Nattbelysning med rött ljus och "timer"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Nattbelysning med rött ljus och "timer"

Inlägg av teljemo »

Jag jobbar som brandman och har jour..
När larmet går mitt i natten och det är kol svart i sovrummet skulle det vara bra med en lampa som jag kan smälla igång så jag ser mina byxor.

Tänkte att rött ljus är ju bra för det stör inte frugan så mkt plus att det är jävligt coolt :P
Sen ska det släckas igen av sig själv efter 1minut då man inte hinner tänka på sånt när man sticker..

funderar på vad är det för nåt jag ska köpa.. finns det nån sån lamp knapp med inbyggd 1min timer.. de hade ju varit det bästa.. och var.. googlat runt lite men hitta inget bra..
dragonfish

Re: Natt belysning med rött ljus och "timer"

Inlägg av dragonfish »

Hur kommer larmet in då? GSM, radio, tele?
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

åh.. du tänker ett steg längre än vad jag skrev.. tänker du att lampan kan tändas av signalen som går till min sökare??..

men igentligen så behöver jag bara en strömställare/lamp knapp med timer så den släcker av sig själv 1 minut efter att jag aktiverat..

visst hade ju varit häftigt med en lampa som tänds automatiskt när larmet kommer..
finns den möjligheten att köpa lr bygga nåt sånt år ju de skit bra..
det skulle man ha användning för när man klipper gräset eller är i snickerboa och har massa högljuda saker runt sig, så man ser larmet i nån portabel lamp modell..

vi har såna här sökare: http://www.swissphone.com/de/product/de920ex-de/
vet inte vilket nät de går på??..

först och främst nyfiken på om och var jag kan hitta en knapp med 1 min timer.. i storlek som en lamp knapp.. så man lätt kan smälla till den när man e nyvaken..

vi har 5 min inställningstid.. från larmet går tills brandbilarna ska rulla ut från stationen..
dragonfish

Inlägg av dragonfish »

Finns 3 frekvenser de där går på som det ser ut. Kanske rent av gamla NMT 450-frekvenser?

Nån form av induktiv kännare som kan detektera att displayen tänds upp? Den lär ju dra lite ström så det skapas nog ett fält runt den.
Förstärka det och leda in på nån liten timer som går 1 minut.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Som knapp är Big Dome Push Button från sparkfun ett förslag.
100mm diameter, 72mm hög, röd och med inbyggd LED. Borde vara lätt att träffa när man är nyvaken.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Själva timer-kretsen kan man ju enkelt fixa med en 555:a och lite skrot. Sen kan 555:an antingen driva en klenspänningslampa (LED?) mer eller mindre direkt (möjligen via en extra transistor) eller styra en 230 V-lampa via ett halvledarrelä (SSR).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag får omedelbart denna tanke: Biltema's rörelsesvakt som lätt kan moddas till att köra på 12V eller så. Där finns timer o allt i. Ta bort reläet, då blir den tyst.

Skärma av med aluminiumfolie så att ni kan röra er i sängen utan att skiten tänds men maska bara så att när du hoppar ur sängen reagerar den.

På det vis är det inget att ta hand om, kliver du ur sängen tänds den, timern ställer man kort så när du drar iväg är den tänd 1-2 minuter efter att sista rörelse är avkänd.

Jag har en sådan som styrning av mitt hall-ljus och den fungerar alldeles utmärkt. Mina föräldrar har det likaså och är nöjda också.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Det e faktiskt smart... bara försöka hitta nån bra lampa med rött ljus nu då..

Skulle kunna bygga ihop rörelsevakt och lampa så man kan placera det lätt...
och ha en vanlig stick kontakt till vägguttaget..

hur moddar man lätt om den om man hittar 12v lampa.. funderar på bromslampa från biltema.. den mår nog inte så bra om man kör 230v i den. :P
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är det något fel med en lagom handfull röda LED med relativ smal stråle? Då kan du placera och rikta dom så att ytan du använder för att ramla ur sängen blir belyst.

Själv har jag ett nattljus på toan som är riktat dels mot toasitsen och dels mot toarullen, totalt 4 st LED á 700mcd. Ger alldeles utmärkt med lys för att hitta väg och lösa uppgiften.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

teljemo skrev:
vi har såna här sökare: http://www.swissphone.com/de/product/de920ex-de/
vet inte vilket nät de går på??..

Finns laddställ med uttag för yttre larm. Koppla in en lampa och den tänds när larmet går!
blueint
Kontakt:

Re: Nattbelysning med rött ljus och "timer"

Inlägg av blueint »

Det är 169,800 och 161,4375 MHz som används för de rikstäckande personsökarnäten och eftersom det (sannolikt) är i klartext så skulle man kunna klona mottagaren.

Godbitar ur databladet:
Alerting - Acoustique > 85 dB(A) @ 30 cm distance
- 9 alerts/user profiles + 1 extension
- Vibrator
(manual)

Alternativt kan man mäta när skärmen blir påslagen och därmed ljus, om så är fallet.

Någon 0,5W lysdiod eller starkare borde duga?
Skogen

Inlägg av Skogen »

teljemo skrev:Skulle kunna bygga ihop rörelsevakt och lampa så man kan placera det lätt...
och ha en vanlig stick kontakt till vägguttaget..
Typ: http://www.clasohlson.com/se/Nattbelysning--LED/36-5242
Byt ut lysdioden om du nödvändigtvis vill ha rött ljus.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Finns en del batteridrivna billiga ledbelysningar med Pir-sensor på DX också. Har en http://dx.com/p/8-led-2-mode-infrared-s ... 2-aa-35465 i städskrubben, fungerar kanon.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Funderar på denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/belys ... mpa-p63127
och bara modda den för att fästa på väggen med sladd till kontakten istället..
och röd bakljusfärg hoppas jag kan funka.. http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... d-pa4883sv
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har annars en elko kaffebryggartimer som kan justeras till 30 eller 60min dokumenterat, och 1min odokumenterat, den har dessutom extern "triggning" enl en tidigare tråd här.
Skriv svar