Problem med kulbussning.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Problem med kulbussning.

Inlägg av Agwan »

Jag har köpt en fin tysk kulbussning med tillhörande axel. Jag hade nog förväntat mig att bussningen i sig skulle rulla fint på axeln direkt från förpackning, men så var det inte. Kallas väl kulhylsa då kanske? Den skall pressas i ett K7-hål på 12mm. Så jag har fått en sån tillverkad, iofs i aluminium vilket kanske inte går?

Iaf, pressar jag i bussningen/hylsan i aluminiumhållaren så hjälper det knappt, det går lika jä**igt ändå. Som ses i filmen så glappar det ordentligt och som det hörs rasslar det också.
http://youtu.be/I38KK6wkO4o

Jag gissar att felet är en massa skit bakom spakarna, vad är det jag inte förstått?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med kulbussning.

Inlägg av tecno »

Fixera axeln, lägg på lagom belastning på kulbussningen och rulla det paketet istället. Lika illa då eller?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Provat. Den rullar kanske lite jämnare om jag trycker rätt så hårt. Sedan rätt som det är fastnar den hårt. Min axel kommer att vara stående, så det kommer inte att vara så mycket kraft på den när den används. Det blev lite jämnare gång när jag frös ner vagnen, men fortfarande ett tuggande när den rör sig. Känns som en plastbussning hade varit bättre. Det känns faktiskt som att en M8 mutter hade varit bättre (överdriver lite).
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Jag skulle säga att det är normalt att det ser ut så med "ett" linjär lager. Om du sätter 2 efter varandra så glappar det inte.
Sedan om det rasslar beror nog på att det är torrt , kanske finns det också "slätare" axlar.
Vi använder linjärlager som skall kunna ta upp ett litet vinkelfel och som beter sig likadant och där det hänger flera hundratals kilo
Agwan

Inlägg av Agwan »

Fick veta nu att det inte var den tyska fina jag fått utan en kopia. Gnn... Jag var rätt säker på att det var den tyska jag skulle få, jag måste ha missat något när jag beställde.

Jag skall iaf få två stycken fina tyska att jämföra med, och dessutom två riktiga kulbussningar som skall vara stabila i sig.

Det kommer att gå att göra en bra jämförelse mellan olika kvalitéer nu när det blev såhär. Det är ju inte säkert att det blir mycket bättre med de tyska om felet inte är hylsan.

Du kan ha rätt där BMI att det försvinner mycket av glappandet när jag har två hylsor på samma axel. Jag hade bara en hållare, skall få två till imorgon.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Hur går bussningen på axeln om du inte har den i den tillverkade aluminiumhållaren?(Provade en 25mm axel + bussning och den börjar glida av sig själv efter jag lutar upp änden kanske 15 grader)
Hållarna för kulbussningarna brukar i båda ändor fixera bussningen med låsring och inte bli pressade i läge för att den ska sitta fast, de öppna kulbussningshållarna har även ett litet gängat hål för att skruva i en insexskruv och skruvar man åt den så pressar det ihop bussningen och då går bussningen trögare.
Skriv svar