behöver jag en USB Logic Analyzer?
behöver jag en USB Logic Analyzer?
Jag har ett digitalt Oscilloskop, en Rigol DS1052E
Men jag är också väldigt sugen på denna : https://www.sparkfun.com/products/8938
Handlar väl egentligen om vad den kan göra som jag inte kan göra med Oscilloskopet?
En uppenbar grejj är att den kan läsa fler än 2 signaler..
Men jag är också väldigt sugen på denna : https://www.sparkfun.com/products/8938
Handlar väl egentligen om vad den kan göra som jag inte kan göra med Oscilloskopet?
En uppenbar grejj är att den kan läsa fler än 2 signaler..
- Klas-Kenny
Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?
En logikanalysator och ett oscilloskop har egentligen inte så värst mycket gemensamt.. 
Logikanalysatorn kopplar du upp på en buss just för att se kommunikationen på bussen. Många kanaler och du kan ställa in i mjukvara vilket protokoll som körs, så att du kan se vad för data som skickas i varje paket som hexadecimalt eller vad du vill, istället för att behöva sitta och räkna bitarna.
Och det då automatiskt med klockpuls, Enable-signal och allt man kan tänka sig.
Och att man sen kan sampla i princip obegränsat stora datamängder är ju också en enorm fördel. Scopet kan bara ta upp en liten liten bit, medan med logikanalysatorn har du hela datorns minnesmängd att leka med = MYCKET data.
Sen behöver man såklart fortfarande scopet, du har ju inte en aning om vågformerna ser vettiga ut. Logikanalysatorn visar bara upp det den ser som en etta eller nolla och visar en perfekt fyrkantsvåg ifrån det, även om verkligheten är något helt annat.
Logikanalysatorn kopplar du upp på en buss just för att se kommunikationen på bussen. Många kanaler och du kan ställa in i mjukvara vilket protokoll som körs, så att du kan se vad för data som skickas i varje paket som hexadecimalt eller vad du vill, istället för att behöva sitta och räkna bitarna.
Och det då automatiskt med klockpuls, Enable-signal och allt man kan tänka sig.
Och att man sen kan sampla i princip obegränsat stora datamängder är ju också en enorm fördel. Scopet kan bara ta upp en liten liten bit, medan med logikanalysatorn har du hela datorns minnesmängd att leka med = MYCKET data.
Sen behöver man såklart fortfarande scopet, du har ju inte en aning om vågformerna ser vettiga ut. Logikanalysatorn visar bara upp det den ser som en etta eller nolla och visar en perfekt fyrkantsvåg ifrån det, även om verkligheten är något helt annat.
jag använder skåpet till korta analoga/digitala signaler, och logikanalysatorn till långa digitala sekvenser som jag aldrig skulle orka kolla med skåpet.
Så jag använder båda flitigt.
Så jag använder båda flitigt.
Personligen tycker jag den är extremt dyr, och långsam, vilket gör den på gränsen till oanvändbar.
Om du ändå skall köpa en, leta efter en ANT8 eller ANT18 alternativt denna http://www.bugblat.com/index.html
Om du ändå skall köpa en, leta efter en ANT8 eller ANT18 alternativt denna http://www.bugblat.com/index.html
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Bugblaten såg ju liten och trevlig ut, men
>Logic analyzer software, current release, dated 11 August 2008.
var ju inte så färskt för den senaste versionen.
>Logic analyzer software, current release, dated 11 August 2008.
var ju inte så färskt för den senaste versionen.
En USB logik analysator är ett nyttigt verktyg. Har själv en från Saleae Logic + en klon från eBay eller aliexpress (kommer inte ihåg från vilken) som kostade knappt en tiondel av originalet. Båda fungerar med Saleae Logic program.
/// Marcus
/// Marcus
Spelar väl ingen roll, när det fungerar, då behövs ju inte en massa nya releaser.ar ju inte så färskt för den senaste versionen.
Kör själv med en ANT8, vilken är en lillebror, det enda negativa är att antalet samples är begränsat, men det är ju inget som man kan göra något åt.
Skall man kunna ta fler samples, så blir det riktigt dyrt har jag en känsla av
Vi debuggar problemfritt en 40 MHz SPI-lina med ANT8.
