Strömbegränsning
Strömbegränsning
Hejsan, jag har en fråga... Jag har köpt ett peltierelement, men jag behöver strömbegränsa det. Blir lite för mycket värme av det utan begränsning.
Så jag har mätt upp att det drar ca 7,0 A vid 13,8 volt. Hur ska jag på bästa sätt begränsa strömmen till ca 5 -6 A. Någon som har ett enkelt tips??
Micke
Så jag har mätt upp att det drar ca 7,0 A vid 13,8 volt. Hur ska jag på bästa sätt begränsa strömmen till ca 5 -6 A. Någon som har ett enkelt tips??
Micke
haha ok... är det så enkelt som att begränsa spänningen, får ju prova det.
hrmm, tror det blir lite för stort bygge om jag ska på o klydda med PWM o så. Visst har byggt en liten PWM, me det blir så mycker med kylning av den transistorn med. har redan en kylning för peltiern på ett halvkilo så... fläns med liten fläkt...
hrmm, tror det blir lite för stort bygge om jag ska på o klydda med PWM o så. Visst har byggt en liten PWM, me det blir så mycker med kylning av den transistorn med. har redan en kylning för peltiern på ett halvkilo så... fläns med liten fläkt...

jaaa, asså... att dem blir varma gör ingenting, motstånd o så. MEn det som jag vill är att begränsa strömmen till peltiern. Helst med ett motstånd så jag vill kunna köra den från mitt nätdriva 13,8 volt agg.... men den matar den med "för mycket", eller den kan få för mycket ström, så jag vill ha nåt emellan, typ ett motstånd för att den inte ska få mer än ca 5, 6A. Nu drar den ca 7. 7,3 Innan den är "igång".
micke
micke
- EagleSpirit
- Kontakt:
Varför vill du inte använda elementet fullt ut? Kan du inte bara sätta dit en större fläns?
Peltierelementet tar ju så mycket det vill ha vid en viss spänning. I det här fallet 7A vid 13,8V. För att sänka strömmen så måste du sänka spänningen. Det går att lösa med effektmostånd, PWM eller spänningsregulator.
Om spänning/ström-kurvan på elementet är linjär så bör du ha ca 10V över peltierelementet. Du kan inte sköta det genom att sätta en nätdel som är gjord för 10V och för högre strömmar än 6A istället?
Eller så är jag ute och cyklar. Hur ser spänning/ström-kurvan ut för peltierelement?
Peltierelementet tar ju så mycket det vill ha vid en viss spänning. I det här fallet 7A vid 13,8V. För att sänka strömmen så måste du sänka spänningen. Det går att lösa med effektmostånd, PWM eller spänningsregulator.
Om spänning/ström-kurvan på elementet är linjär så bör du ha ca 10V över peltierelementet. Du kan inte sköta det genom att sätta en nätdel som är gjord för 10V och för högre strömmar än 6A istället?
Eller så är jag ute och cyklar. Hur ser spänning/ström-kurvan ut för peltierelement?
Senast redigerad av EagleSpirit 14 september 2005, 19:25:58, redigerad totalt 1 gång.
- EagleSpirit
- Kontakt:
okay... har kommit på det nu, jag kör helt enkelt med min blybatteri istället. äpå så pass bra kapacitet så et ska nog gå bra om man kopplar in laddaren lite då o då.
Orkar inte fixa det på nåt annat sätt. dessutom så har jag nu mätt upp så att det går bra att köra med nätagget ändå. det håller sig inom bra gränser så det ska nog klara sig.
Lås tråd
Orkar inte fixa det på nåt annat sätt. dessutom så har jag nu mätt upp så att det går bra att köra med nätagget ändå. det håller sig inom bra gränser så det ska nog klara sig.

Lås tråd