Vad för roliga saker kan man göra av detta?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Tekno

Vad för roliga saker kan man göra av detta?

Inlägg av Tekno »

Hej!

Jag är nybörjare på elektronik. Har fått ett "kit" med lite elektroniska komponenter och jag tänkte höra vad ni har för tips på roliga grejer man kan göra med dessa? Jag skulle helst göra något som kan generera ljud som man kan koppla till högtalare, men jag vet inte om det finns tillräckligt med komponenter för det. I alla fall, detta är materiallistan:
1 Multimeter UT33D.
1 Kopplingsdäck GL 12

2 Motstånd 100 Ω 1 0,6W
2 Motstånd 220 Ω 1 0,6W
2 Motstånd 470 Ω 1 0,6W
6 Motstånd 1,00 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 2,20 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 4,70 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 10,0 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 22,0 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 47,0 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 100 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 220 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 470 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 1,00 MΩ 1 0,6W

2 Trimpot 72P 10 kΩ

1 Kondensator 10nF/100VDC
1 Kondensator 100nF/100VDC
1 Kondensator 1,OuF/100VDC 5mm
1 Plastkondensator 2.2 ~F 63 VDC

1 Lågläck ellyt 22uF/25V
1 Radiell ellyt 100uF/16V 1mod
1 Tantalellyt 6,8uF/35V 2m

1 Axiell drossel10 mH 0.15 A ±5, XHBCC-103J
1 Axiell drossel100 IlH 370 mA

1 TL064CN quad JFET-op DIL14
4 Operationsförstärkare DIL-8, TL071CN
2 Tryckknappskontakt för 9V

1 1N4002 diod lA 100V D041
4 EL334RD LED 5mm röd
2 EL334GD LED 5mm grön
2 EL334UYD LED 5mm gul
1 Optokopplare DIL-4, PC 815X
2. LD271 I R-LED 18m W 950nm 5mm
1 BPW34 fotodiod
1 NTC-motstånd 10kohm
3 EKUX 100 m svart 0,28mm2 avser 100m-rulle
3 EKUX 100 m röd O,28mm2 avser 100m-rulle
3 EKUX 100 m vit O,28mm2 avser 100m-rulle

1 Avbitare TR20M ESD
1 Batteri 6LR61 GP1604A

3 Transistor TO~92 NPN 45 V 0.1 A, BC 547C
1 Transistor TO-92 PNP -45 V -0.1 A, BC 557
2 Diod DO-35 75 V, 1N 4148
Kom gärna med förslag :madmodder:
Senast redigerad av Tekno 6 september 2013, 18:24:19, redigerad totalt 1 gång.
RoPa

Re: Vad för roliga saker kan man göra av detta?

Inlägg av RoPa »

Du har mest "vanliga" komponenter som hanterar signaler som redan finns.
Men d kan alltid bygga olika former av oscillatorer som skapar signaler om du vill få dioder att blinka mm.

En "rolig" komponent du har är fotodioden, den kan du använda som en sensor för olika ändamål.
Du kan använda den som en ljusswitch för att tända och släcka lysdioder mm.

Du vill koppla något till högtalare, menar du till en förstärkare eller direkt till en högtalare?
Lite kul skulle du kunna ha med en ljusmodulerad audio oscillator, blir lite som en simpel termin, kopplad till en förstärkare kan du "spela" på den genom att med handen skärma av ljus från fotodioden.
Användarvisningsbild
Tekno

Inlägg av Tekno »

Jag vill helst kunna koppla den till "vanliga" högtalare, går det? Det låter som ett kul projekt, är det säkert att det går att göra en "audio oscillator" med de komponenter som finns i kittet?
RoPa

Inlägg av RoPa »

O ja, inget problem med det, du har ju fyra Operationsförstärkare i en av IC'na och fyra enkla.
Till det behövs bara lite motstånd och någon kondensator, vilket du också har.

Vill du koppla direkt till högtalare så behöver du bygga någon form av drivsteg och de enda transistorerna du har är småsignal så du kan på sin höjd driva en liten högtalare.

Med en PNP och en NPN transistor kan du bygga ett litet slutsteg som matar en högtalare via din 100uF kondensator. Du skulle dock behöva några fler motstånd. 100 Ohm som är ditt minsta är lite stort. 4.7, 10, 22 och 47 Ohm vore bra om du hade.

En "rå" lösning är att bara koppla dessa transistorer i en push/pull tillsammans med en TL071'a men oförsiktigt hanterat så kan de gå sönder.
Om du vill vara försiktig så sätter du dina två 100 Ohm motstånd parallellt (blir då 50 Ohm) i serie med batteriet innan transistorerna, det begränsar max ström till ca 200 mA vid kortis, då brinner det inte upp omedelbart :)
Funkar kretsen så kan du sedan koppla förbi motstånden.

En oscillator kan du göra med en OP med positiv återkoppling och en kondensator och trimpoten (för att ställa in frekvens).

Googla lite så hittar du förslag till kretskoppling.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Tekno

Inlägg av Tekno »

Att driva en liten högtalare duger till att börja med i ett första försök, sedan kan jag ju byta upp. :)

PNP- och NPN-transistorer, är någon av de jag har?

Exakt hur många till små motstånd skulle behövas för att det ska bli optimalt? Om det inte är allt för många/dyra kan jag beställa dem om det gör kretsen avsevärt bättre.

Jag kör helst på försiktighetsprincipen, i alla fall nu i början.

