Jag har en Dynamate DM3220 fräs, som inte mår så bra för tillfället. När jag gör en spindelstopp så frikopplar inte spindeln så att man kan snurra på den för hand. Den snurrar istället väldigt långsamt. Detta stör en hel del eftersom verktygsväxling och gängning inte kan göras.
Har kollat upp givare och kablage till spindeln men hittar inget fel. Nu är jag inne på att jag får ut en krypström till motorn från drivenheten Siemens Simodrive 611. Hur mäter jag upp detta?
Tacksam för svar.
Krypström på spindelmotor
Re: Krypström på spindelmotor
Jag tycker nog att det är troligare att du har en signal in till drivenheten som gör att den driver motorn.
Låter som att den joggar. Jag skulle leta på ingången till drivenheten och se om något verkar skumt där.
Mycket ska gå fel samtidigt för att hårdvarufel ska börja driva motorn av sig självt. Nu har jag inte jobbat med Simodrive men en hel del med andra frekvensomriktare.
Låter som att den joggar. Jag skulle leta på ingången till drivenheten och se om något verkar skumt där.
Mycket ska gå fel samtidigt för att hårdvarufel ska börja driva motorn av sig självt. Nu har jag inte jobbat med Simodrive men en hel del med andra frekvensomriktare.
Re: Krypström på spindelmotor
Med största sannolikhet har du ett fel i reglerkortet. (Instickskortet) Har du ett analogt spindelservo så kan du ryka ut kontakten för reglerfrigivning, då ska spindeln bli lös och gå att vrida. Tänk på att vid gängning och verktygsväxling ska du ha reglering för att motorn ska kunna hålla positionen.
Sannolika fel enligt min erfarenhet
1 Reglerkortet
2 Jordfel i återföringen (Tacho/Pulsgivare/kablar)
Har inte tillgång till dokumentation just nu så jag kan inte hjälpa mer nu.
Sannolika fel enligt min erfarenhet
1 Reglerkortet
2 Jordfel i återföringen (Tacho/Pulsgivare/kablar)
Har inte tillgång till dokumentation just nu så jag kan inte hjälpa mer nu.