Varför jag kör i DOS? Tja, som du själv skriver: "Inte för att det spelar någon större roll, men *varför* kör du på det sättet ??"
Dessutom var datorn helt "ren": jag inte hade installerat Windows då. Efter första inlägget installerade jag Win98 och testade naturligtvis även där.
Jag är inte expert på skillnaderna mellan "riktig" DOS och Windows DOS-prompt, utan trodde att ett program som körs i DOS-prompten (Win98) borde fungera lika bra i "riktiga" DOS. Resultatet är ju hur som helst det samma, dvs tvärstopp så fort jag kör xwisp2. Så om det hade sparat tid vet jag inte. Jag har ju fortfarande samma problem som i går....
Varför jag tror att det ska fungera utan Windows API'er? Eh, jag visste inte att jag trodde det.... Man kan ju köra XWisp2 i Win95 och det använder väl samma princip för att kommunicera med serie-portarna som DOS? Så varför skulle det inte fungera i DOS eller Win98 då?
Det låter lite som om du menar att jag måste köra med WinXP (eller W2K) och API?
Att jag kör med Win98 beror dels på att XWisp2 kan köras med "W95 and up" som det står på tillverkarens sajt. Det beror även på att man inte bör installera WinXP på en burk med 256MB minne...
(QBasic-exprimenten med en MAX232-krets var bara ett tidsfördriv för att rensa hjärnan en stund.)
Usch, jag gillar inte att vara krånglig, men det finns inga dumma frågor.
Kan väl för enkelheten skull sammanfatta nuvarande "status":
Dator: AMD 400MHz, 256MB, Win98.
Seriekabel: Modemkabel 9pol->25pol med adapter ner till 9pol igen.
Programmerar-kort: Wisp628.
Program: XWisp2w som körs i DOS-prompt.
Testat med: Flera HEX-filer, men alla "stoppar". (Se övriga inlägg).