Förslag mottages tacksamt på tillverkare av pinnfräsar. Önskemål är (som vanligt) bra kvalitet och humana priser. Åsikter om HSS kontra HM respektive Koboltlegeringar, belagda/obelagda mm tas även tacksamt emot.
Har köpt och testat ett antal kina-pinnar, både HSS och HM. Resultaten är varierande men i stort sett verkar de tåla mindre stryk vid stålbearbetning, än "märkes"-fräsar. Sandvik, Dormer och Garr Tool är de märkespinnar vi kört hittills.
Vi har hittills inte haft återkoppling på spindelns varvtal, men det är nu - tillsammans med en mekanisk uppstyvning av spindeln - på gång. Kan det vara så att förmågan att hålla ett konstant (och naturligtvis korrekt) varvtal kommmer att bidra positivt till verktygens livslängd? Antar att en styvare spindel också är bra.
Möjliga varvtal på spindeln är omkring 0-20 000+ rpm, vilket gör att HM bör funka (har förstått att HM oftast trivs bra vid höre varvtal).
Övriga tips och åsikter är också av intresse.
Med tack på förhand,
Pinnfräsar - tillverkare och tips.
Re: Pinnfräsar - tillverkare och tips.
Har du vibrationer så spelar nog märket på fräsen mindre roll. Glapp i drivningen är åxå rena döden för verktygen.
Mats N - det förstår jag - det är därför jag styvar upp spindeln. Nu är det så att i vår maskin - med nuvarande (brist på) styvhet - håller sig märkesfräsarna skarpa betydligt längre än kina-pinnarna. Kalla mig naiv, men jag misstänker att stållegeringarna i märkesfräsarna kan vara av högre kvalitet än kinesernas billighetsfräsar. Skärgeometrier lär väl också spela roll, och kanske är det så att Sandvik, Dormer m fl har bättre koll även på detta?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Klart är det ju att märkes pinnarna håller bättre och finns i ett större urval för olika användnings områden.
Håller nog med Tecno här, märkes pinnarna funkar som regel bäst.. De som funkar bäst i min lilla maskin är Dormer pinnar hitills. Jag har testat lite kines hss från CTC, men de e inge vidare. Men deras Hårdmetal fräsar har funkat helt ok dock.
Vi körde mycket skurna bitar på verkstan jag jobbade på och det sliter hårt på prylarna. Provade köpa från OTD av dom billiga pinnarna han har. Tror dom kostade 26 kr eller nåt sånt för en 10 mm. Dom höll kanske inte lika bra men med det priset så vart det affär iaf mot Dormer som vi normalt körde med. Toleranserna vart bra med och man körde samma skärdata som Dormer. Har köpt lite till min egen maskin.