Göra egna mönsterkort?
Göra egna mönsterkort?
Hejsan! Jag undrar om man kan laminera egna mönsterkort och om det isf går att göra cylindriska kort? 
-
victor_passe
Re: Göra egna mönsterkort?
Nja jag behöver ett stabilt kort. Men det kan väl inte vara svårare än att laminera på ett lager koppar efter glasfibern?
- prototypen
Vad i hela fridens namn ska du göra?
Kanske koppartejp fungerar.
Protte
Protte
-
victor_passe
Naturligtvis går det, med rätt utrustning, men hur skall du exponera/borra/löda det.
prototypen skrev:Vad i hela fridens namn ska du göra?
Protte
- prototypen
Det är alltså en pannkaksmotor.
Jag har fundera på sådant, kan man gör skivan som ett 32 lagerskort, man kan ju på till en massa varv då?
Protte
Jag har fundera på sådant, kan man gör skivan som ett 32 lagerskort, man kan ju på till en massa varv då?
Protte
Ja det är en pankaka, fast min variant är en inrunner med flera pannkakor på varandra.

Har länge velat bygga en Halbach men har inget att använda den till en, bor inte i någon lämplig lya för projekt där av dröjer det mesta.
Den här gången var dock tanken att bygga in några sådana motorer i ett spindelhus, tänkte att det kunde vara en god idé. 

Har länge velat bygga en Halbach men har inget att använda den till en, bor inte i någon lämplig lya för projekt där av dröjer det mesta.
Senast redigerad av Thorped 9 september 2013, 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
Som vanligt var tanken, med penna alltså. Kan ju testa att laminera en liten bit och se hur det blirTomasL skrev:...men hur skall du exponera/borra/löda det.
Asså botten är ju i laminerad glasfiber, kan inte tänka mig att det är nått annat än epoxi eller polyester som kopparen på plats heller? Och sen vakuum givetvis.Säter skrev:Hur går till att laminera kretskort?
Senast redigerad av Thorped 9 september 2013, 22:46:29, redigerad totalt 2 gånger.
Varför inte bara ta ett vanligt tunt (typ 0.1-0.2 mm) kretskort och etsa som vanligt och sen limma det runt ett rör?
Isolator, typ plastskiva/epoxyskiva +lim+kopparplåt. Samt nån form av press för att pressa ihop det.säter skrev:Hur går till att laminera kretskort?
I vakuum är ju en fördel, då slipper man luftblåsor.
Enklast sätt att få det stabilt på borde nog egentligen vara att laminera ett par lager glasfiber direkt på motorkransen som isolering och sedan göra den ena sidan av lindningen längre. Sedan böja den långa sidan mot den korta och bara löda ihop, är en 3-fas motor så var tredje ska vara länkad.