Elektromagnet - räkna ut lämplig last
Elektromagnet - räkna ut lämplig last
Jag tänkte bygga en elektromagnet mha 45 - 50 Vdc och har inte elektromagnetismen så fräsch i minnet.
Hur ska jag räkna ut vilken last spolen + järnkärnan gör?
Vad är lämplig last i en sådan krets, om det rör sig om en liten kärna ca 5 till 10 mm gods? (Vill inte ha varmare prylar än att man ledigt kan hantera dem.)
Hur ska jag räkna ut vilken last spolen + järnkärnan gör?
Vad är lämplig last i en sådan krets, om det rör sig om en liten kärna ca 5 till 10 mm gods? (Vill inte ha varmare prylar än att man ledigt kan hantera dem.)
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Elektromagnet - räkna ut lämplig last
Värmeutvecklingen kommer att bli P=UI, där I=U/R, d.v.s. P=U^2/R.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har plockat hem en slik med angiven spänning på 24V och ström 30mA. Jag tittade en del på kinesiska från AliExpress. Dessa är ju liksom specade för rätt spänning och rätt last (mekaniskt och elektriskt).
Ah, just det.
Specifikationen på mojängen som ska leverera elektriciteten är max 14mA. Då bör jag se till att ha en total resistans, spole plus motstånd, på minst U/I alltså? Så jag inte överbelastar den. Överslag på det, ca 3.5kOhm. Dvs P = 50^2 / 3500.
Specifikationen på mojängen som ska leverera elektriciteten är max 14mA. Då bör jag se till att ha en total resistans, spole plus motstånd, på minst U/I alltså? Så jag inte överbelastar den. Överslag på det, ca 3.5kOhm. Dvs P = 50^2 / 3500.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Ett externt motstånd kommer att minska elektromagnetens prestanda avsevärt. Bättre att låta strömbegränsningen ske genom det inre motståndet i elektromagneten.
Men utan att veta exakt vad du vill uppnå är det inte så lätt att ge råd.
Men utan att veta exakt vad du vill uppnå är det inte så lätt att ge råd.
En annan sak som påverkar prestandan är längden på luftgapet. Behövs mycket mindre ström om järnet är U-format.
Formen är två längre stavar där magnetfältet emellan dem är intressant, i min applikation. U-format kan man säga. Gapen emellan stavarna kommer att vara ca 5 mm, godset i stavarna kommer att vara 6-7 mm.
Jag vet att antal varv påverkar prestandan, dvs motståndets vara eller inte vara. I nuläget vet jag inte mycket om ledning till trafos, eller spolar. Tips tas gärna emot.
Jag vet att antal varv påverkar prestandan, dvs motståndets vara eller inte vara. I nuläget vet jag inte mycket om ledning till trafos, eller spolar. Tips tas gärna emot.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Ja, jag vet en del om sladdar till transformatorer, men vad exakt vill du veta?
Tror att du menar lackisolerad koppartråd / lindningstråd till spolen, eller hur? Inte "sladdar" direkt.
Elfa har, t ex 55-503-34. Med bara 14 mA kan du ha nästan hur tunn tråd som helst, du får räkna lite.
Elfa har, t ex 55-503-34. Med bara 14 mA kan du ha nästan hur tunn tråd som helst, du får räkna lite.
"För tillverkning av spolar eller transformatorer" Som hittat, tack!
Edit
Resistansen är ju jäkligt låg. Jag kommer ju aldrig få plats med tillräckligt lång ledning för att komma i upp i lämpliga 3.5 kOhm. :-/ Jag får helt enkelt t den tunnaste de har och linda upp så mycket som möjligt och se vad jag hamnar på för resistans.
Edit
Resistansen är ju jäkligt låg. Jag kommer ju aldrig få plats med tillräckligt lång ledning för att komma i upp i lämpliga 3.5 kOhm. :-/ Jag får helt enkelt t den tunnaste de har och linda upp så mycket som möjligt och se vad jag hamnar på för resistans.
Den tunnaste (0,05mm) borde ha omkring 50kOhm vid rumstemperatur ifall du använder alla 100 gram.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20143
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20143
Oj va tunn. Är de svårhanterliga?
Kan man få en liten lektion i ellära? Om jag 'slarvar' med motståndet så det totala motståndet blir mycket mindre än det jag räknade fram. Riskerar jag att bränna säkringar eller sabba phantom-mataren?
Kan man få en liten lektion i ellära? Om jag 'slarvar' med motståndet så det totala motståndet blir mycket mindre än det jag räknade fram. Riskerar jag att bränna säkringar eller sabba phantom-mataren?
Fråga... om jag har ca 0.15W (32V, 4.5) att tillgå, är det någon idé att bygga en elektromagnet, eller är det smartare att köpa en neodym-magnet.