Jag har ett 0-10V problem med fläktstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mickeliten

Jag har ett 0-10V problem med fläktstyrning

Inlägg av mickeliten »

Hej.

Jag har ett problem med en fläktstyrning som ska styras med 0-10V styrsignal.
Styrsignalen skickas från en KNX-aktor till fläktsystemets kontrollåda.

Så vitt jag förstått det så skapas en resistans i KNX-aktorn men själva 0-10 volten skapas
i själva fläktlådan. Har jag rätt nu?
Det funkar väl inte så att 0-10V-styrdonet skapar en spänning?

Hur som helst, när jag ger ett värde som ska skicka 5V, 10V, 1V eller vad som helst, så startar inte
mina fläktar. Det händer absolut ingenting. Det är som att fläktlådorna skulle vara trasiga, men det är dom inte.

Jag har testat 0-10V styrenheten med ett drivdon för LED (en vanlig Hide-a-lite Jolly) som ska styras med 0-10V och det fungerar perfekt.
Där fick vi veta att KNX-aktorn fungerar.
Felet ligger någonstans i fläktlådorna.

MEN, OM jag lägger in LED-drivern parallellt med fläktstyrningen, DÅ startar fläktarna igång som dom ska.
Så har jag LED-drivern inkopplad samtidigt är det som att rätt spänning kan genereras även till fläktlådorna.
Det är konstigt.
Det är som att en "bottenlast" behövs, men hallå, det är väl inte någon last?
Enklaste vore att lägga en LED-driver i elcentralen men det känns inte som en bra lösning till en kund.

Har någon något tips?
Har testat att lägga 5-15kOhm parallellt över 1-10V signalen på inrådan från en kollega. Funkade inte.

Jag skulle vara glad om ni kunde komma med någon teori.

MVH Micke :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Re: Jag har ett 0-10V problem med fläktstyrning

Inlägg av blueint »

Hur får fläktarna respektive lysdiodsdrivern sin elkraft? vad ger det för värden om du mäter direkt på 0-10V "signalen" vid 0%-25%-50%-75%-100% vid konfigurationerna inget_anslutet-LED-fläkt-fläkt/LED ?
Vad är strömmen under dessa mätförsök?
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

De får kraften ifrån separata matningar.

Jag har inte mätt strömmen, det har jag icke gjort.
Det kanske skulle göras. Tack.
Jag vet att KNX-aktorn som genererar styrsignalen har en strömbegränsning på 100mA.

Eftersom det fungerar när jag lägger till LED-drivern - ökar strömmen i kretsen eller minskar den av att jag kopplar in den?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Punkt ett:
Har du mätt om det finns någon spänning 0-10 V ?

Fattar inte heller hur man kan komma på att koppla i LED drivern mitt i alltihopa.

Mätvärden tack, kan ju vara så att både fläktlådan och KNX prytteln är passiva.

Protte
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

Jag börjar med att klargöra att jag funderade på om det var fel på KNX-aktorn.
Därför kopplade jag upp en LED-driver för att kolla att det funkade att dimma en LED, och det funkade.

Sedan med bara fläktlådorna inkopplade så kunde jag icke mäta mer än 2V oavsett om jag skickade 100% (10V) eller något annat.
Där blev det nån tanke att jag kopplar in LED-drivern parallellt också, som en fläktlåda... fråga mig inte hur jag trodde det skulle funka men grejen är iallafall att det funkade. Då kan jag mäta mig till korrekt spänning och allt fungerar perfekt.

Men så fort man tar bort LED-drivern eller bryter 230-matningen till den så slutar även fläktarna att funka.

Tillverkarna av fläktlådorna försäkrar sig om att allt är som det ska, vilket det inte är.
Nu är det ju som det är, att jag har den KNX-styrning jag har och de fläktlådor jag har fått levererade.

