Hur mäter man på ett Hall-element ?
Hur mäter man på ett Hall-element ?
Har en Elektrolux Trilobite (robot-dammsugare), den har en fläktmotor med ett inbyggt hallelement(?) med två anslutningar. Jag vill mäta upp om det är det, och om den är hel, nån som vet hur och vad man ska vänta sig?
Re: Hur mäter man på ett Hall-element ?
Ta mig inte på orden och det finns de som kan beskriva det bättre men tror som följande:
hallsensorn strömmatas via två ben, när något magnetiskt kommer förbi så jordas ben 3 ner till jord.
Alternativt är den "latching" så den förbli nere tills nästa gång.
Något åt det hållet.
hallsensorn strömmatas via två ben, när något magnetiskt kommer förbi så jordas ben 3 ner till jord.
Alternativt är den "latching" så den förbli nere tills nästa gång.
Något åt det hållet.
- Henrik Kjellberg
alternativt så får du en analog spänning ut, men det vore lite overkill med analog hall-sensor i den applikationen, så ovanstående låter troligare. 

Själva halleffekten bygger väl på att man kör en ström igenom en platta och beroende på magnetfältet så får man en spänning "på tvären" så att säga?
Men det kräver väl instrumentförstärkare för att ta tillvara den signalen så i de flesta fall sitter det nog integrerat i kapseln?
Så en del hallgivare ger en analog signal ut som motsvarar magnetfältets riktning och styrka? Medans andra har en inbyggd komparator och ger en digital signal ut?
Men det kräver väl instrumentförstärkare för att ta tillvara den signalen så i de flesta fall sitter det nog integrerat i kapseln?
Så en del hallgivare ger en analog signal ut som motsvarar magnetfältets riktning och styrka? Medans andra har en inbyggd komparator och ger en digital signal ut?
Jag kan bara tala för de hallgivare jag har haft att göra med (i BLDC-motorer jag har jobbat med) och de hade digital utsignal. Matning och jord på två av pinnarna, och digital utsignal på mittenpinnen.
Hmm, det låter som att det inte är ett hallelement, eftersom den bara har två anslutningar...
Den ser ut som ett ytmonterat motstånd, kanske en säkring..?
(Jag fixar en bild på den sen)
Den ser ut som ett ytmonterat motstånd, kanske en säkring..?
(Jag fixar en bild på den sen)
- Henrik Kjellberg
Jag får be om ursäkt, minnet är inte som det ska, den har visst tre anslutningar.
Men hur fungerar den här motorn igentligen, det ska väl helst vara två hallisar?

Men hur fungerar den här motorn igentligen, det ska väl helst vara två hallisar?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Motorn är en 2-fas motor och det räcker med en sensor.
Statorn på just dessa typer av motorer, som används flitigt till i alla typer av fläktar i datorer med kanske något undantag, är lite annorlunda byggd vilket gör att rotorn alltid stannar i ett läge som är aningen förbi statorns poler vilket gör att den sedan alltid börjar gå åt ett och och samma håll när motorn blir strömsatt. Hade inte rotorn varit byggd på det viset så hade den startat på vilket håll som helst. För denna funktion som är i denna typ av motor så behövs bara en sensor och är dessa motorer är också billiga att tillverka.