Jag är också sugen på att skaffa Saleae-analysatorn. Huruvida den är för långsam eller inte beror ju bara på vad man ska ha den till, så det är väl lite hårt att avfärda den så generellt. Väldigt många saker som amatörer (och proffs) håller på med klarar sig under 10MHz i hastighet.
För min del gissar jag att jag kommer använda den rätt sällan, och vill då ha något vars mjukvara är enkel att komma igång med och funkar på Mac. Tycker Saleae-grunkan verkar stämma bra in på den beskrivningen, men ni får gärna komma med andra förslag!
För min del gissar jag att jag kommer använda den rätt sällan, och vill då ha något vars mjukvara är enkel att komma igång med och funkar på Mac. Tycker Saleae-grunkan verkar stämma bra in på den beskrivningen, men ni får gärna komma med andra förslag!
Problemet är att den inte tar glitchar och andra konstigheter, dessutom dyr.
$150:- för 24 MHz@8 bitar eller $295:- för 32 bitar@500 Mhz.
I det perspektivet är sparkfunprylen väldigt dyr.
Då är det bättre att köpa en BusPirate för en 2-hundring, då den i princip gör samma sak som sparkfunprylen
$150:- för 24 MHz@8 bitar eller $295:- för 32 bitar@500 Mhz.
I det perspektivet är sparkfunprylen väldigt dyr.
Då är det bättre att köpa en BusPirate för en 2-hundring, då den i princip gör samma sak som sparkfunprylen
Ja BusPirate verkar prisvärd, men gör den samma sak? Får man med något program som är enkelt att använda och som erbjuder samma funktioner?
Nä, det är väl det som är problemet med just buspirate, allt är GDS, typ.
Men å andra sidan, en 24MHz Logik-analysator" duger ju i princip bara att titta på data med, och då funkar Buss-piraten ihop med ett terminalprogram.
Personligen, så hade jag hostat upp de extra $140 och fått en vettig pryl, istället för att slänga bort $160:- på en pryl man förmodligen rätt snabbt blir besviken på.
Men å andra sidan, en 24MHz Logik-analysator" duger ju i princip bara att titta på data med, och då funkar Buss-piraten ihop med ett terminalprogram.
Personligen, så hade jag hostat upp de extra $140 och fått en vettig pryl, istället för att slänga bort $160:- på en pryl man förmodligen rätt snabbt blir besviken på.
Annars så kan du beställa en klon från AliExpress för $8: http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 08347.html
/// Marcus
/// Marcus
Rent generellt sett så är en logikanalysator oumbärlig när man håller på med digital teknik, men de får inte vara för långsamma, då blir de obrukbara så att säga.
Har själv tre stycken, en TEK308 8 kanaler samt 16 kanaler adress-trigger runt 20MHz har jag för mig (i princip pensionerad nu), en TEK1241 konfigurerad för 24 kanaler 100MHZ (kan klara 96 kanaler), det är den jag använder mest, då den plockar glitchar ned till 2 ns, eller nått sånt, samt en ANT8, vilken jag främst använder för I2C och SPI, då programvaran avkodar detta direkt.
Har allvarliga funderingar på att beställa en bugblat, då 32 kanaler inte är helt fel
Har själv tre stycken, en TEK308 8 kanaler samt 16 kanaler adress-trigger runt 20MHz har jag för mig (i princip pensionerad nu), en TEK1241 konfigurerad för 24 kanaler 100MHZ (kan klara 96 kanaler), det är den jag använder mest, då den plockar glitchar ned till 2 ns, eller nått sånt, samt en ANT8, vilken jag främst använder för I2C och SPI, då programvaran avkodar detta direkt.
Har allvarliga funderingar på att beställa en bugblat, då 32 kanaler inte är helt fel
För att besvara ursprungsfrågan. Det jag saknar, vilket får mig att vilja köpa en logikanalysator, är att samtidigt kunna kolla på 2-5 signaler och automatiskt kunna avkoda datat som skickas för vanliga protokoll som jag använder, t.ex. SPI, I2C, I2S, MIDI, DMX och liknande. Detta går ju i enkla fall att göra med oscilloskop också, men är väldigt tråkigt och tidskrävande.
Klonen skippar jag iaf gärna. Vill själv att det ska löna sig att utveckla bra grejer.