Dels för att det är kul med projekt, men jag lär behöva support under byggets gång.

Detta är ett projekt som grundas på att jag för flera år sedan räddade en motor från skrot. Inga fel på den, men killen ville inte ha den.
Det är en motor framtagen för nåt projekt stiga hade med eldriven åk-klippare. Det gick väl sådär.
Motorn är stämplad med 24VDC, 220A, 2800RPm, 5hp.
Länge har jag letat objekt att bygga om, och även funderat på att bygga eget. Men så till slut fick jag tag i en gammal motorlös ATV!
Kolla gärna på ATV-forumet om det mekaniska. http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48702.12
Jag har sen tidigare här frågat lite om hur man bygger en motorstyrning till denna motor, den tråden finns här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=31584
Summerar man den tråden och vad som hänt så slutade det med:
* MOSFET FDP5800 (datenblatt)
Dessa är alltså N-Channel MOSFET, 80A drain current.
* Drivkretsar till dessa diskuterades och MAX626 togs upp. Men dessa är ju inverterande. Jag har iallafall samplat både MAX626 och MAX627. Jag tror att icke-inverterande borde vara rätt.
* Frihjulsdioder är köpt också. Feta as med gänga, och en hel drös. Jag sätter alla parallellt i en kylfläns. Det räcker om det räcker.
* Kontaktorer kommer sköta fram/back/eventuellt broms med motstånd. Detta då jag har det liggandes från en gammal truck, och för att jag enkelt kan bygga failsafe.
Utöver att släppt kontaktor gör motorn strömlös så ska jag bygga en helt mekanisk frånskiljare i form av död mans grepp, likt det snöre man har på jet-ski's tillexempel.
* Allt sammans ska skötas av en arduino uno. Initialt ska den bara ta värde från en pot och skapa en PWM-signal. Sen ska det utökas med logik för strömbegränsning med mera.
Men först vill jag bara få rull på det.
Så nu är jag i design-stadiet kring ovan komponenter och förutsättningar.
En grej som återstår att speca är motstånd runt FET, 47ohm till gate, och 10kohm mellan gate och drain kanske fungerar fint? Det verkar som arduio's egna PWM ligger på runda 500Hz, om det påverkar gate-mostånd. (källa)
Egen PWM-frekvens verkar man kunna lösa relativt enkelt om det blir tal om det. Exempel
Jag undrar egentligen om jag har mer att fundera på, eller är det bara att börja bygga?
Bifogar enkelt schema över hur jag tänkt.