När jag googlar hittar jag massa massa massa exempelkretsar, som varierar rätt mycket i uppbyggnad. Jag vill gärna vilja ha hjälp med vilken kretskoppling jag kan testa som passar till de komponenter jag har. :)
snuslufsen

Inlägg av snuslufsen »

Elektronikkomponenter av enklare slag är oftast inte speciellt dyra (speciellt inte om man handlar på eBay och har tid att vänta någon vecka). Mitt senaste mini-projekt, (ko-ko ljudet i ett gökur) kostade några tior och då har jag delar till flera likadana. Mitt tips är att du först funderar ut vad du vill bygga och sedan skaffar det som saknas. Motstånd och kondensatorer av olika valörer kan man aldrig få för många av, jag brukar köpa satser med blandade värden. Jag började någon gång under stenåldern, då "IC-kretsar" var något nytt och fantastiskt, med en och annan liten am-mottagare, enkla förstärkare och bistabila vippor (cykelblinkers), vill jag minnas. Ofta lödde jag på spikplattor, alltså en liten träbit med små spikar som man lödde komponenterna på, smidigt om man lägger ett kopplingsschema på träplattan och spikar i kopplingspunkterna. Nu kör man väl helst med små labb-plattor eller någon form av veroboard om det ska experimenteras. Sno idéer på nätet, det finns kopplingsscheman till 'allt' om man googlar.
RoPa

Inlägg av RoPa »

@tekno

Du har båda sorterna, finns i din lista.

3 Transistor TO~92 NPN 45 V 0.1 A, BC 547C
1 Transistor TO-92 PNP -45 V -0.1 A, BC 557

Prova denna koppling, inte HiFi men det funkar.
Krets_1.JPG
Bortse från den konstiga symbolen för högtalarkontakt.

Detta ger dig en ramp vågs oscillator runt IC2 och en högtalardrivare runt IC1.

Välj R4 och R5 till 10Kohm.
Välj R6 till 100Kohm (ger en lagom stark signal).
Välj C1 till 100nF (ger en lagom frekvens om du använder trimpot istället för D1).

Välj R1 och R2 till 100Ohm (kommer klippa signalen men det struntar vi i).
Välj R3 till 1Kohm.
Välj C2 till 100uF, OBS !!! tänk på polariteten !!!

I övrigt enligt schema (du kan lämna oanslutna ben på IC1 och IC2)

Frekvensen kommer att bero på mängden ljus på fotodioden.
Du kan byta D1 mot din Trimpot om du ansluter ett ytterben och mittenbenet (ställbar resistor).
Då kan du ställa frekvensen med den.

Jag har inte "Simmat" denna så om någon ser ett fel så hojta till innan det brinner för tekno :wink: .

Lycka till!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Tekno

Inlägg av Tekno »

Nice, det där ser intressant ut och typ lagom svårt för att passa mig :)

Följande komponenter är jag dock lite osäker över:

D1 = En diod? Eller om jag sätter i trimpoten där, spelar det någon roll åt vilket håll den är? Antar att jag sedan kommer kunna ändra frekvensen under tiden den är inkopplad för att få ut olika toner?

IC1 & 2: Detta antar jag är operationsförstärkarna DIL-8, TL071CN?

T1 = NPN och T2 = PNP, korrekt?

Sedan antar jag att det är ett måste att införskaffa något högtalarelement för att det öht ska vara fysiskt möjligt att få ut något ljud, så om jag bara vill koppla in en liten enklast möjliga högtalare (till att börja med iaf), vilken skulle rekommenderas?

Jag försökte bygga kretsen i http://www.falstad.com/circuit/ och har gjort följande: http://www.fildirekt.se/dl/1378971872.txt (det går att välja "File" -> "Import" i simulatorn så får man upp den). Den är dock uppenbarligen fel, jag vet inte riktigt hur alla komponenterna benämns där.

Uppskattar allehanda hjälp, tips, råd och förslag! :vissla:
RoPa

Inlägg av RoPa »

D1 är din fotodiod, hittade bara symbolen för BPW32 och du har BPW34 men de är högs sannolikt väldigt närbesläktade. Om du tittar i schemat så står namnet på komponenten i det.

Trimpoten har ingen polaritet så det spelar ingen roll.

Ta valfritt mindre högtalarelement helst 8 Ohm eller mer, typ slakta en gammal risig PC högtalare.

Falstad har jag ingen erfarenhet av, jag använder LTspice.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Tekno

Inlägg av Tekno »

Tänkte jag skulle göra en beställning på bland annat högtalarelement och lite små motstånd. Finns det något annat som skulle vara bra att passa på att skaffa när jag ändå gör en beställning? Jag menar andra komponenter som kan vara användbara för att bygga ljudgenererande/ljudrelaterade kretsar.

Vad skulle exempelvis behövas för att bygga en krets som klarar av att spela upp olika distinkta toner i följd, alltså en enkel melodi?
RoPa

Inlägg av RoPa »

Tja, hur mycket som helst...

Börja med att komplettera upp med lite fler motstånd och transistorer, kanske någon diod till också.

En IC förstärkarkrets kan vara bra om du vill fortsätta med ljud, typ LM386 eller LM380 (googla).
Lite kablar och kontakter skadar inte heller.

Förslagsvis googlar du fram saker du vill prova att bygga och så köper du det du behöver.

En krets som kan spela melodier är inte svårt med en liten processor men ska du gör det med diskreta kretsar så går det också men är nog inte lämpligt för dig just nu.
T.ex. en VCO, en drös potentiometrar, en CMOS analogmux och en räknare med en lågfrekvent klocka till och du har gjort dig en liten analog sequencer/synt, om än mycket rudimentär.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Lägg till en JFET eller MOSFET transistor också så att du kan bygga en "grej" som talar om att du står för nära.
Skriv svar