Vad plocka från ASEA IRB6?
Vad plocka från ASEA IRB6?
En kollega har möjlighet att rota runt i tre gamla ASEA-robotar, och förutom kulskruvarna till överarmen så borde det ju finnas lite mer gott att montera loss utan allt för stor ansträngning. Sitter det till exempel harmonic drives eller är det nån annan typ av växlar?
Re: Vad plocka från ASEA IRB6?
Gamla DC-servon från början på 80-talet kan väl inte vara någon större efterfrågan på?
Jo tack gärna, om priset är rätt och de inte är helt utslitna.
Finns styrkorten kvar? Jag kan vara en PDP-11, men troligen en ganska specialbyggd variant som inte är så rolig utan en IRB6 
Edit:
Asch, jag läser nu på WP:

Edit:
Asch, jag läser nu på WP:
It was the world's first fully electrically driven and microprocessor-controlled robot, using Intel's first chipset.
Det är ett egentillverkat styrsystem från Asea. (S1/S2 eller S3 på en såhär gammal robot)
Min robot som står och skäms i garaget har ett Asea/ABB S2. Den är från -85 om jag inte minns helt fel.
Om det skulle finnas något styrsystem till någon av dessa robotar så får du gärna skicka ett PM till mig då min skulle behöva lite kärlek i form av några nya styrkort.
nlinus är nog ev. intresserad av lite kraftdelar från ett sådant styrskåp!
Min robot som står och skäms i garaget har ett Asea/ABB S2. Den är från -85 om jag inte minns helt fel.
Om det skulle finnas något styrsystem till någon av dessa robotar så får du gärna skicka ett PM till mig då min skulle behöva lite kärlek i form av några nya styrkort.
nlinus är nog ev. intresserad av lite kraftdelar från ett sådant styrskåp!
Hedis,
Det är inte jag som har tillgång till dessa robotar direkt, utan en kollega. Men vad jag förstått så finns det styrskåp till alla också.
Det är inte jag som har tillgång till dessa robotar direkt, utan en kollega. Men vad jag förstått så finns det styrskåp till alla också.
- Krille Krokodil
En galen polack designade ett eget styrsystem till IRB6 som examensarbete:
-
Hej!
Även jag har en IRB6/S2 i lagården.
Det kanske redan har skrotats ut, men annars kan det kanske finnas något av intresse.
Min fungerar visserligen, men det beror ju på hur de var bestyckade.
Kanske det går att få lite bilder ut styrskåpen?
PS.
Jag har ganska gott om manualer om någon vill ha hågot scnnat.
Även jag har en IRB6/S2 i lagården.
Det kanske redan har skrotats ut, men annars kan det kanske finnas något av intresse.
Min fungerar visserligen, men det beror ju på hur de var bestyckade.
Kanske det går att få lite bilder ut styrskåpen?
PS.
Jag har ganska gott om manualer om någon vill ha hågot scnnat.
Det blev 6 kulskruvar, 4 servomotorer och 4 harmonic drive-växellådor, en del skall säljas, jag ska bara lyckas få tid till att inspektera skruvarna. Den första skruv som jag demonterade helt och hållet duger inte längre till precision då den tyvärr gått med "grus" i. Däremot för andra ändamål än hundradelsprecision. HD:n jag demonterat är däremot fin.
-
Harmonic drives är jag dock intresserad av till rimligt pris, tänkt användningsområde är 4:e axel till liten fräs.
Mattias, du och en annan forummedlem är intresserade, då finns det en till över. Jag ska se vad jag vill ha för dem, men tror det handlar om några hundralappar styck.
Har du mer data på harmonic drive-växellådorna? Är intresserad av en jag med.
Axel 4 & 5 här: http://www.recalltech.co.uk/Equipforsale.htm
Alltså 128:1 i utväxling.
Mina sitter dock monterade i ett lite större hus med packboxar som nog kan behöva bytas om man vill ha dem i oljebad, jag tror dock att man i t ex en 4:e axel kan nöja sig med en liten skvätt på botten, och då räcker säkert packboxarna ändå trots att de är lite dåliga. Annars går de att plocka ur så de ser ut som på bilden mer eller mindre.
Alltså 128:1 i utväxling.
Mina sitter dock monterade i ett lite större hus med packboxar som nog kan behöva bytas om man vill ha dem i oljebad, jag tror dock att man i t ex en 4:e axel kan nöja sig med en liten skvätt på botten, och då räcker säkert packboxarna ändå trots att de är lite dåliga. Annars går de att plocka ur så de ser ut som på bilden mer eller mindre.