Lite hjälp å tips på att bygga en plotter / cutter
Lite hjälp å tips på att bygga en plotter / cutter
Har funderingar på elektroniken på bygget att få det att funka från dator att först rita ut de ja ska sedan skära ut. Vet någon vart man kan hitta en ritning på en sådan plotter. Tack samma för alla tips tack på för hand Jonas
Re: Lite hjälp å tipps på att bygga en plotter / cutter
Pratar vi alltså om en typ vinylskärare?
I så fall, lägg ner genast och köp en färdig, det är bra svårt att bygga en välfungerande maskin för ett pris lägre än vad dom billiga kinesiska maskinerna eller en äldre begagnad japanare kostar...
I så fall, lägg ner genast och köp en färdig, det är bra svårt att bygga en välfungerande maskin för ett pris lägre än vad dom billiga kinesiska maskinerna eller en äldre begagnad japanare kostar...
Om målet bara är att få en fungerande vinylskärare så kan jag inte annat än att hålla med Meduza att det är mer ekonomiskt att köpa en färdig maskin.
Däremot så kan man ju bygga för byggandets skull och om så är fallet så är det bara att köra på.
Däremot så kan man ju bygga för byggandets skull och om så är fallet så är det bara att köra på.

Ok tack. Vill ju prova göra en själv för skoj skull har ju allt i delar liggandes.
Vill att den även ska skriva ut och sedan skära ut.
Ahh, då förstår jag bättre.
Kan du lista de delar du redan har så kan det vara lättare att komma med tips?
Hur menar du med "Vill att den även ska skriva ut och sedan skära ut."?
Att den ska plotta ut med en penna eller skriva ut som en skrivare?
Vilket format hade du tänkt dig?
Kan du lista de delar du redan har så kan det vara lättare att komma med tips?
Hur menar du med "Vill att den även ska skriva ut och sedan skära ut."?
Att den ska plotta ut med en penna eller skriva ut som en skrivare?
Vilket format hade du tänkt dig?
Det ja har för delar är
ULN2003A Driver for DC 5V Stepper Motor PIC 51 AVR MCU#OT828
EasyDriver Stepper Motor Driver V44 A3967
Leonardo R3 development board Board + USB Cable compatible arduino
High Precision 4-lead NEMA 23 Stepper Motor Frame 57mm 110N.cm Holding Torque Body Length 56mm 1.8 degree CE CNC Stepping Motor
Ock sådan här
5V 4-Phase 5-Wire Stepper Motor+Driver Board f
Har ja ett gäng av.
Det ska både kunna skriva ut med den och skära ut. Både med en penna och om det går att ha på ett skrivar huvud så den blir som en skrivare. Hade tänkt mig en skriv yta på 1000 x 1000 mm om det är möjligt.
ULN2003A Driver for DC 5V Stepper Motor PIC 51 AVR MCU#OT828
EasyDriver Stepper Motor Driver V44 A3967
Leonardo R3 development board Board + USB Cable compatible arduino
High Precision 4-lead NEMA 23 Stepper Motor Frame 57mm 110N.cm Holding Torque Body Length 56mm 1.8 degree CE CNC Stepping Motor
Ock sådan här
5V 4-Phase 5-Wire Stepper Motor+Driver Board f
Har ja ett gäng av.
Det ska både kunna skriva ut med den och skära ut. Både med en penna och om det går att ha på ett skrivar huvud så den blir som en skrivare. Hade tänkt mig en skriv yta på 1000 x 1000 mm om det är möjligt.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Ibland kan det väl vara klokt att starta med att beskriva en eftraktad funktion av en apparat
Som tex, Jag vill kunna lägga ett ark i storleken 1000 x 1000 mm på någon slags platta, eller ha en rulle med material som man kan dra ut.
Så kopplar man ett program från en dator som styr en penna med en viss färg.
Man skall kunna byta till en annan pennfärg och köra även denna.
Ibland kanske man vill sätta fast en skarp kniv och skära istället för att rita.
Vad behöver man då för prylar?
Kan det vara så TS menar?
Som tex, Jag vill kunna lägga ett ark i storleken 1000 x 1000 mm på någon slags platta, eller ha en rulle med material som man kan dra ut.
Så kopplar man ett program från en dator som styr en penna med en viss färg.
Man skall kunna byta till en annan pennfärg och köra även denna.
Ibland kanske man vill sätta fast en skarp kniv och skära istället för att rita.
Vad behöver man då för prylar?
Kan det vara så TS menar?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Lite hjälp å tips på att bygga en plotter / cutter
och det är ju det som du har beskrivit. Flera gånger. Ändå har det tydligen inte hjälpt de som läst sett tråden.
Att den både ska kunna rita och skära står i tre inlägg, det borde inte gå att missa.
Personligen så fattade jag hela upplägget efter att ha läst trådens första mening.
En plotter och en "cutter" är uppbyggda likadant. Vet man vad en plotter är så vet man vad du söker.
Tyvärr har jag inget direkt tips på ritning,
men kika på 3D-skrivare och hemmabyggda CNC-fräsar. I en del sådana trådar finns ritningar.

