Klas-Kenny:
Vet inte riktigt om jag känner för att programmera en PIC bara för att få funktionen av en timer.
Jesse har helt rätt.
Mjukvarulösa lösningar har fördelen att man direkt ser en (åtminstone ungefärlig) funktion
och att det är enkelt att modifiera funktionen utan att koppla kretsen till en dator.
(Psst: "Billigare" och "mindre" är fel ord om man vill få mig att fastna.
Hade det i första hand varit ord som kul, lärorikt, utmanande, intressant, smidigt, smart, osv,
så hade det varit en helt annan sak.)
I fallet med 1st 555'a så var det just pga de orden som jag ville se om jag lyckades.
(Även om jag råkade nämna "så få komponenter som möjligt", men det är alltså inte huvudsyftet.)
Men den ensamma 555'an får jag nog återkomma till senare.
Swech:
En sådan filtrering innebär att jag måste kunna skilja signalen från rörelsedetektorn
från den andra signalen som kommer in på samma pinne. (Ja, de måste dela pinne.)
För att det ska vara möjligt så måste jag först registrera alla dessa pulser.
Annars har jag ju inget att filtrera.
Ovanstående innebär att jag ändå måste registrera alla dessa extra-interrupt
och då är det redan för sent att filtrera bort pulserna från att ge extra-interrupt.
Kort sagt:
I det här fallet så skulle jag vilja ha en hårdvarulösning för att slippa belasta interrupt-rutinerna mer än nödvändigt.
Eller har du någon klurig mjukvarulösning på lager, som inte kräver att jag disable'ar interrupt i ett par sekunder?
4kTRB:
"pin 4 ska upp till + för säkerhets skull."
Ah, just det ja. Jag borde ta det som en vana, speciellt för CMOS-versionerna.
"sedan pull-up 4.7k direkt på pinne 2"
Men då laddas kondensatorn aldrig ur?
Jag testade då att öka pull-up-motståndet, men utan framgång.
"varför pin 5 till 2k ?"
När pin 5 är (nära) 0V så är monostabila vippan "avstängd".
Min tanke är att kondingen ovanför laddas upp under tiden som jag får ut en puls.
Detta håller pin 5 tillräckligt hög för att leda och laddas ur efter pulsen.
2k-motståndet är för att kunna ladda ur kondingen under en kontrollerad tid.
Det är ju ett högpassfilter egentligen. Att det blir rätt med HP är för att pin 5 är inverterad.
Micke_s:
"När du får första pulsen på MCU pinnen in, dra hårt i den och hindra att givaren kan trigga den andra prylen igen.."
Men jag *ska* kunna trigga den andra prylen. Det är bara rörelsedetektorns extrapulser som ska ignoreras.
"vad är det andra för något?"
En burk med hallsensor, en knapp, mm. Även den har: 5V = vila. 0V = signal.
"Har du två prylar med digital ut som ska kopplas på ingången så skulle du kunna använda en analog ingång istället och göra en 2bits DAC och mäta med ADC vilka prylar som är aktiva."
Det finns inga analoga ingångar. Jag har 1st digital ingång.
Det var länge sedan jag var med om såhär många svar på en gång.
Jag hade nästan glömt hur många kreativa och olika lösningar som man kan få.
Kul!
edit:
Klockan var 21 när jag började läsa Klas-Kenny's och Jesse's inlägg.
Först nu kunde jag skicka utan att det hade kommt fler inlägg.
Det här forumet är oslagbart när det gäller inlägg per dag !