rj-45 verktyg och testare billigt?

Användarvisningsbild
frownlayer

rj-45 verktyg och testare billigt?

Inlägg av frownlayer »

Jag behöver en tång och testare för rj-45 cat5e. är det någon som har testat någon från ebay/dx/ali?

Jag kommer behöva göra 2st kontakter så det vore bra om tången håller iaf så länge ;).
danielr112

Re: rj-45 verktyg och testare billigt?

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med Kjell o Companys dyra tång. Men jag har en biltema också som säkert har tryckts en 500st med.

Testaren köpte jag någon billig kina variant.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

meningen med inlägget var att jag ville ha en billig tång. detta är första gången som jag behöver göra en kontaktering, och kanske den enda. så att köpa en tång för 500kr, är lite väl onödigt. såg att det fanns på ebay för ca 40kr.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

200sek hittar jag de för i sverige ivf. (De billigare)

Och man får vad man betalar för :) Men jo en 40 kronors kan nog funka med om man bara gör några.
Manneh

Inlägg av Manneh »

I ditt fall är det billigare att köpa en färdig kabel i lämplig längd. Eller skall den vara "onormalt" korsad och inte användas som nätverkskabel?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Om du står porto fram och tillbaks kan du få låna en

Swech
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Manneh skrev:I ditt fall är det billigare att köpa en färdig kabel i lämplig längd. Eller skall den vara "onormalt" korsad och inte användas som nätverkskabel?
Öhhh. Nej jag tror det är svårt att få en färdigkontakterad nergvävningsbar cat5e kabel på 80 meter för en hundralapp.

Det får nog bli en kinatång och testinstrument från ebay. Alternativt ska jag fråga lite kompisar om det har så jag kan låna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Alltså, varför ett "testinstrument"?
Det gäller alltså bara *en* kabel med en kontakt i varje ände.
Det är ju bara att koppla in det du ska köra och "testa".
Fungerar det så fungerar det...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Du kan ju få funktion över kabeln trots att några ledare är dåliga. Då kan man få dålig fart på det hela. Och då är det bättre att kontrollera kabeln. Det går ju även att testa med en multimeter och lite tid, men det är ju smidigare med ett testinstrument.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag klarade mig utmärkt utan testare innan jag försökta få nätverket hemma att klara gigabit. För upp till 100 Mbit/s så räcker det ju med två fungerande par och switchar och nätverkskort idag har autosense för vilka par som fungerar.

Men sen skaffade jag en billig testare från Clas O. Den är dock väldigt simpel: Det är 9 LED (en för varje ledare plus en för skärmen i STP) "rinnande punkt" i vardera ände. Är det kortis mellan två trådar så lyser två LED samtidigt, är det avbrott i en tråd så lyser inte den i "remote"-änden. Felkorsningar får man se på att dioderna i "remote"-änden tänds i fel ordning.

Den klarar alltså inte så bra att indikera om det råkar vara lite hög resistans eller så (möjligen kan man se att en diod lyser lite svagare).

Min kablar led främst av att nån tråd inte fick kontakt i klämningen (jag har kört med installationskabel med solida ledare i crimpade kontakter), men i nåt fall hade jag fått nån skum korsning.

Men ska du gräva ner kabel är det väl just kanske installationskabel med solida ledare? Då är som sagt var inte crimpade kontakter optimalt, det är i såna fall bättre att sätta jack i ändarna (jack är gjorda för solid ledare, kontakterna är gjorda för patchkabel som har flerkardeliga ledare).
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

Det finns modularpluggar avsedda för klämning på kabel med solida innerledare, t.ex elfa 42-694-24 (det är mycket möjligt att de har fler typer). När det nu rör sig om fast förläggning skulle i alla fall jag överväga att skruva upp uttag i ändarna.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Bra att veta kan ju vara att en sådan där billig kina-testare inte visar om något är "lite dåligt" med kabeln.
Den visar bara om allt är kopplat rätt men inte om ett par är "out-of-spec"...

Alltså är det helt värdelöst att mäta din kabel med en sådan.

Så precis som Sodjan skriver så kläm och prova om det funkar. Det säger *MER* än att mäta med en enkel testare.

Eller så mäter du med typ en Fluke DTX1800 för typ 50.000:- och *VET* om kabeln är bra eller dålig.

För övrigt så varför skall du klämma RJ45or på en fast installerad kabel? Montera uttag i bägge ändar och gör som man skall göra istället...

//B1N4RY
Nerre

Inlägg av Nerre »

Anledningen är väl priset och att man i ett hem inte på långa vägar har samma behov som vid en kommersiell installation.

När jag började dra nätverk hemma för några år sen hittade jag inte billigare uttag än 129 spänn, RJ45-pluggarna kostade 2-3 spänn styck. Ska man dra 10 kablar blir det en rätt stor skillnad mellan 60 spänn och 2580 spänn (räknar nu alltså med en kontakt i varje ände, 20 RJ45:or eller 20 129-kronors uttag).
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Besparingen blir väl egentligen ännu större eftersom
du sparar in på patchkablar också :)

Själv drog jag kablar och klämde kontakter direkt och
tänkte montera väggdosorna senare - det var några
år sedan och dosorna lyser forttfarande med sin frånvaro...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...att man i ett hem inte på långa vägar har samma behov som vid en kommersiell installation.

I en kommersiell installation i ett hem gör man kanske annorlunda... :-)

Skillnaden är snarare mellan hemmabruk och yrkesmässigt bruk.
(Men jag som har kontoret hemma då? :-) )

Men visst är dosor snyggare, nu när grabben flyttade hemmifrån så
hänger det 2 m kabel ut från väggen istället...
Skriv svar