Hej på er!
Jag behöver få tips och tricks. Lite vägledning kring två uppgifter som jag vill tro att jag räknat rätt men något stämmer inte.
Är medveten om att läxhjälp inte ska avhandlas i forumet men jag kört fast och behöver nån som puttar mig i rätt riktning.
Tacksam för att hjälp.
Enport och förstärkarkoppling
Enport och förstärkarkoppling
Senast redigerad av samhad 5 oktober 2013, 08:58:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: Enport och förstärkarkoppling
Hej.
Jag har inte kollat igenom dina beräkningar eller uppgifterna. Men du kan väl ställa frågor direkt här över vad du är osäker på?
Jag har inte kollat igenom dina beräkningar eller uppgifterna. Men du kan väl ställa frågor direkt här över vad du är osäker på?
Hej
Det är just det som är problemet. Uppgiften är ganska omfattande och jag tror mig har gjort rätt. Men det visar sig finnas felräkningar som jag inte kan hitta. Det är just det jag vill ha hjälp med.
Tacksam för support och vägledning.
Det är just det som är problemet. Uppgiften är ganska omfattande och jag tror mig har gjort rätt. Men det visar sig finnas felräkningar som jag inte kan hitta. Det är just det jag vill ha hjälp med.
Tacksam för support och vägledning.
Viktigast är att bilda sig någon uppfattning om resultatet från varje steg är rimligt. Klassisk är det alltid bra att analysera enheterna från varje ny ekvation för att upptäcka fel. Vidare kan beräkningar från en enklare modell ge vägledning eller alternativt testa kopplingen snabbt i exempel SPICE. Men räkna fel gör alla, och hänga med i andras beräkningar är inte alltid lätt.
För er som inte kollat filerna: Det ser ut som det är uppgifter som är gjorda, inlämnade och rättade. Läraren har alltså talat om vilka svar som var fel, så TS behöver alltså bara lite hjälp med hur man ska tänka.
Men det borde man väl kunna få från läraren?
Jag skummade igenom dem men det var för länge sen som jag höll på med sånt där så jag orkade inte kolla så noga.
Men det borde man väl kunna få från läraren?
Jag skummade igenom dem men det var för länge sen som jag höll på med sånt där så jag orkade inte kolla så noga.
Det stämmer, jag har fått uppgifterna rättade av läraren där det framgår att svaret är fel men inget mer. Och det ligger förstås på mig att hitta felet annars vore det konstigt.
Precis som Nerre skriver behöver jag få en knuff i rätt riktning kring "hur man tänker"! Tyvärr får jag inte det från läraren av olika skäl.
Uppgifterna är kanske inte komplexa men uträkningarna är långa så jag förstår att man tröttnar direkt när man ser de, men om det finns nån själ som kan ge mig tips är ytterst tacksam. Nu tillbaka till min egen felsökningssession....
Precis som Nerre skriver behöver jag få en knuff i rätt riktning kring "hur man tänker"! Tyvärr får jag inte det från läraren av olika skäl.
Uppgifterna är kanske inte komplexa men uträkningarna är långa så jag förstår att man tröttnar direkt när man ser de, men om det finns nån själ som kan ge mig tips är ytterst tacksam. Nu tillbaka till min egen felsökningssession....