Hur styra varvtal på en enfas dubbelkapacitansmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pereklof

Hur styra varvtal på en enfas dubbelkapacitansmotor?

Inlägg av pereklof »

Hej!

Jag har en elmotor på min svarv som jag gärna vill styra varvtalet på.

Motorn har dessa specifikationer enligt märkningen på motorn:
Quantum motors Germany
230V 50Hz
750W 1450 RPM
4.2A cos φ0.88
Serial no.: YCYS7144L

Jag har googlat lite och fått fram att det är en "single phase dual capacitor" motor.
Jag har testat att köra via en PWM-signal men det hackar bara eller går på maxvarv.

Går denna typ av motor att styra överhuvudtaget? En frekvensomriktare verkar ju vilja ha en 3-fas motor via utsignalen.
Skulle en sådan här, http://www.ebay.com/itm/4000W-SCR-AC-22 ... 5d431c2964, gå att använda där spänningen regleras.

Mycket tacksam för svar.
//Per
Senast redigerad av blueint 9 oktober 2013, 23:07:14, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Motorstyrning
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Motorstyrning

Inlägg av Icecap »

Vid att variera spänningen kan du variera momentet den kan dra med - men hastigheten styrs med frekvensen. Jag har dock för mig att det ska finnas frekvensomformare till detta men det är en bit utanför mitt område.
pereklof

Inlägg av pereklof »

Ok, tack för svaret.

Kan man med hjälp av den motorfakta som jag angav ovan få ut vad det är för typ av motor? Asynkron, synkron, 1-fas, 3-fas osv..?
Det googlade svaret om 1-fas dual capacitator motor är jag inte helt säker på.

//Per
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Nu är jag absolut ingen expert på området, men jag tänker synkron eftersom varvtalet är exakt specificerat och en multipel av angiven infrekvens! Jag ser heller inget som antyder att det skulle vara något annat än en enfasmotor. Hur många ledare har du ut från den? (och är det några som är grövre än andra? Kan ju finnas relästyrning och sånt med...)

/Henrik
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Enligt varvtalet på motordatan så ser det ut som en 4 polig motor.

Den lilla erfarenheten jag har haft av enfasmotorer är att man kopplar fas och nolla samt att man kopplar fasen till en kondning som går in på "fas 2" för att få tillräcklig fasförskjutning för att motorn ska börja snurra.

Vad jag har för mig så är dessa motorer egentligen trefasmotorer som har mer eller mindre specialanpassats till en fas.
Om så är fallet så bör man kunna styra den med en frekvensomriktare som ger ut 3x230V om man kopplar bort kondensatorn.

Finns det ingen återförsäljare du kan ringa till och fråga lite?
Kanske någon manual för motorn hos tillverkaren?
Åka till en elektromekanisk verkstad i din närhet och fråga?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej det är en asynkronmotor. En synkronmotor har ett varvtal låst till 1500rmp. Medan en asynkronmotor har en eftersläpning vilket medför ett varvtal runt 1450rpm nominellt. Synkronmotoer går dessutom knappt att starta genom att bara koppla in dem mot ett syvt nät, man behöver en frekvensomformare.

Enfas motorer är i allmänehet en tvåfasmotor där faserna inte är lika. Trefasmotorer går också att konvertera till enfas drift, men bygger man en motor för enfas mygger man den inte så.

Serienumret du angav måste vara ett modellnummer.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det är mycket riktigt en asynkronmotor. Varvtalet är en multipel av infrekvensen - eftersläpning.

rpm = 60 * f / antal polpar - eftersläpning vid nominell last.

i ditt fall har du 2 polpar (4 poler) och vid nominell last är eftersläpningen 50 rpm

1450 = 60 * 50 / 2 - 50

Om det varit en synkron motor skulle den som danei säger inte ha någon eftersläpning alls. Då skulle rotorn följa elnätets frekvens EXAKT.

Tar du med dig din motor till USA kommer den få varvtalet

60 * 60 / 2 - 50 = 1750 rpm

Även om det är en enfas-motor kan du således ändra varvtalet genom att ändra frekvensen på strömmen (inom rimliga gränser eftersom kondensatorerna ihop med motorns induktans är anpassad för 50 Hz) Nu vet jag inte om det finns 1-fas inverters att köpa men det borde inte vara helt omöjligt att bygga en egen om man är lite händig med elektroniken. En H-brygga, en strömsensor och en microcontroller som reglerar strömmen sinusformat med en justerbar frekvens.
pereklof

Inlägg av pereklof »

Hej!

Tack för alla svar :).

Det är fyra ledare plus en jord ner till motorn. Jag ska skruva bort lite extra kåpor idag så att jag ev. ser vart alla ledare tar vägen. Ingen ledare är grövre än någon annan eller liknande. Det kan ev. finnas mer info på motorn, märkplåtar mm.

Jag har mailat till tillverkaren och fått svar, dock inte det jag frågade om. Det är inte alltid lätt för tyskarna att hänga med på engelska tydligen. Jag väntar in mer svar... Hoppas på en manual till motorn men jag tror att de får hela svarven monterad i Kina och bara modifierar den lite i Tyskland.

Jag kan modifiera frekvensen från datorn via en PWM-signal med mitt styrprogram (Mach3) till svarven. Denna signal fungerar bra med en handborrmaskin som jag testat med men motorn till svarven går på max hela tiden eller hackar när jag ändrar signalen. Kan de dubbla kondensatorerna som sitter på motorn påverka detta?

En frekvensomriktare för tre fas kan jag absolut köpa men jag måste veta exakt vad det är för motor innan.

http://translate.googleusercontent.com/ ... kyKZg5UYqw
Länken ovan är den info som jag har hittat och översatt med Google translate. Det kanske ger mer info, inte för mig dock. Bilderna, JW JX etc., kanske någon förstår något av. Det är väl olika kopplingar till motorn antar jag.

//Per
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Motorn i en borrmaskin är av en helt annan typ. Det en allströmsmotor, dessa kan man reglera med en "dimmer" men en asynkronmotor funker det inget vidare med.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Som Danei skriver så måste du ha en annan typ av reglering. PWM funkar så att den sänker genomsnittsspänningen genom att klippa bort delar av signalen, men den bygger inte per automatik en växelspänning (man använder visserligen ofta PWM för att göra frekvensomvandlare, men då justerar man dutycykeln enligt ett sinusformat mönster). Det du behöver är alltså en växelriktare, köpt eller hemmabyggd (typ http://viewitem.eim.ebay.se/Delta-VARIA ... 85378/item).
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du inte vill göra som LHelge är inne på, att åka till USA med motorn för att få ett annat varvtal, så kan du ju vända dig till detta företag. :)
pereklof

Re: Hur styra varvtal på en enfas dubbelkapacitansmotor?

Inlägg av pereklof »

Hej!

Tack för alla svar, jag ska testa med en frekvensomriktare för enfas så får vi se. Skulle inte det fungera så får jag leta reda på en annan motor helt enkelt. Har sett att det finns som reservdelar till Sieg svarvar, och då med motorstyrningen klar...

Tack ännu en gång.

Hälsningar
Per
Skriv svar