att de fungerar innan du går vidare till nästa steg ska det nog gå bra - men det tar tid!
Tack så jätte mycket för ett snabbt svar! Ja det kommer bli en massa att lösa på vägen. Men det är en av anledningarna till projektet att jag vill lära mig.
Har fått LCD displayen till att fungera i ett tidigare projekt. Så just det har jag hyfsad koll på.
Har ni lust att förklara hur jag kopplar rx och tx från gps till pic och vilka komponenter som behövs?
Sen om ni har något tips på var jag kan läsa om hur själva programmeringen för att hämta värden från gps går till vore det kanon!
Slänger iväg en beställning på gps modulen i morgon. Ska bli spännande att se om jag får detta projekt i hamn med er hjälp!
Har fått LCD displayen till att fungera i ett tidigare projekt. Så just det har jag hyfsad koll på.
Har ni lust att förklara hur jag kopplar rx och tx från gps till pic och vilka komponenter som behövs?
Sen om ni har något tips på var jag kan läsa om hur själva programmeringen för att hämta värden från gps går till vore det kanon!
Slänger iväg en beställning på gps modulen i morgon. Ska bli spännande att se om jag får detta projekt i hamn med er hjälp!
Steg ett är att veta vilken typ Rx/Tx som modulen har, när du vet det kan du få råd. Innan det är det bara att glömma. Skaka alltså fram databladet och vill du vara avancerat kan du posta en länk här, då kan du få svar.
Tack igen!
Här är en länk till datablad för den gps jag funderat på.
http://www.u-blox.com/images/downloads/ ... 09005).pdf
Här är en länk till datablad för den gps jag funderat på.
http://www.u-blox.com/images/downloads/ ... 09005).pdf
Det är inte en GPS, det är ett GPS-modul. Du måste alltså montera den på ett kretskort, ansluta antenn o allt, ha spänningsregulator osv.
Du ska ha klart för dig att den kör på en låg spänning, hur låg beror på vilken exakt modell men antingen 1,85V eller 3,3V. Om du inte planerar på att få gjort ett riktigt fabriks-kretskort är det inte helt rätt val i mina ögon.
Du ska ha klart för dig att den kör på en låg spänning, hur låg beror på vilken exakt modell men antingen 1,85V eller 3,3V. Om du inte planerar på att få gjort ett riktigt fabriks-kretskort är det inte helt rätt val i mina ögon.
Jag håller på med samma sak till vår segelbåt.
http://s210.wordpress.com/2012/12/09/ar ... ya-loggen/
Problemet är att nu när hårdvaran finns har jag inte riktigt ork att ta tag i mjukvaran eftersom det är
det jag jobbar med.
MVH: Mikael
http://s210.wordpress.com/2012/12/09/ar ... ya-loggen/
Problemet är att nu när hårdvaran finns har jag inte riktigt ork att ta tag i mjukvaran eftersom det är
det jag jobbar med.
Jag trodde det bara var att koppla från rx och tx till picen. Här är länken till ebay.
http://viewitem.eim.ebay.se/1pcs-Ublox- ... 17915/item
Vad rekommenderar du för hårdvara om inte den fungerar?
Kul att du håller på med ett liknande projekt adent. Vad har du för hårdvara? Vad är det för segelbåt du ska ha den på?
Tack för alla bra synpunkter!
http://viewitem.eim.ebay.se/1pcs-Ublox- ... 17915/item
Vad rekommenderar du för hårdvara om inte den fungerar?
Kul att du håller på med ett liknande projekt adent. Vad har du för hårdvara? Vad är det för segelbåt du ska ha den på?
Tack för alla bra synpunkter!
Modulen du länkar till funkar nog alldeles utmärkt, kollade inte jättenoga, men det är troligt att den går på 3.3V så då är det enklast om din pic gör det också. Sen är frågan om LCD:n kan gå på 3.3V... Jag har tampats med liknande problem. Jag kör nog processor och gps på 3.3V och LCD:n på 5V och 3.3V räcker som 1:a till LCD:n, gäller bara att inte läsa data från LCD:n 
Jag har en gammal ublox-modul till min med extern antenn och en hemmagjord gps-modul baserad på nått billigt gps-chip från kina. Sen har jag en ATmega1284, men vet inte riktigt vad jag ska ha för någon processor i den färdiga versionen. Har accelerometer för att mäta lutning och micro-sd-slot för loggning med mera. Vi har stora planer för den, bara jag får tummen ur
Båten är en träfolkbåt från 1949. http://s210.wordpress.com/ då förstås