Att den både ska kunna rita och skära står i tre inlägg, det borde inte gå att missa.

Personligen så fattade jag hela upplägget efter att ha läst trådens första mening.
En plotter och en "cutter" är uppbyggda likadant. Vet man vad en plotter är så vet man vad du söker.
Tyvärr har jag inget direkt tips på ritning,
men kika på 3D-skrivare och hemmabyggda CNC-fräsar. I en del sådana trådar finns ritningar.
Fast Jimmy, just i detta fall tycker jag ärligt sagt inte att det är så självklart, iaf för mig så är det en stor skillnad på en rullvinylskärare eller pennplotter, en Print-n-cut maskin, en flatbäddsplotter för tunna material, ett skärbord i stil med dom som Zund har, ett hybridbord som är kombinerad flatbädd och rullmatning osv...
Dessutom så står det "rita" i ett inlägg, "skriva ut" i ett inlägg och sedan speccas det att den ska kunna ha penna och gärna bläckstrålehuvud...
Sen kan vi gå ett steg längre, ska det vara flera huvuden/verktyg, är det drag-kniv, tangentialkniv, oscillerande kniv eller något helt annat som ska skära, än så länge är inget material angivet som det hela ska göras på?
Och helt ärligt är jag inte helt på det klara ännu med vad det är som ska byggas, är det en sån här:

Eller är det en sån här:

Eller kanske en sån här:

Om du inte vill lägga ner större pengar så är alternativ 1 här ovan troligtvis det billigaste att bygga, men har ett par intressanta tekniska utmaningar i att få matningen och trackingen bra, är det nummer två är det väldigt likt många CNC-fräsar som byggs, har lite andra utmaningar i att få arken att ligga stilla och plant, i det sista fallet... ja då har du problem från båda och lite till att lösa, men det vore oerhört coolt att se någon bygga en
Dessutom så står det "rita" i ett inlägg, "skriva ut" i ett inlägg och sedan speccas det att den ska kunna ha penna och gärna bläckstrålehuvud...
Sen kan vi gå ett steg längre, ska det vara flera huvuden/verktyg, är det drag-kniv, tangentialkniv, oscillerande kniv eller något helt annat som ska skära, än så länge är inget material angivet som det hela ska göras på?
Och helt ärligt är jag inte helt på det klara ännu med vad det är som ska byggas, är det en sån här:

Eller är det en sån här:

Eller kanske en sån här:

Om du inte vill lägga ner större pengar så är alternativ 1 här ovan troligtvis det billigaste att bygga, men har ett par intressanta tekniska utmaningar i att få matningen och trackingen bra, är det nummer två är det väldigt likt många CNC-fräsar som byggs, har lite andra utmaningar i att få arken att ligga stilla och plant, i det sista fallet... ja då har du problem från båda och lite till att lösa, men det vore oerhört coolt att se någon bygga en

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Precis meningen med mitt inlägg var inte att det var fullständigt utan det skulle läggas till vad det får kosta, dels prytlarna, dels tid att göra en operation.
Skall man ha det för hobbybruk i källaren kan det få ta några timmar att skära/rita.
Överhuvudtaget borde TS få beskriva syftet och resurser mer än en treaxlig dc tihing.
Skall man ha det för hobbybruk i källaren kan det få ta några timmar att skära/rita.
Överhuvudtaget borde TS få beskriva syftet och resurser mer än en treaxlig dc tihing.
Själva byggandet är inte problemet inte så svårt att bygga två rörliga axlar all mekanisk saker är inget problem. Utan det är mer själva elen som ja är lite sämre på. Å allt går att lösa bara man vill det är ju bara att prova sig fram. Det som jag är lite fundersam över vad man ska ha för program för att styra det hela med. Jag blir nöjd om ja får en fungerande pen plotter till en början då får en ju en grund som man kan bygga vidare på.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Depron är nog rätt lättskuret så detta borde kunna fungera
Inte behöver det bli dyrt heller om du hakar på tråden om Alu profiler
Inte behöver det bli dyrt heller om du hakar på tråden om Alu profiler