stabilisera kina switchat nätagg

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
frownlayer

stabilisera kina switchat nätagg

Inlägg av frownlayer »

Jag har en bilstereo i köket som jag tänkte driva med en enkel 12V 5A nätdel. När jag kör den från ett batteri så fungerar det fint. Men när jag sätter den på nätagget så brusar allt, det tyder ju på att dc:n inte är tillräckligt fri från skräp. Då är ju bara frågan vad finns det för tillvägagångssätt för att få bort skräpet?

Jag har platsbrist så någon acc får inte plats, men jag funderar på någon spole. Och eller konding. Stereon drar max 2A.

Jag har t.ex funderat på en dubbelspole som jag har liggandes här, har för mig att jag sett såna på ingången i ACkopplingar. Isf leda en pol på varje spole, och sedan låta skräpfrekvenserna slå ut varandra i järnkärnan mellan dessa.
Jag har med funderat på att testa att sätta en glättringskonding på DC-anslutningen. Men jag vet inte väden eller om jag ska sätta den nära stereon eller nätagget.

Har ni några bättre förslag eller kan ni peta in någon bild på en koppling så vore det finfint.
blueint
Kontakt:

Re: stabilisera kina switchat nätagg

Inlägg av blueint »

CLC-filter? kapacitans i parallell, induktans i serie, kapacitans i paralell.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Men behöver jag inte veta frekvensen då? tittar man på internet så ligger det med ett motstånd, men i detta fallet är det väl en last? då blir det ca 6 ohm vid full last. eller ska jag räkna med vad den drar i vanlig last?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Då får du mäta med oscilloskop eller helts spektrumanalysator och räkna.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Efter lite uppmjukning så kom jag ihåg hur den fungerade. Den står på 2ms och 20 mV.
Om jag inte räknar helt galet så borde det bli 125hz. Då är det bara att leta reda på lite värden och bygga ett filter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag funderar på hur jag ska räkna egentligen. Just nu antar jag att resistorn är 6ohm, bara för det är vad den drar max. Annars ligger den i normala fall på ca 24 ohm. Detta är då normalanvändningen. Men sen finns det decibel, och den vet jag inte alls vad jag ska sätta på, jag har fått ca 10mH och 2 kondingar på ca 450 uF. Men jag vet inte om detta är rätt.

Eller finns det rentav någon annan metod/köpbart filter som kan passa? Jag hittade t.ex ett emi-filter på elfa, kan det fungera med det kanske?
Jag läste någonstans att man även kan ta en sladd som är 1/4 våglängd och sätta mot jord. Ska man kanske sätta den sladden mellan dc- och jordskruven på mitt nätaggregat?
superx

Inlägg av superx »

Strunta i den exakta frekvensen, den spelar nästan ingen roll i det här fallet (och varierar kanske med lasten). Lågpassfiltrera så mycket som möjligt istället. Detta uppnås med så stora kondingar och spolar som möjligt. Enklast är det väl med en stor konding.

Våglängden vid 125Hz är för övrigt i storleksordningen miljoner meter, så den typen av filter används vid helt andra frekvenser.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

vid närmare eftertanke så är det radion som brusar, och inte att det brummar(som det klassiska 50hz tonen).
då borde det ju vara uppe på radiofrekvenser, dessa såg jag inte för oscilloskopet går bara till 20mhz, och troligt ligger det ju då på ca 90-120mhz.

jag ska testa om man hör något brus när man kör cd-spelaren.

summan av det hela så får jag nog ta och köra en spektrumanalysator på nätagget.

Jag har redan testat med en stor konding över spänningen och det hjälpte inget alls.
superx

Inlägg av superx »

Ok, då är det inte vågformen som syns på din oscilloskop-bild som är problemet med andra ord. Testa med CD-spelaren, det är en bra ledtråd!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Prova med ferriter på sladden.
Eller byt till en riktig nätdel utan störsändare.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag ska göra ett stortest ikväll med ferrit på sladden, massa olika kondingar, sladd+motstånd mellan + och -, tvinna sladdarna, olika längd på sladdarna.

får jag ingen ordning på det då så ska jag byta till någon annan strömkälla.
Skriv svar