Mätning av likriktare med oscilloskop

ecc83

Mätning av likriktare med oscilloskop

Inlägg av ecc83 »

Testade att bygga en enkel likriktarbrygga med 4 st 1N4007 och tänkte testa mitt nyss inhandlade oscilloskop (det blev ett RIGOL DS1052E) Nu var det länge sedan jag höll på med elektronik så jag får blotta min okunskap och skriva den här tråden. Jag matar bryggan med 7 volt AC och mäter signalen in i bryggan. Snyggt och prydligt på oscilloskopet och jag gläds åt att kunna få värdet Vrms och frekvensen direkt på skärmen. När jag kopplar den andra proben på utgången från likriktarbryggan blir jag dock lite konfunderad. Nätagget börjar protestera genom att powerlampan dimmar ner en aning och det börjar lukta varma dioder. Jag bryter strömmen och undrar vad som händer....

Någon som har en förklaring på detta?
Är det jag som klantar till det med mätningen. Kan man inte mäta in och ut ur en likriktare med kanal X och Y eller är det den gamla spänningskuben som spökar (typ jordfel) eller vad säger ni?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Mätning av likriktare med oscilloskop

Inlägg av psynoise »

Vart kopplar du in oscilloskopets referensjord?

Om du har lust rita gärna ett kopplingsschema med angivna noder för att förenkla vidare diskussion.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det beror på att probernas jord är ihopkopplade.
Skall du mäta på det sättet behöver du isolerade diff probar, vilka är rätt dyra.
Det viktiga med just oscilloskop är att komma ihåg att man mäter från samma referenspunkt, om man inte har diffprober.

Vad du gör är helt enkelt att du kortsluter nätdelen under en halvperiod.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Eller ett oscilloskop med separata jordar, som tex tektroniks tds720.
http://www.used-line.com/T&M-Specificat ... 5801585CF0
"Two independently floating isolated scope and DMM channels for safety"
H.O

Inlägg av H.O »

För en 25-minuters video-förklaring Dave Jones style, se How not to blow up your oscilloscope.
ecc83

Inlägg av ecc83 »

psynoise: Jag satte CH1:s prob och jord på primärsidan (direkt från transformatorns sekundärsida, alltså ingången på likriktarbryggan) och CH2:s prob och jord på + resp - efter bryggan. (tydligen ingen höjdare)

Tackar för hjälpen. Ska komma ihåg att jorden är sammankopplad nästa gång jag mäter :)
eppi

Inlägg av eppi »

Vad får man fram om man bara ansluter proben utan jord? Så gör jag och något får jag fram men finns det något rikmärken så man kan gå efter i mitt fall? Hur kul är det inte att fuska i annat gebit?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Menar du att du inte ansluter jorden från någon av proberna?

Eller menar du med bara ena probens jord? Isf så får du ju helt enkelt upp båda probernas spänning i förhållande till jordpunkten.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vad får man fram om man bara ansluter proben utan jord?

Normalt får man störningar/brum som proben plockar upp "ur luften".
Det ger inga mätningar som har någon rellevans för något.
Senast redigerad av sodjan 18 oktober 2013, 23:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Han skrev ju tydligt var han hade kopplat in respektive jord.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

säter, mitt inlägg, och garanterat också sodjans, var svar på eppis inlägg :)
eppi

Inlägg av eppi »

Jag har bara en prob tror jag!!! Och det där som sodjan skrev, ingen relevans har nog bara med att göra hur hur duktig man är för jag har kunnat se hur mycket bättre min lilla trafo är i förhållande till dom två större eller menar sodjan att det bara är en ren tur att strålen hoppar mer då det brummar mer från dom stora transformatorerna?
Jag ställer mig frågande eftersom jag i regel kör med en viss sannolikhet när jag beräknar något och i detta faller så....

Man kan ju förvisso har tur ibland enl. sannolikhetsteorier så nu vet jag inte vad jag skall tro??? :D

Vi skall inte snacka vilket helvetiskt hoppande det är på strålen när jag sätter fingret emot, kan bero på att så fort jag öppnar universatinstrumenatar så får jag 2,6v, det är krut i luften. Provade nu bara 0,1 volt ac, det får man se som lugna gatan.

Har en ej superbild av min våg från den bästa trafon, denna utan probjord. (Jag har inte använt probjord eftersom jag inte vet om där är ström till jorden vilket där nog är och då är det enl. källor pyton att använda just denna jord.) Men den vågen är super ljudmässigt. Jag har filmat förloppet och sedan fotat på skärmen så det gäller att putsa linsen om man skall se något.

Hopper +- är o,2v vilket jag tror på inkl. störningar från rymden. Har inte större betydelse eftersom den vågen undet mina förhållande är bra ljudmässigt
så nu gäller det att få en liknande med större trafo vilket tydligen inte är så lätt. Men var tusan det skall väl gå vägen!!!!???

Nu kom jag på en tänkbar lösning varför just jag kan dra slutsater av var mitt oscill.. visar, det är naturligtvis så att mitt är gammalt och gedigt och inte något nytt superkänsligt som känner av hur förståndig och kunnig användare är och kallibrerar därefter.
Är man kunnig till tusen så inte tusan vill jag visa något sådär banalt utan det är bara det allra mest förfinade som gäller (säger det fina oscilloskopet med proben högt buren).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Borde väl finnas ritningar på nätet att hitta på någon "fattigmans diffproblåda" byggda med instrumentförstärkare, det kostar ju bara några 10:or, ex:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... famid70693
Nerre

Inlägg av Nerre »

På jobbet, när vi mäter spänningen över isolationssnitt i switchade nätdelar, så jordar vi på ETT ställe. Spelar inte så stor roll var det är, normalt är ena nätpolen (eller egentligen ena polen på fulltrafon som vi matar från av säkerhetsskäl).

Sen ansluter vi två prober, en till vardera av de punkter vi vill ha spänningen mellan, och använder sen scopets matematikfunktion (Ch1 - Ch2) för att få fram potentialskillnaden (d.v.s. spänningen) mellan de två mätpunkterna.

Sen brukar man dessutom vara tvungen att bygla primärsidans "jord" med sekundärsidans eftersom om sekundären är flytande går det inte att mäta annars. Det vi är ute efter är vilken spänning isolationen belastas med om en jordad användare berör sekundärsidan.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kan man inte köra DS1052E på batteridrift? Eller det är ett annat o-scop jag tänker på?
Skriv svar