DCS-930L motion-trigger från larm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix

DCS-930L motion-trigger från larm

Inlägg av Oltronix »

Jag skulle vilja att en DCS-930-kamerans motion-detection aktiveras när jag sätter på huslarmet och tvärt om när jag stänger av larmet larmet. Jag antar att jag kan hämta en HW-signal från larmet. Normalt sätts/stängs motion-detection på/av med två radioknappar på en web-sida i kameran.

Någon som har en bra ide?
Användarvisningsbild
l2t

Re: DCS-930L motion-trigger från larm

Inlägg av l2t »

Jag skulle oxå behöva göra något liknande med min 932L, inte så roligt att fylla servern med helt onödiga bilder.
Skulle man inte helt enkelt kunna stänga av spänningen till kameran? Har tänkt o testa det vid tillfälle.
/Lasse
Zapy
Kontakt:

Inlägg av Zapy »

Oltronix, kan vara bra å inkludera vad för larm du har ;)

l2t ja en ide är ju beroende vad för larm du har är att aktivera ett relä i larm-anl vid avlarmning som styr ett relä vid trafon/efter trafon.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Det är ett HA-981 larm från AEI
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Kollade lite snabbt i manualen till larmet. och du verkar inte ha någon fritt programmerbar utgång.
Däremot har du en utgång för drivning av detektorer som kräver spännings Reset. på plint 4.

lite beroende på hur de har valt att konstruera det hela så kan det vara så att den är spänningslös då larmet är avaktiverat

Se manual
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... ettset.pdf

Men då sådana detektorer som kräver spännings Reset ganska uteslutande är Glaskross och Vibrationsdetektorer så kan det vara så att den bara ger en 5 sec spänningsdip för återställning.

Det är nog ditt enklaste alternativ om du inte vill lyssna på bussen mellan manöverpanel och centralenhet.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Mm Det är ett alternativ som kanske är smartare än det jag tänkt mig. Jag hade tänkt att koppla mig till LEDen som lyser när larmet är aktiverat.

Problemet är inte larmet, där finns "access", utan kameran. Där finns inget, som jag kan se det. Att hacka web-servern i kameran skulle vara ett alternativ, men det vet jag inte hur man gör för att uppdatera web-servern. Jag har inte heller sett att det finns något API av något slag till kameran. Ett sätt är att uppdatera programvaran till kameran med egenuppdaterad kod. Jag får kolla hur det om det finns stöd för programuppdatering i kameran.

Det som fungerar är förståss att styra matningsspänningen till kameran. Men det känns lite våldsamt.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om du har något som kan skicka ett webb-anrop till kameran så kanske det går att göra ett script som aktiverar/deaktiverar funktionen. Det ser ut att vara en <form> som skickas som _POST med att antal <input> så det kanske är en möjlig väg.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Dock verkar det som att det finns plint 12 som jordas när larmet är aktiverat, 12 + 13 ger då 12v när larmet är aktiverat.

Detta går att koppla ett reed-relä eller optokopplare på.
När det gäller att koppla dem på strömmen är ingen bra idé eftersom "Armed"-dioden blinkar vid vissa tillfällen.

Men det bästa här är att du fixar någon enhet som kan skicka HTTP-förfrågningar baserat på reläingångar.
Kanske en RPi vore en idé, den är ju ändå rätt billig, som sedan programmeras att lyssna på en pinne.
RPin ser till att pinnen är aktiverad en viss tid (för att filtrera bort blink som har med larmminne och utgångsfördröjning att göra). När RPin tycker att det är dags, så skickar den lämpliga HTTP-förfrågningar till kameran som aktiverar respektive stänger av dess "motion detection".

Men vore det inte bättre att koppla kameran på larmutgången istället (där du kopplar sirén, blixtljus etc), och sedan ställa den på kontinuerlig inspelning? Dvs att när larmet går så startar kameran automatiskt och börjar spela in?
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

sebastiannielsen, ja det var intressanta förslag. Spänningssättnig bara vid larm är smart. Då får man inte massa påslag som kan knäcka billig elektronik med taskigt kraftagg. HTTP-lösning låter spännande. Jag har inga vidare erfarenheter att använda HTTP-kommandon direkt. Hur du något bra exempel som kan höja kunskapen? Vad använder man för verktyg för att genera HTTP-meddelandena?
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

HTTP och POST är väl inget som jag vet spec mycket om. Om jag kör Command Prompten i W7 får jag följande resultat. Det verkar som jag måste logga in på något sätt. wizard.htm är en sida i kameran. 192.168.0.5 är kamerans IP.

Kod: Markera allt

C:\Users\Erik>telnet 192.168.0.5 80

GET /wizard.htm HTTP/1.1

HTTP/1.1 401 Unauthorized
Server: GoAhead-Webs
Date: Sat Sep 21 16:54:45 2013
WWW-Authenticate: Basic realm="DCS-930L"
Pragma: no-cache
Cache-Control: no-cache
Content-Type: text/html

<html><head><title>Document Error: Unauthorized</title></head>
                <body><h2>Access Error: Unauthorized</h2>
                <p>Access to this document requires a User ID</p></body></html>

Connection to host lost.

C:\Users\Erik>
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Kör du spänningssättning vid larm så behöver du inte använda motion detection alls. Då kör du att kameran spelar in kontinuerligt och laddar upp det på servern helt enkelt.

När det gäller ditt problem, så skall du skicka:

GET /wizard.htm HTTP/1.1
WWW-Authorization: base64([Ditt användarnamn]:[ditt lösenord])

Det är en stor fördel att kameran använder HTTP-Basic istället för cookie-baserat inloggningsformulär, för det gör det då lättare att automatisera förfrågningar till kameran.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om du vill laborera med http-anrop kan det vara idé att se om kommandot "wget" eller "curl" finns för det operativsystemet du använder, de är lite smidigare att använda än telnet.
Skriv svar