Jag har som många andra svårt att komma upp ur sängen på morgonen, så jag har länge funderat över att bygga mig en egen onsäll väckarklocka som gör att man går upp.
Idé:
Omöjlig att stänga av om man ligger i sängen, ska återaktiveras om man lägger sig igen inom 10 minuter.
Invävda trådar i lakanet som strömförs efter 30 sekunders larm.
Har även sätt saker som flyger iväg som måste sättas på plats för att stängas av, men här är det nytänkande som gäller, inte kopiering.
Det svåra i projektet tror jag blir att få avkänning på om det ligger en person i sängen eller inte.
Mitt enda förslag är små tangentbordsbrytare som sätts i ett rutnät, de seriekopplas med ett motstånd över varje brytare. Vid hög resistans så är sängen tom, och vid låg så ligger någon i. Sen kopplas den till en liten mojäng som sköter så man får en 1 eller 0 beroende på hur man vill lägga uppprogrammet.
Någon som har fler idéer, kommentarer eller vill hjälpa till att bygga/konstruera så är ni välkommna in i tråden.
väckarklocka modell onsäll
- frownlayer
Re: väckarklocka modell onsäll
Det är inte speciellt svårt om du använder en microcontroller, vilket det verkar som du hade tänkt.
Jag har testat att lägga flexi-force sensorer mellan två kretskortslaminat med en tillskuren musmatta imellan. Det "funkade" att ha under sängbenen men tillförlitligheten sjönk med tiden.
Idag hade jag nog gått direkt på riktiga lastceller.
Jag har testat att lägga flexi-force sensorer mellan två kretskortslaminat med en tillskuren musmatta imellan. Det "funkade" att ha under sängbenen men tillförlitligheten sjönk med tiden.
Idag hade jag nog gått direkt på riktiga lastceller.
Borde inte nån form av kapacitiv eller induktiv avkänning vara bättre?
slakta en vanlig våg. då har du fyra kraftgivare som du sätter på varje ben och som tål 150kg i alla fall..
- Electricguy
Dock är dom ju piezo elektriska, och ger bara en puls ut vid förändring av tryck, så det kan nog bli lite meckigt att få det att fungera bra.