Använda elmotor som generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
linusk

Använda elmotor som generator?

Inlägg av linusk »

Hej

Undrar hur jag tar reda på om jag kan använda en elmotor som generator? Vad bör det vara för typ av motor och hur tar jag reda på det? Vilka modifieringar krävs?

Ex. Vem Motor 11 kw. 1450 rpm.
bifogar en bild, det är den stora motorn i bild.

Tack på förhand
Linus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Använda elmotor som generator?

Inlägg av Walle »

Motorerna på bilden är med största säkerhet asynkrona trefasmotorer, och dessa går inte att använda som generator eftersom rotorn inte är permanentmagnetiserad.

Edit: De GÅR att använda som generator, men måste då vara anslutna till nätspänning och dras runt något snabbare än synkront varvtal.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det beror helt på vad du tänkt använda generatorn till.

Walle, det går utmärkt att använda en asynkronmotor som generator, i rätt applikation.

He he, nu var du snabb.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hehe, ja först tänkte jag att frågan var om den går att använda "fristående" genom att bara få att snurra :) Men så fort jag hade postat mitt inlägg tänkte jag att det var lika bra att komplettera eftersom frågan faktiskt inte riktigt var ställd som jag tänkte den i huvudet :)

Det går ju faktiskt även att använda vissa andra trix för att kunna köra en asynkron trefasmotor som generator även utan nätspänning, i princip genom att driva den en mycket kort stund som motor för att "dra igång" magnetiseringen av rotorn.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har hört att det räcker med jordens magnetfält för att så att säga "dra igång" en sån generator, men det kanske bara var skitsnack?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Troligen skämt eller skitsnack, däremot så har rotorn ibland lite remanent magnetisering vilket kan dra igång processen, men det är inte ett säkert kort enligt vad jag har läst.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men grejen är ju att en sån motor fungerar ju genom att ett magnetfält roterar runt rotorn, inducerar en ström i den som i sin tur ger ett motriktat magnetfält som gör att den dras med.

Det borde ju induceras en ström i rotorn även av jordens svaga magnetfält?
linusk

Inlägg av linusk »

Så om jag förstått det hela, det går men då måste varvtalet överstiga synkront varvtal innan den börjar generera ström? Och för att den överhuvudtaget ska kunna generera ström måste rotorn magnetiseras? Och det kan göras genom att starta och köra motorn?

Finns det asynkrona motorer med lägre nominellt varvtal fast +10kw? Det borde väl vara bättre då den genererar ström tidigare vid lägre varvtal?

Det ska bli hushållsel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men vad skall du driva den med.
Det synkrona varvtalet beror helt på hur många polpar motorn har.
2-polig 3000 rpm
4-polig 1500 rpm
8-polig 750 rpm
...
...
...
formeln är ω = 2 · 60 · f / n
där ω = varvtalet
f = frekvensen
n = antal poler
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du ansluter motorn till ett elnät så kommer den att magnetiseras. Snurrar den långsammare än synkront varvtal kommer den att agera motor, snurrar den snabbare kommer den att agera generator.

Detta snack om magnetisering mm. är om man ska försöka köra den utan elnät.
linusk

Inlägg av linusk »

Okej tack för svar danei!

Kan man på något sätt räkna ut hur mycket man får ut av motorn? vad behöver jag veta?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Grovt kan du räkna med samma spec som i motor drift. Vänd bara på "eftersläpningen". Så varvtalet blir 1550 i stället för 1450.
GFEF

Inlägg av GFEF »

linusk

>Finns det asynkrona motorer med lägre nominellt varvtal fast +10kw?

Ja absolut har sett 12-poliga 3-fas elmotor.
MEN lägre varvtal = större vid oförändrad effekt.
Inte lagerförd standard utan tillverkas på beställning från standard ritningar.

Med " variable-frequency drive (VFD)" med så kallad 4-kvadran möjlighet går det bestämma varvtal inom vida gränser .
Även vid generator drift
4-kvadrant = generator drift med avgiven effekt

http://en.wikipedia.org/wiki/Variable-frequency_drive
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De går utmärkt att använda som generator, man måste dock koppla en motorkondensator mellan varje fas för att säkerställa att den kan "hålla sig" magnetiserat när den dras runt. Har motorn varit använd ett tag brukar det finnas en viss restmagnetism som kan inducera spänningen som i sin tur får kondensatorerna att få det hela att fungera.

Viktigt är dock att den får starta helt obelastat och att man inte slår på belastning innan den har magnetiserat sig själv. Detta har jag hjälpt en vindsnurra-byggare med och i grova drag bestod det av ett relä som slog utgången till belastningen och spolen blev aktiverat av generatorns spänning. För att säkra från belastning under startfasen blev det monterat ett par zenerdioder i serie med spolen, då är det ingen belastning innan det alstras ett antal Volt, har för mig att zenerdioderna var på 30V eller så, alltså måste generatorn alstra 30V innan det blir någon belastning av reläspolen alls och sedan ska det bli en del mer innan reläet drar.

Killens tester gav att det fungerade utmärkt.

Enligt Sondre behövs det en viss kapacitans per kW, har sett dessa uppgifter annanstans också. Har man en induktiv belastning behövs mer kapacitans för maximal verkningsgrad.

Har från annan sida fått veta att man kan få ut ung. 80% av märkeseffekten på detta vis.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Så länge den är nätansluten är det högst olämpligt med kapacitanser, dessutom är det inte tillåtet utan skyddsutrusning.

Å andra sidan är en asynkrongenerator inte det bästa valet om man skall ha den som backup-generator för nätspänningsbortfall.

Det finns en hel del att tänka på med avseende på säkerhet osv.
Skriv svar