identifiering av motor och konding fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hannes33

identifiering av motor och konding fråga

Inlägg av hannes33 »

Hej jag har en motor till min matarskruv (till en pelletspanna) som har blivit klen.
Nu undrar jag om det är en enfasmotor eller en konverterad 3 fasmotor.
Anledningen (rätta mig om jag har fel) är att kondingarna dimensioneras olika.
I enfasfallet kallas kondingen för startkonding och i trefasfallet för motorkonding (är det någon skillnad i specen mellan respektive bortsett från faraden?
Motorn orkar inte starta och jag har fått tips om att byta från en 16uf till en 20uf med anledningen att den jag har på 16uf ska enligt åsikt vara trasig/dålig. Killen ska ha några hundralappar för den när jag såg på nätet att tex conrad säljer en 16uf motorkonding för 79kr. Tips om var man köper mottages gärna.
Hur stor konding tycker ni man ska sätta dit? Hur tänker man vid dimensioneringen?
20130924_155011.jpg
20130924_220322.jpg
20130924_220517.jpg
Tackar på förhand

Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: identifiering av motor och konding fråga

Inlägg av frownlayer »

Kondingen är för att få ett förskjutet mangetfält så motorn snurrar. Fel konding ger fel magnetfält och därmed klenare motor. Jag har för mig att man brukar säga ca 80 uf per kW. Så 20 passar bra, då gäller det bara att hitta en som klarar ca 450 vac.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den tumregeln är väl för konvertering av 3fas motorer till enfas. Nu är det en enfasmotor där tillverkeren specat en kondensator på 16µF 450V, då skulle jag gå på tillverkarens rekomendationer. Vill man ha en kontroll av det så kan man ju alltid ringa tillverkaren.

Kondensatorn är en driftkondensator för att generera en "fas till", i praktiken är det än två fas motor, men med asymetriska lindningar. Kondensatorn är en motorkondensator oavsett om det är en enfas eller trefasmotor man utgår ifrån.

65-108-22 på elfa kan vara ett alternativ.
hannes33

Inlägg av hannes33 »

Är det så att om kondingen är sliten eller dålig på annat sätt så kommer starten bli klenare? Jusst nu så är problemet att den inte orkar starta med belastningen som är så jag undrar om ett byte av kondingen kommer göra skillnad?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp momentet kommer att bli lägre med en dålig kondensator. En asynkronmotor har även normalt sett klart lägre startmoment än vad den klarar när den väl är igång. Jag kan tänka mig att det blir ännu mer markant med en enfas maskin. Det är möjligt att startmomentt blir lite bättre om man överdimentionerar kondensatorn, strömen som behövs vis start är ju större än driftsströmmen.
hannes33

Inlägg av hannes33 »

Tack för engagemang och förklaringar.
Jag blev ju föreslagen att byta till 20uf men vet inte om det är vettigt då 16 uf är skrivet på skylten. Jag har provat ringa till tillverkarna men de verkar ha gått i konken eller så är de uppköpta för hänvisning saknas då man ringer dit.
Är det någon med erfarenhet av att bygga motorer eller liknande som kan svara på hur man ska göra? Blir det stora förluster om man sätter dit en 20uf eller mycket värme i motorn som kan slita eller annat knas?
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Köp du en ny 16 µF kondensator från t ex Conrad eller var som helst utom från lurendrejaren.
hannes33 skrev:jag har fått tips om att byta från en 16uf till en 20uf med anledningen att den jag har på 16uf ska enligt sikt vara trasig/dålig. Killen ska ha några hundralappar för den
Jeezus..
Det är ett vanligt fel, inga konstigheter.
hannes33

Inlägg av hannes33 »

Ok. har beställt från elfa enligt tidigare post (tackar).
Lite nyfiken blir jag dock så för den svarsvilliga så får ni gärna breda ut er med lite svar på frågor.
Har denna motor mycket sämre moment vid start än vid kontinuerlig körning? har någon en procentsiffra?
Kommer startmomentet att bli starkare proportionellt mot kondingstorlek tills det är lika stort som vid kontinuerlig körning?
Om svaret är ja eller ungefär ja:
Om det nu blir förluster vid stora kondingsstorlekar finns det en krets som man kan använda för att låta en parallellkopplad konding arbeta vid start och därefter kopplas bort för att minska förluster eller vad det nu är som gör att kondingen inte ska vara så stor?

För den som är riktigt svarsvillig: hur fungerar en sådan här motor och en 3 fas motor? tips om litteratur eller länk...

:)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan inte svara på allt men en del.
Här är en typisk momentkurva för en asynkronmotor.
Bild

Om man jämför med data så borde den vara lägre i början, men det är något åt det hållet. Enligt data så än "pull-up torque nere på samma nivå som "operating torque" Typiskt är maxmomentet dubbelt mot arbetsmomentet. Det här gäller trefas asynkronmotorer. Hur det är med den här vet jag inte riktigt.

Funktionen är att tre tre faserna genererar ett roterande magnetfält i motorn. I ditt fall är det en fas från nätet och en fas ca 90° förskjuten av kondensatorn. Men oavsett två eller tre faser så genereras ett roterande magnetfält. I det fältet har man en rotor med en kortsluten lindning, i den genereras en ström av magnetfältet, strömmen ger upphov till ett magnetfält som gör att rotorn dras med. Om rotorn snurrar lika fort som magnetfältet så kommer det inte att bli någon ström i rotorns lindning och momentet går ner till noll. (längst till höger i diagrammet.) Momentkurvan fortsätter under noll där den tar slut i diagrammet.

När det gäller en enfasmaskin så förutsätter jag att kondensatorn inte är dimensionerad för att ge maximalt startmoment, så det är möjligt att det kan öka något med en större kondensator. Men det är inget jag vet säkert.
Skriv svar