Jag tror ni är rätt människor att komma med olika teorier som jag kan testa.
Jag funderar på att åka till projektet imorgon och greja trots att jag har semester.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Det låter onekligen lustigt. Har du ett E nummer?
Men annars har du rätt det är de yttre enheterna som skall generera 10V som sedan skall aktorn strypa spänningen.
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

1758796 heter styrenheten för 0-10v.
Fläktlådorna finns inte på enr men är tillverkade av Luvata.
Nu har jag inte modellnamnet i huvet såhär på rak arm
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

ATDZ-33-2 heter fläktkontrollern
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Ja du.
Spontant så säger jag ring tillverkaren av fläkten.
För Schneiders knx detaljer är det inget fel på. har själv använt dom på stora byggen tillsammans med Fagerhults armaturer.

Jag antar att du har mätt på 0-10V ingången i fläkten? För där SKALL du ha 10 v om den är obelastad.

Men om du inte har det så har du antagligen fått något jäkla skräp som vill ha en 0-10 v signal. alltså den vill ha spänning istället för o göra som normalt o generera spänning.

Jag kan inte komma på att det görs så inom automations sidan. Men jag kan ha fel.

1 Ring fläkt leverantören.
2 Det finns ett Ess i rockärmen. Ring till Wago Sverige och fråga efter en omvandlare som passar ditt behov.
3 Skäll på grossisten som tagit fram fläkten till dig. Eller VVS gubben

Får man fråga vart i landet du finns?
grottan

Inlägg av grottan »

Med 99,9% säkerhet så är 0-10V styrningen på fläkten just en spänningsingång medan det på LED drivern (som på alla belysningsdrivdon) är en 0-10V utgång där regleringen av ljusnivån e.g beror på vilken resistans man lägger över utgången (det är ju vad KNX aktorn gör).

När det gäller motorstyrningar och sådant som gärna matas med 0-10V (t.ex frekvensomriktare) så vill dom ha en spänning mellan 0-10V (alt. 2-10V). Ett enkelt sätt att generera 0-10V är att i en strömslinga 4-20mA (vanligt inom industri) sätta ett 500ohm motstånd och ansluta 0-10V ingången över motståndet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja det är nog en industristandard 0-10V styrning vilken (enligt industristandard) inte genererar någon egen styrspänning.
Att kalla de som genererar sin egen styrspänning för 0-10V ingång är enligt mitt sätt att se det felaktigt, snarare är det en resistiv styrning.
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

Nej Schneiders grejor brukar vara bra grejor.
Det är de grejorna jag har använt mest.

Jag har inte mätt spänningen obelastad, det ska jag göra.

Jag tänkte också på att det kunde vara så att den skulle ha en extern spänning så jag testade
med det att skicka på några volt DC men det blev samma resultat där.

Har aldrig haft problem med styrningen när jag har styrt belysning.

Luvata då som säljer grejorna verkar inte vara speciellt duktiga på själva tekniken.
De hänvisar till att jag måste ställa in extern styrsignal i en meny sen kan dom inte så mycket mer.
De som har tillverkat lådorna har jag inte fått tag på ännu för de hade semesterstängt, och det i ett par veckor till.

Tro mig, jag har gnällt på projektörerna. :-)

Vad menar du med att Wago har för slags omvandlare? Det blev jag intresserad av vad det kan vara.
Det kan ju vara nåt man har nytta på andra ställen?

Jobbar du mycket med KNX?
Själv jobbar jag i Gävleborg.

Tack för att du tog dig tid. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De hänvisar till att jag måste ställa in extern styrsignal i en meny sen kan dom inte så mycket mer.
Vilket betyder att du skall leverera en extern signal 0-10V, den finns inte i dina pryttlar, vilket ärligt talat är det vanligaste.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Skulle det räcka med en batterieliminator och ett motstånd eller måste det vara någon mera sofistikerad strömgenerator?

Protte
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

grottan och TomasL

Är det så alltså.
Jag har testat att skicka in en extern DC-spänning. Det var inte heller något som fungerade. :?

Det är så här att jag är driftsättande tekniker. Sen har vi projektörer som har valt ut grejorna.
Sen har vi support från tillverkarna. Så det är ju egentligen projektörerna som äger själva problemet men
jag har förmodligen bättre förutsättningar att kunna lösa det, så det är högst intressant.

Min lösning från början vore att använda en flerstegstrafo och en KNX-aktor för fläktstyrning som växlar över mellan olika fläktlägen på stegtrafon. Men nu är det som det är och jag har dom produkter jag har. :-)
Skriv svar