Vad gör jag med tv-apparaterna?
Vad gör jag med tv-apparaterna?
Hej!
jag vet inte om jag är i rätt forum, men jag hoppas det.
Jag var igår på återvinningen och skulle slänga massa saker.
Bla två tv-apparater. En Andersson och en LG.
Det är en 32 tums och en 47 tums. Men jag fick inte slänga dom?
Sen frågade mannen om de fungerade. Och jag sa, jag tror det.
Den stora har jag dock haft problem med och jag är väldigt dålig på elektronik.
Men sist jag testade så fick jag inte igång skärmen. Den var bara svart.
Min fråga till er är, vad sjutton gör jag med dom?
Mannen tyckte att jag skulle sälja dom. Men jag vet inte. Dom är ju över 3 år gamla och det finns ingen garanti kvar.
Får man något för dom?
Annars skulle jag vända mig till en större återvinningscentral där dom tar emot sådana saker.
Jag behöver tips och råd!
Mvh Josefin, oteknisk som fan!
jag vet inte om jag är i rätt forum, men jag hoppas det.
Jag var igår på återvinningen och skulle slänga massa saker.
Bla två tv-apparater. En Andersson och en LG.
Det är en 32 tums och en 47 tums. Men jag fick inte slänga dom?
Sen frågade mannen om de fungerade. Och jag sa, jag tror det.
Den stora har jag dock haft problem med och jag är väldigt dålig på elektronik.
Men sist jag testade så fick jag inte igång skärmen. Den var bara svart.
Min fråga till er är, vad sjutton gör jag med dom?
Mannen tyckte att jag skulle sälja dom. Men jag vet inte. Dom är ju över 3 år gamla och det finns ingen garanti kvar.
Får man något för dom?
Annars skulle jag vända mig till en större återvinningscentral där dom tar emot sådana saker.
Jag behöver tips och råd!
Mvh Josefin, oteknisk som fan!
Re: Vad gör jag med tv-aparaterna?
Släng ut dem på blocket, skänkes mot annonskostnad. Finns säkert någon elektronikintresserad i din omgivning som vill ha dem.
-
Lämna tillbaka på inköpsstället , de är enligt lagen om producentansvar skyldiga att ta emot det eller lämna det på en återvinningscentral som hanterar elektronikskrot.
Om det är lcd/plasma så är dom med största sannorlighet reparerbara mha byte av elektrolyter, fast frågan är ju hur vida det e värt det.
> Jag var igår på återvinningen och skulle slänga massa saker.
> Bla två tv-apparater.
Det är inget som helst problem att kasta dessa på vilken
återvinningscentral som helst som tar emot "elektronikskrot".
Gå i på din hemkummuns hemsida och kolla under rellevant rubrik,
"återvinning", "sophantering" eller vad det kan vara. Eller ring
helt enkelt din kommun och fråga...
Sen, när det gäller frågan om en TV som är "bara" 3 år gammal
är skrot eller inte så är ju det en helt annan fråga! Personligen
anser jag att det är fullständigt vansinnigt att någonting alls kan
bli skrot efter "bara" 3 år! I princip oavsett vad det är...
Våran TV är snart 20 år och är fortfarande behagligare att titta på
än de flesta "platt-TV" som säljs idag. "Utveckling"? Det vet i fan...
> Bla två tv-apparater.
Det är inget som helst problem att kasta dessa på vilken
återvinningscentral som helst som tar emot "elektronikskrot".
Gå i på din hemkummuns hemsida och kolla under rellevant rubrik,
"återvinning", "sophantering" eller vad det kan vara. Eller ring
helt enkelt din kommun och fråga...
Sen, när det gäller frågan om en TV som är "bara" 3 år gammal
är skrot eller inte så är ju det en helt annan fråga! Personligen
anser jag att det är fullständigt vansinnigt att någonting alls kan
bli skrot efter "bara" 3 år! I princip oavsett vad det är...
Våran TV är snart 20 år och är fortfarande behagligare att titta på
än de flesta "platt-TV" som säljs idag. "Utveckling"? Det vet i fan...
Hade också Sony Trinitron 29" tror inte att det var 100Hz, tyvärr blev bilden allt grönare med tiden och att reparera hade jag inte lust med. Men det var kanonbild på den apparaten.
Var bor du? Här (Borlänge) får man då lämna elektronik på skroten. Finns sidor på Facebook med köp och sälj. Även skänkes. Lägg upp dom där så hämtar folk gladeligen skrotet. Man kan bli förundrad vad man kan få bort bara det är gratis 

