Skapa negativ spänning av rippel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pjoms
EF Sponsor

Skapa negativ spänning av rippel?

Inlägg av Pjoms »

Satt och surrade med en snubbe på jobbet som hävdade att det mycket enkelt ska gå att skapa en negativ spänning av ripplet över glättningskondigen efter likriktning i en nätdel genom att bara göra en spänningsgelare av två kondingar.
Är detta verkligen möjligt, och isåfall hur? Han kunde i alla fall inte rita upp det på papper för att visa...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En omvänd spänningsdubblare gissar jag på. Sök på spänningsdubblare så hittar du nog ritningar. Men ripplet måste ju vara så pass stort att det är klart över ett diodspänningsfall.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Ja, nå't ditåt låter ju rimligt, men han påstod att det gick att lösa med ett minimalt rippel och bara två kondingar!
Jag ifrågasatte det, men han hävdade stenhårt att det går - med två kondingar som spännningsdelare!
Men rita upp det kunde han som sagt inte... :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det tvivlar jag starkt på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag säger nej, skulle jag ha fel så vill jag mycket gärna veta hur det skulle gå till :lol:

däremot så är det smidigt att skapa sig en negativ spänning från trafon med två kondingar och två dioder, eh, från en normal koppling av en utgångslindning, likriktare, kondensator

så man kan koppla in en op eller något som inte kräver särskiltt mycket ström
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Grym:
Är det nå't sån't här du menar, fast man vänder det "upp & ner"?

Skälet till diskutionen var ett behov av negativ spänning till kontrasten på en LCD-modul, så det är igentligen inga strömmar som behövs.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nästan rätt

har svårt att beskriva sådant här, konding från växel till dioderna och dom två kondingarna ersätts med en konding, den andra anslutningen på växel är nollan på den vanliga spänningen, tror inte jag beskrev det rätt nu, måste sova lite innan jag vet vad jag tänker
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ursprungsläget kan inte fungera! Man kan inte få ut DC genom en konding, det måste blandas in dioder i det!

Men med dioder inblandade är det lätt!

Det behövs 2 dioder + 2 kondinger. Man mata AC:n (ripplen) in på den ena kondingen +. Samma konding - sitter till anoden på diod1, katod till GND. Diod2 katod till diod1 anod, diod2 anod till - på konding2, konding2 + till GND.

Nu har man en negativ spänning på konding2 -.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Pjoms skrev:Skälet till diskutionen var ett behov av negativ spänning till kontrasten på en LCD-modul, så det är igentligen inga strömmar som behövs.
Om det är en snäll LCD, som bara behöver en klen negativ spänning, låt säga under en volt, så kan du trixa fram den genom att sätta en offset på din spänningsregulator med en diod. En liten fullösning, men om det inte är några höga strömmar varken till LCDn eller efter regulatorn så funkar det fint.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Tack Icecap för att du styrde upp det hela!
Men "ripplet" måste ju ligga på minst 0,7-0,8V för att det ska funka, d.v.s. utan belastning på nätdelen kommer det inte att funka.

$tiff:
Det hade kanske varit möjligt, men här handlade det om att få liv i ett industimodem där displayen hade gett upp, så det var inte läge att bygga om allt för mycket. Jag var och grävde i "bra & ha lådan" efter en display att stoppa dit...
Löste för övrigt problemet provisoriskt med ett litet litiumbatteri som fick mata kontrasten på LCD:n. Inte snyggt, men det funkar... :roll:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Om man sätter in en extra likriktardiod mellan likriktarbryggan och glättningskondingen får man ju tillgång till den råa helvågslikriktade spänningen.

Det var kanske det din kompis menade?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kan ju ta AC:n direkt från ena polen på sekundärlindningen....
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Nätdelen sitter utanför modemet, så jag har bara 24DC att leka med. Han jag surrade med menade att det alltid finns lite rippel och att det skulle räcka...
Annars kan jag ju alltid plocka loss den SI7660 spänningsinverterare, som jag hittade på kortet jag knyckte displayen från...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Schnegelwerfer skrev:Om man sätter in en extra likriktardiod mellan likriktarbryggan och glättningskondingen får man ju tillgång till den råa helvågslikriktade spänningen.
Hur menar du nu?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Om du kopplar glättningskondingen direkt till likriktarbryggan, kommer ju kondensatorn att hålla uppe spänningen så att den aldrig går ner mot 0V.

Med en extra diod så kan man ju utnyttja hela spänningsvarationen utan att kondensatorn håller uppe spänningen.

Men då är det ju bättre att göra som Icecap sa och fixa den negativa spänningen direkt från AC:n på sekundärsidan.
Skriv svar