Köpes/Sökes: Multimeter för mätning på rullbandare
-
Köpes/Sökes: Multimeter för mätning på rullbandare
Hej,
Är på jakt efter ett bra verktyg för att mäta utspänning på en gammal rullbandare, i områdena 2v och 200mv.
Tips på bra multimeter som klarar av att precist mäta så låg spänning?
Det handlar om att mata bandaren frekvenser (1khz och 10khz) och, i avsaknad av VU-mätare, kunna kalibrera inspelningsnivån via utspänningen.
Är på jakt efter ett bra verktyg för att mäta utspänning på en gammal rullbandare, i områdena 2v och 200mv.
Tips på bra multimeter som klarar av att precist mäta så låg spänning?
Det handlar om att mata bandaren frekvenser (1khz och 10khz) och, i avsaknad av VU-mätare, kunna kalibrera inspelningsnivån via utspänningen.
Senast redigerad av blueint 19 augusti 2013, 16:22:52, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Multimeter
Anledning: var: Multimeter
- Klas-Kenny
Re: Multimeter
Det är ju bra om du anger en prisklass du vill ligga inom.
Tex. min Agilent U1272A skulle fixa biffen utan större problem, men ska du bara ha den till det här är den kanske litet dyr, finns säkert billigare som klarar det bra nog.
Tex. min Agilent U1272A skulle fixa biffen utan större problem, men ska du bara ha den till det här är den kanske litet dyr, finns säkert billigare som klarar det bra nog.
-
Re: Multimeter
Sorry. Jo precis, skall bara ha den till det här så hoppas att det kanske finns någonting för 5-600.
-
-
Re: Köpes/Sökes: Multimeter för mätning på rullbandare
Vilken är den bästa sortens prob att använda för att mäta RCA-honor?
Finns det någon probmodell specialanpassad för RCA som gör att man kan ha den ipluggad och får händerna fri för annat?
Finns det någon probmodell specialanpassad för RCA som gör att man kan ha den ipluggad och får händerna fri för annat?
Det enklaste är att löda en kabel själv, med RCA i ena änden och två banankontakter i andra änden. Uttagen för mätprober på multimetrar är vanliga 4 mm banankontakt-honor.
-
Ok, min har inte banananslutning utan den här sorten:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... rod-p67651
Men man kanske bara kan köpa ett par till, av sorten ovan, klippa och löda röd till pluspol och svart till jorden på en rca-hane?
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... rod-p67651
Men man kanske bara kan köpa ett par till, av sorten ovan, klippa och löda röd till pluspol och svart till jorden på en rca-hane?
Den där från Kjell står det inget om vad den klarar för frekvenser (det där 10 Hz till 10 MHz är såvitt jag förstått mätning av frekvensen, d.v.s. en frekvensräknarfunktion).
Du behöver veta frekvensomfånget på AC-mätningen.
Går man in på tillverkarens hemsida hittar man uppgiften: 45Hz~3kHz
Den klarar alltså inte 10 kHz.
http://www.uni-trend.com/UT61D.html
Du behöver veta frekvensomfånget på AC-mätningen.
Går man in på tillverkarens hemsida hittar man uppgiften: 45Hz~3kHz
Den klarar alltså inte 10 kHz.
http://www.uni-trend.com/UT61D.html
-
Ursäkta min okunskap men vad innebär det?
Jag är endast ute efter att mäta spänning mellan 0-2v, kommer det att sätta käppar i hjulet för just det?
Kanske var luddigt i första posten men 1-10 khz är alltså frekvenserna som skall genereras via testtoner in i bandarens ingångar, via ljudkort i detta fall, det jag ska ha multimetern till är att sedan avläsa utspänningen på bandarens utgångar.
Jag är endast ute efter att mäta spänning mellan 0-2v, kommer det att sätta käppar i hjulet för just det?
Kanske var luddigt i första posten men 1-10 khz är alltså frekvenserna som skall genereras via testtoner in i bandarens ingångar, via ljudkort i detta fall, det jag ska ha multimetern till är att sedan avläsa utspänningen på bandarens utgångar.
Det betyder att multimetern troligen inte visar rätt spänning vid frekvenser över 3,5 kHz.
-
Är det växelspänningsfrekvens vi pratar om, har jag rätt i att den borde ligga på 50-60 hz i en sån här apparat?
Så kan du absolut göra. Men en banankontakt passar också i multimetern, det är såna som sitter på mätsladdarna med ett plasthölje över sig.oceansmoving skrev:Men man kanske bara kan köpa ett par till, av sorten ovan, klippa och löda röd till pluspol och svart till jorden på en rca-hane?
UT61E är en bättre multimeter än UT61D.
Den klarar att mäta AC enl. spec upp till 10 kHz.
http://www.uni-trend.com/UT61e.html
Den klarar att mäta AC enl. spec upp till 10 kHz.
http://www.uni-trend.com/UT61e.html
Senast redigerad av carpelux 26 augusti 2013, 09:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Skulle du inte mäta spänningen på signalen? 0-2 V 1-10 kHz? Den där multimetern klarar inte att mäta 1-10 kHz, oavsett om det är på 60 mV-området eller 750 V-området.oceansmoving skrev:Är det växelspänningsfrekvens vi pratar om, har jag rätt i att den borde ligga på 50-60 hz i en sån här apparat?
Eller har du bara inte insett att ljud är växelspänning?
-
Försökte förtydliga det där ovan:
"Kanske var luddigt i första posten men 1-10 khz är alltså frekvenserna som skall genereras via testtoner in i bandarens ingångar, via ljudkort i detta fall, det jag ska ha multimetern till är att sedan avläsa utspänningen på bandarens utgångar."
"Kanske var luddigt i första posten men 1-10 khz är alltså frekvenserna som skall genereras via testtoner in i bandarens ingångar, via ljudkort i detta fall, det jag ska ha multimetern till är att sedan avläsa utspänningen på bandarens utgångar."