Vad för roliga saker kan man göra av detta?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Tekno

Vad för roliga saker kan man göra av detta?

Inlägg av Tekno »

Hej!

Jag är nybörjare på elektronik. Har fått ett "kit" med lite elektroniska komponenter och jag tänkte höra vad ni har för tips på roliga grejer man kan göra med dessa? Jag skulle helst göra något som kan generera ljud som man kan koppla till högtalare, men jag vet inte om det finns tillräckligt med komponenter för det. I alla fall, detta är materiallistan:
1 Multimeter UT33D.
1 Kopplingsdäck GL 12

2 Motstånd 100 Ω 1 0,6W
2 Motstånd 220 Ω 1 0,6W
2 Motstånd 470 Ω 1 0,6W
6 Motstånd 1,00 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 2,20 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 4,70 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 10,0 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 22,0 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 47,0 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 100 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 220 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 470 kΩ 1 0,6W
2 Motstånd 1,00 MΩ 1 0,6W

2 Trimpot 72P 10 kΩ

1 Kondensator 10nF/100VDC
1 Kondensator 100nF/100VDC
1 Kondensator 1,OuF/100VDC 5mm
1 Plastkondensator 2.2 ~F 63 VDC

1 Lågläck ellyt 22uF/25V
1 Radiell ellyt 100uF/16V 1mod
1 Tantalellyt 6,8uF/35V 2m

1 Axiell drossel10 mH 0.15 A ±5, XHBCC-103J
1 Axiell drossel100 IlH 370 mA

1 TL064CN quad JFET-op DIL14
4 Operationsförstärkare DIL-8, TL071CN
2 Tryckknappskontakt för 9V

1 1N4002 diod lA 100V D041
4 EL334RD LED 5mm röd
2 EL334GD LED 5mm grön
2 EL334UYD LED 5mm gul
1 Optokopplare DIL-4, PC 815X
2. LD271 I R-LED 18m W 950nm 5mm
1 BPW34 fotodiod
1 NTC-motstånd 10kohm
3 EKUX 100 m svart 0,28mm2 avser 100m-rulle
3 EKUX 100 m röd O,28mm2 avser 100m-rulle
3 EKUX 100 m vit O,28mm2 avser 100m-rulle

1 Avbitare TR20M ESD
1 Batteri 6LR61 GP1604A

3 Transistor TO~92 NPN 45 V 0.1 A, BC 547C
1 Transistor TO-92 PNP -45 V -0.1 A, BC 557
2 Diod DO-35 75 V, 1N 4148
Kom gärna med förslag :madmodder:
Senast redigerad av Tekno 6 september 2013, 18:24:19, redigerad totalt 1 gång.
RoPa

Re: Vad för roliga saker kan man göra av detta?

Inlägg av RoPa »