3 år är ingen ålder för elektronik och Andersson 32" och en LG 47" lär det finnas intressenter för. Är det svart bild så kan man misstänka att elektrolyterna behöver bytas. Så för att få de att fungera igen är kostnaden för att få de större elektrolytkondensatorerna bytta.
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Re: Vad gör jag med tv-apparaterna?
Jag har en TV från 1977 (Grundig SuperColor 26") som fortfarande fungerar och brukas som "extra-TV" på övervåningen.
Har även några stycken tidiga färgmottagare från slutet av 60-talet som även de fungerar.
40 år är alltså inga som helst problem för en TV när grejerna är byggda för att hålla och även vara lätta att felsöka och reparera vid behov.
Bästa lösningen om du inte vill ha apparaterna längre är som sagt att lägga ut dem på någon lokal "skänk och tigg" på Facebook, de är borta och hämtade på en halvtimme.
Synd att slänga bort när de säkert kan komma någon annan till glädje.
Antar att vi pratar platt-TV, men fick nyligen hem hela fem stycken tjockisar från jobbet, alla på mellan 14" och 24"..
De fungerade, men bildrör mår uppenbarligen inte så bra av att visa samma bild (sida på text-tv) dygnet runt i 15-20 års tid...
På en av dem gick det knappt att avgöra om den var på eller av.
Gjorde bedömningen att det var bäst för dem att få sluta sina dagar med stil, så...
Kontakten i och vänta på bild, TV:n vänd med skärmen uppåt och filmkameran riggad.
Sen en bromsskiva rätt i rutan från säkert avstånd...
Dj-vlar vad det levde om och flög glas!
Förstår mycket väl nu varför man kanske bör ha viss respekt för ett imploderande CRT...
Har även några stycken tidiga färgmottagare från slutet av 60-talet som även de fungerar.
40 år är alltså inga som helst problem för en TV när grejerna är byggda för att hålla och även vara lätta att felsöka och reparera vid behov.

Bästa lösningen om du inte vill ha apparaterna längre är som sagt att lägga ut dem på någon lokal "skänk och tigg" på Facebook, de är borta och hämtade på en halvtimme.

Synd att slänga bort när de säkert kan komma någon annan till glädje.
Antar att vi pratar platt-TV, men fick nyligen hem hela fem stycken tjockisar från jobbet, alla på mellan 14" och 24"..
De fungerade, men bildrör mår uppenbarligen inte så bra av att visa samma bild (sida på text-tv) dygnet runt i 15-20 års tid...
På en av dem gick det knappt att avgöra om den var på eller av.

Gjorde bedömningen att det var bäst för dem att få sluta sina dagar med stil, så...
Kontakten i och vänta på bild, TV:n vänd med skärmen uppåt och filmkameran riggad.

Dj-vlar vad det levde om och flög glas!

Man måste vara en sann horder om man frivilligt plockar hem fem stycken tjockisar.. Vad fasen ska man med dom till??
En lcd mår heller inte bra av att visa samma bild länge, räckte med 8-10 månader för dom LG 60"are vi har på jobbat..
En lcd mår heller inte bra av att visa samma bild länge, räckte med 8-10 månader för dom LG 60"are vi har på jobbat..
Är det inte enklare att beställa en plansch på ett tryckeri? 

Du tänker defenitivt på plasma!
LCD har inga som helst problem med inbränning, du kan visa samma statiska bild på en LCD i hela skärmens livstid och det kommer inte att finnas minsta tillstymmelse till inbränning.
LCD har inga som helst problem med inbränning, du kan visa samma statiska bild på en LCD i hela skärmens livstid och det kommer inte att finnas minsta tillstymmelse till inbränning.