Första provrundan med ugnen - gick sådär....

Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Första provrundan med ugnen - gick sådär....

Inlägg av hanzibal »

He, he - testade min nyinförskaffade infravärmeugn modell T962A idag. Inte riktigt som Uncle Ben's slogan :lol:
bild 1.JPG
Egentligen hade jag såklart tänkt läsa på ordentligt men fick bråttom eftersom han som sålde maskinen till mig ville ha bekräftelse på att jag var nöjd med maskinen.

Jag ville egentligen bara kolla så att den kunde smälta lod och följa profilen. Därför högg jag bara tag i första bästa pryl att testlöda och det råkade bli en DIR9001 (onödigt offer, jo jag vet). Kollade inte ens upp i bladet vilken profil man skulle ha utan körde bara på den första som dyker upp när man trycker F1:
bild 2.JPG
Hade således inga förväntingar alls.

1. Antar (för det första) att jag haft på tok för mycket lödpasta?

2. Finns det andra generalmisstag som man urskönja av bilden ovan, fel utbredning, för låg temperatur, annat?

3. Tror ni förresten att man kan löda av överflödet med fläta eller är det kört nu?

4. Körde under köksfläkten med det luktade rejält ändå - hur giftiga är ångorna egentligen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Första provrundan med ugnen - gick sådär....

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst var det väl en onödigt dyr krets att testa med! Men kan man så skall man ;-)
http://dangerousprototypes.com/forum/vi ... =68&t=5193

Borde ju gå att löda loss, strumpa kan ju inte ta det som finns inunder.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du har nog haft typ 4ggr för mycket pasta på :D

Det andra är att pinnarna i främre raden , till höger så har det flutit ut dåligt
på paddarna.. men paddarna ser väldigt gula ut på bliden?
är de pläterade ordentligt?

Men rent allmänt så bör det funka bra med mindre pasta

Swech
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

@Lasp:
Skall testa att suga bort lod med fläta.

@Swetch:
Ja, paddarna är pläterade, vet inte med vad, troligen guld. Det är en köpt TSSOP28 till 0,1" adapter.

Ikväll får det bli nytt testskott, har kollat en del videos på Youtube om maskinen och hur man duttar ut sin lödpasta och även använda den i databladet rekommmenderade tempprofilen.

Den starka doften kan förklaras med att man kan ha använt en tejp som avger giftiga ämen när den bli varm och man kan öppna upp och byta ut den. Apparaten verkar annars ok, följer profilen tillräckligt bra.

Många skriver att knapparna inte är avstudsade och de kanske är sant men problemet är istället att de pollas (ej interrupt) och detta alldeles för sällan. Skulle inte vara dumt med nytt firmware som avhjälper detta men har inte hittat något. Finns en firma som säljer ersättare till styrelektroniken inkl. LCDn men den kostar nästan lika mycket som halva maskinen!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Var den dyr, ugnen? Jag är lite sugen på en ugn...

I princip kan du nästan rätta till det med bara en lödkolv, fluss på benen, grov spets på kolven och kör emot så många ben du kan samtidigt. Då hoppar rätt mycket tenn upp på kolven istället, torka av. Upprepa.

Edit: Köpte nyligen en sån här: ebay.com/../Solder-Paste-Glue-Dropper-Liquid-Auto-Dispenser-Controller-KLT-982A.. och är mycket nöjd.

MVH: Mikael
Senast redigerad av blueint 14 oktober 2013, 10:32:28, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Om det inte funkar med fläta (har en ganska tunn variant) så går jag över med kolven.

Verkar vara en fin dispenser, med pedal och allt - förenklar nog mycket.

Köpte ugnen på AliExpress för ca 2800 kr inkl. frakt. Det är den större modellen på 1500W och låda om 30x32cm:
http://www.aliexpress.com/item/T962A-RE ... 75233.html

Om du köper en, se till att de levererar från UK annars är risken stor att du åker på moms och tull. Går nog lite snabbare också.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Fläta och fluss så fixar du kretsen utan problem.

Jag håller med Swech, åt **** för mycket pasta :-)

Om man kör med billigare noname pasta så blandar jag i minst 1/3 RMA-223 fluss (kina kopiorna verkar funka lika bra som orginalet) i lödpastan vilket ger betydligt bättre "utflytning" och snyggare resultat.

Hojta till om du vill ha en tub RMA-223
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Verkar som att chipet gick att rädda med fläta. Det kan ju förstås ha tagit skada av all värme så det återstår att se om det funkar när det väl skall användas.
bild.JPG
Jag använde denna lödpasta:
Bild

Så du blandar alltså - trycker då du ut all lödpastan i ett kärl, blandar ner RMA-233 och sedan tillbaka med smeten i sprutan eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Nää...

Jag blandar ihop den smet som går åt per lödningstillfälle.

Och förvara pastan i kylen för den torkar ut snabbt i rumstemperatur.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle man kunna förvara den i någon slags fuktkammare för att upprätthålla en osmosisk jämvikt?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag har tillverkat flera prototyper med F1-kurvan utan att haft något problem med värme. I all hast brukar jag trycka S-F1-S utan att tänka något närmare. Inget har gått sönder hittills. :)

Sedan är jag nyfiken på hur du klickar ut lödpastan, jag själv har bara använt dispenser men är intresserad av något enklare hemma, vilka alternativ fungerar?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Låter betryggande!

Om du frågade mig så avände jag en spruta som nog ha lite väl grov spets, lödpastan vara ganska fast flöt inte ut det minsta av sig själv - lade sig som en korv bara.
ToPNoTCH skrev:...Och förvara pastan i kylen för den torkar ut snabbt i rumstemperatur.
Japp, det gör jag, så ett rätt i alla fall :-)
blueint skrev:Skulle man kunna förvara den i någon slags fuktkammare för att upprätthålla en osmosisk jämvikt?
Nja alltså, ugnen är ganska stor :lol:

Förresten:
Enligt uppgift skall det finnas fyra rör på min ugn (T962A), vet du/ni om det finns något enkelt sätt att kolla så att de är hela utan att plocka ner maskinen i molekyler?
Skriv svar