Fråga ang ladda batteri med solcell

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
madata

Fråga ang ladda batteri med solcell

Inlägg av madata »

Hej!

Jag har köpt en solcell som ger max 5 Volt och max 1020 mA enligt beskrivningen. Den klarar av att ladda min Iphone direkt utan batteri emellan i direkt solljus. Men det är sällan man har tid att ladda på dagen. Jag har 2 st 12 volts batterier på 4.5 ampere timmar st. Går det att koppla solcellen till ett utav 12 volts batterierna med en diod emellan? Det jag undrar är alltså ifall man kan ladda något som är på 12 volt med mindre än 12 volt? I detta fall 5 volt.

Tack på förhand.
gkar

Re: Fråga ang ladda batteri med solcell

Inlägg av gkar »

Nej, inte direkt. Du behöver högre spänning att ladda med än ditt batteri har.

Det går att sätta en DC/DC konverter imellan som gör just detta.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sedan tillkommer olika laddningskurvor med avseende på spänning, ström och tid. Så omvandlaren måste styras dessutom.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Vad är det för typ av batteri? Bly?
madata

Inlägg av madata »

Så här ser batteriet ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Nu vet jag inte exakt hur elektroniken i iPhone fungerar. Men sätt inte en solcell rakt på något annat utan att ha en regulator mellan. Risken för att antingen ryker batteriet genom överladdning eller så ryker nått annat är alldeles för stor. Det är ju rätt skönt om batteriet varar ett par år istället för ett par månader, eller hur?

Jag roade mig med att göra en sökning på solar regulator 12V på aliexpress.com och hittar då ett par som har 2-3 Ampere som maxstorlek och som borde passa perfekt. Kostar under hundralappen och är väldigt bra investering. (Sorterade sedan på lägsta pris och sedan ökande i pris, när det står "LOT" så beytder det att de säljs i storpack typ 10-50 stycken, det vill man ju inte ha).

Länk till detta HÄR.

Tycker Aliexpress brukar vara snabbare än både ebay och dealextreme så kör det mest numera.
madata

Inlägg av madata »

Min solcell ger aldrig över 5 volt, det är knappt det blir 5 volt men i direkt solljus laddar den. Annars är det för lite spänning. Jag en usb port på baksidan utav solcellen och har laddat min iPhone under semestern i direkt solljus. Specen på solcellen: 200x162mm 5V 1030mA 5.15 watt. Köpt för 200 kr på ebay.

Självklart har jag en regulator från batteriet till telefonen sedan. Använder mig utav LM2596. Men går det att ladda batteriet med solcellen med en diod imellan? Nu är inte övervakning för överladdning aktuellt utan jag undrar om det går.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Ansluter man en diod så sjunker spänningen med ungefär 0.7 volt. Har du fem volt från början så tror jag inte att 4.3 volt räcker för att ladda. Men så sett är det väl bara att testa.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Du måste över 12 volt, en bilgenerator tex laddar med runt 14 volt. Sen blir ju laddströmmen relativt låg (hur låg?) så det borde fungera rätt bra att ladda ett blybatteri utan att överladda det.
Skriv svar