CNC rörbockningsmaskin, hur vrids C-axeln

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
tompi

CNC rörbockningsmaskin, hur vrids C-axeln

Inlägg av tompi »

tjo!

Att bocka grövre rör är ett aber.. nu har jag suttit och tittat på youtube ett tag och undrar hur proffsmaskinerna är byggda? Jag tänker på den typ av maskiner som liknar denna

Frågan är hur rotatationen runt C (kan man väl kalla den?) går till, hydraulmotor?, kedja som dras av en hydraulcylinder kanske som den här? Hur styr dom isf hydrauliken med sådan precision?

Nån som besitter kunskap, jag kan inte sova för jag tänker så mycket på det :?
DAP

Re: cnc rörbockningsmaskin, hur vrids C-axeln

Inlägg av DAP »

Styrs inte hydrauliken med proportional ventiler? Borde vara det och då borde man kunna få hög noggrannhet på det.
Vet maskiner där man kör med servomotorer och rejäla planetväxlar typ. :-)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: cnc rörbockningsmaskin, hur vrids C-axeln

Inlägg av Walle »

Proportionella ventiler och glasskalor gissar jag på.
tompi

Re: CNC rörbockningsmaskin, hur vrids C-axeln

Inlägg av tompi »

ok, proportionalventiler och glas-skalor for styrningen det går jag med på, men vad driver dom med för att få till de vridmomenten som behövs... STORA vridmoment.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Men i den hastigheten och då utväxlingen kan man väll få till enorma moment ganska lätt?
Tänk en vedklyv som rakt ut ur kolven ger 8ton eller dyl tryck.
Gör du sen utväxling på det så får du massor, och då är det bara en 3-4kw motor i en modell lagom vedklyv.
awes

Inlägg av awes »

Ajdens hembyggda. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=795
Rörnotchen finns på samma sida

(ja, hembyggd är den väl inte, men en del ombyggd :-)
DAP

Inlägg av DAP »

Ajdens byggen har man spanat in mycket.
Klurig kille som verkligen får saker att hända.

men tillbaka till vridningen.
Jag är med intresserad av hur man får till vridningen så man kan bocka ett 50mm rör typ.
Alla dom här maskinerna brukar ju köra med dorn bockningsprincipen men det är bara för att rören inte skall bli platta i bockningen.

Skulle varit kul att sett en genomskärningsbild / sprängskiss på en sån här maskin.

Har sett på mässor där dom helt och hållet kör med servo motorer på alla rörelser och ingen hydraulik alls, går ruggigt fort då :shock:

MVH
Oscar
tompi

Inlägg av tompi »

Tack Oscar!
Det finns alltså maskiner där man använder sig enbart av servomotorer... låter dyrrrt :)

Inte nån som råkar ha en sprängskiss på dehärninga monster?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Sorry, kan inte låta bli: Köp en sån här istället :)

Bild
awes

Inlägg av awes »

Får ursäkta om det är så att jag kanske missar frågeställningen, men...
De flesta "tube bender" maskiner som är hobby eller semiprofessionella som jag hittat bygger på en av nedan två designer.
Och båda bygger båda på att man drar röret medans man bockar för att undvika deformering (inget invändigt dorn).

Liggande design: Kallas ofta "JD2 typ" http://www.chopperhandbook.com/bender.htm

Stående design: http://www.gottrikes.com/Tube_Bender.htm

Sedan finns det en enklare stående design som använder en enkel hydrauldomkraft för några hundringar som kraftkälla. Hittar ingen ritning nu dock.

Men stora kostnaden oavsett design är matriserna.
I ritningspaketet för Tacacs (den stående) är det med ritning för matriser, men ändå rekommenderar han att man köper typ JD2 matriser.
Jag har själv bygget en från hans ritningar men ännu inte investerat i hydraulkolven eller matriser, så bara "ramen" klar.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Matriser kan göras av hårdträ, ek eller liknande e o föredra. Man förstärker sidorna med runda skivor av stålplåt och pinnhålen med stål rör som man pressar i. De håller inte i närheten lika länge.. men har man ett projekt kan det vara ett ekonomiskt alternativ. Såg denna i en gammal manual från långt långt innan vi va födda.. Gick det då antar jag att det går idag. Har tänkt prova det själv vid tillfälle.
Iceking

Inlägg av Iceking »

På dom cnc bockmaskiner jag har kört från Herber så är det servodrift på C rotationen.
Om vi nu tänker på samma sak. Dvs motorn som bockar?

/I
tompi

Inlägg av tompi »

awes skrev:Får ursäkta om det är så att jag kanske missar frågeställningen, men...
De flesta "tube bender" maskiner som är hobby eller semiprofessionella som jag hittat bygger på en av nedan två designer.
Och båda bygger båda på att man drar röret medans man bockar för att undvika deformering (inget invändigt dorn).

Liggande design: Kallas ofta "JD2 typ" http://www.chopperhandbook.com/bender.htm

Stående design: http://www.gottrikes.com/Tube_Bender.htm

Sedan finns det en enklare stående design som använder en enkel hydrauldomkraft för några hundringar som kraftkälla. Hittar ingen ritning nu dock.

Men stora kostnaden oavsett design är matriserna.
I ritningspaketet för Tacacs (den stående) är det med ritning för matriser, men ändå rekommenderar han att man köper typ JD2 matriser.
Jag har själv bygget en från hans ritningar men ännu inte investerat i hydraulkolven eller matriser, så bara "ramen" klar.

Med de typer av rörbockare så bockar man ju inte 180 grader rakt uppåner. Jag tänker på de mer profesionella typ herber
tompi

Inlägg av tompi »

Tack IceKing. Det verkar vara så att man faktiskt kör med servomotorer.... burr det låter dyrt
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Förmodligen billigare än att köra servostyrd hydraulik. :)
Skriv svar