Jag har en gammal ublox-modul till min med extern antenn och en hemmagjord gps-modul baserad på nått billigt gps-chip från kina. Sen har jag en ATmega1284, men vet inte riktigt vad jag ska ha för någon processor i den färdiga versionen. Har accelerometer för att mäta lutning och micro-sd-slot för loggning med mera. Vi har stora planer för den, bara jag får tummen ur

Båten är en träfolkbåt från 1949. http://s210.wordpress.com/ då förstås

En tidig test-version http://s210.wordpress.com/2012/04/10/gps-log/
Riktigt häftigt projekt! Läser din blogg för fullt. Ger mycket inspiration!
Jag slänger iväg en beställning på gps modulen och lite annat skoj i morgon.
Hur har du kopplat modulen till din MCU? Vilka har varit dom svåraste delarna i ditt projekt?
Jag slänger iväg en beställning på gps modulen och lite annat skoj i morgon.
Hur har du kopplat modulen till din MCU? Vilka har varit dom svåraste delarna i ditt projekt?
Jag har en sådan här modul och labbar lite med: SKM53
Går på 3,3 - 5V och TTL på serieporten gör att den går att ansluta direkt till en mcu
Går på 3,3 - 5V och TTL på serieporten gör att den går att ansluta direkt till en mcu
Nu har jag beställt gps modulen. Det blev den från ublox. Blir spännande att se om jag får den till att fungera. Blev även ett gäng kompass och accelerometer moduler som man borde kunna göra något roligt med framöver. Är det någon som skulle kunna förklara hur jag kopplar gps modulen till pic på ett enkelt sätt?
Mvh
Mvh
Hej
Ta en titt på denna.
http://www.mikroe.com/click/gps/
Samma du kör på men på modul.
Har sjäv kört med denna.
Slänger med lite ful-kod. Kanske hjälper till lite?
kör själv mikroc doc pic18
Ta en titt på denna.
http://www.mikroe.com/click/gps/
Samma du kör på men på modul.
Har sjäv kört med denna.
Slänger med lite ful-kod. Kanske hjälper till lite?
kör själv mikroc doc pic18
Kod: Markera allt
volatile unsigned char GPS_Str[500];
volatile unsigned int GPS_Str_cnt= 0;
volatile unsigned char GPS_VTG_Done= 0;
volatile unsigned char GPS_GGA_Done= 0;
if( RC2IF_bit && RC2IE_bit ) {
RC2IF_bit= 0;
if( GPS_CS_PIN ) { // If gps active
GPS_Str[GPS_MSG_cnt+GPS_Str_cnt++]= RCREG2; // Recive byte
GPS_Str[GPS_MSG_cnt+GPS_Str_cnt]= 0; // Terminate string
// Write_Byte_Com1(RCREG2);
if( (GPS_MSG_cnt+GPS_Str_cnt) >= sizeof(GPS_Str)/sizeof(GPS_Str[0]) ) GPS_Str_cnt--;
if( GPS_Str[GPS_MSG_cnt] != '$' ) {
GPS_Str_cnt= GPS_MSG_cnt; // if start char not $ cler buff
}else if((GPS_Str[GPS_MSG_cnt+GPS_Str_cnt-2] == '\r')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+GPS_Str_cnt-1] == '\n')) { // If new line recived we are done
if( ((GPS_Str[GPS_MSG_cnt+0] == '$')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+1] == 'G')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+2] == 'P')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+3] == 'G')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+4] == 'G')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+5] == 'A')) ) {
GPS_GGA_Done= 1;
GPS_MSG_cnt+= GPS_Str_cnt-2; // -2 to remove \r\n
GPS_Str_cnt= 0;
}else if( ((GPS_Str[GPS_MSG_cnt+0] == '$')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+1] == 'G')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+2] == 'P')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+3] == 'V')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+4] == 'T')&&(GPS_Str[GPS_MSG_cnt+5] == 'G')) ) {
GPS_VTG_Done= 1;
GPS_MSG_cnt+= GPS_Str_cnt-2; // -2 to remove \r\n
GPS_Str_cnt= 0;
GPS_Str[GPS_MSG_cnt++]= ',';
}else {
GPS_Str_cnt= GPS_MSG_cnt; // cler buff
GPS_Str[GPS_MSG_cnt+GPS_Str_cnt]= 0; // Terminate string
}
if( GPS_VTG_Done && GPS_GGA_Done ) {
GPS_CS_PIN= 0;
GPS_VTG_Done= 0;
GPS_GGA_Done= 0;
GPS_Pos_Recived= 1;
GPS_Str_cnt= GPS_MSG_cnt;
GPS_Str[GPS_Str_cnt]= 0; // Terminate string
}
}
}
Re: GPS logg till segelbåt
Tack så mycket för tipset. Ska sätta mig och kolla igenom det. Annars händer inte så mycket just nu. Väntar på att få hem gps modulen.