Rekonditionera bilbatteri
Rekonditionera bilbatteri
Ja, nu håller jag ändå på med att försöka rekonda ett bilbatteri. , ett 6V som egentligen inte alls är gammalt. men som genom oförsiktighet har blivit sulfaterat. Hittade en beskrivning so går ut på att man ska först ladda ur helt o fullständigt, för att sen ladda baklänges, vänligt men bestämt. Sen hålla det i nån form av underhållsladdning i några dygn, Sen samma sak igen, så att polerna får sin rätta polariet. Detta ska bryta loss sulfateringen, är det meningen. Om det funkar, är det då rimligt att jag passar på att byta vattnet när batteriet är helt urladdat (för då är det väl i huvudsak vatten o inte syra?) Frågan är ju omdet finns plats i bottnen under plattorna eller om det kan bli kortslutning i framtiden. Å andra sidan, om det är onödigt att hålla på o blaska med syra/vatten, så är det ju bättre att låta bli!
Funkar metoden, Är jag på rätt spår? Tycker det är ju synd att bara ge upp batteriet, som ju inte är gammalt och oxå rejält dyrt, 6v som detär!
/Lars
Funkar metoden, Är jag på rätt spår? Tycker det är ju synd att bara ge upp batteriet, som ju inte är gammalt och oxå rejält dyrt, 6v som detär!
/Lars
Re: rekond-bilbatteri
Din gamla tråd finns kvar. Finns inte svaret där?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=65188
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=65188
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jomen det handlade väl om två batterier
Men kan man inte ta ut 6 V i mitten av ett äldre 12 V batteri?
Men kan man inte ta ut 6 V i mitten av ett äldre 12 V batteri?
Det kan man om det får plats där det är tänkt att sitta.
Även på "moderna" 12V batterier kan man (med lite fix) komma åt cellförbindningarna för att få ut önskad spänning i steg om 2V.
Även på "moderna" 12V batterier kan man (med lite fix) komma åt cellförbindningarna för att få ut önskad spänning i steg om 2V.
första gången jag disktuterade det så hade jag ett modernt 12batteri som trots allt hade frusit, o det var inte lönt att ge sej på. Och, nu har jag läst den tråden igen, mycket tänkvärd information.
Frågan är nu om jag ska ta det ganska besvärliga jobbet att rensa batteriet på eventuella rester från sulfateringen, eller om jag ska hoppas på att de får plats., batteriet var ju såpass sulfateriat att det definitivt tappat kapacitet på ett par celler.....
/
Frågan är nu om jag ska ta det ganska besvärliga jobbet att rensa batteriet på eventuella rester från sulfateringen, eller om jag ska hoppas på att de får plats., batteriet var ju såpass sulfateriat att det definitivt tappat kapacitet på ett par celler.....
/
Om man kommer åt mitt anslutningen på ett 12V batteri så borde man kunna polvända halva batteriet om man vill ha ett 6V batteri. Lösningen skulle nog sätta myror huvudet på endel.
-
danielr112
Finns ju fortsfarande batterier med just öppna anslutningar. Tror tillochmed biltema har nån kvar?
Enligt batteritillverkare, så laddar man med låg ström under lång tid för att avsulfatera ett batteri.
ladda med en ström på ca 1% av batteriets märkkapacitet under 2 till 14 dygn beroende på sulfateringsgraden.
Det är emellertid viktigt att laddningseffekten begränsas eftersom i stort sett all energi som tillförs batteriet under en rekonditioneringsladdning blir värme och gasutveckling.
Tyvärr är det också ett bra sätt att korrodera sönder ett batteri invändigt och det gäller att hitta balans med mängden korrosion man kan tänka sig tåla (och kortare batterilivslängd) och hur mycket av sulfaten man lyckas omvandla.
har själv lyckats göra plattmos av ett flertal batterier i ungdomen (man lär sig aldrig) just för att de dåvarande oreglerade laddarna har stått och laddat i en vecka och trots att strömmen var låg...
batterier som sitter i UPS med 13.6 - 13.8 Volt flytande laddning så är det oftast korrosionen som ändar batteriets livstid - inte sulfatisering.
med andra ord får man titta på polspänningen när man kör 0.5 - 1 ampere på en 100 Ah-batteri att spänningen inte ligger på 14.4 - 14-7 Volt i allt för lång tid då det är då korrosionen i snabb takt sker - det är som bruna plattornas blygaller som håller upp den aktiva massan som korroderar sönder och det är allt mindre med ren bly som kan leda och det som korrderar blir då en del av den aktiva massan.
har själv lyckats göra plattmos av ett flertal batterier i ungdomen (man lär sig aldrig) just för att de dåvarande oreglerade laddarna har stått och laddat i en vecka och trots att strömmen var låg...
batterier som sitter i UPS med 13.6 - 13.8 Volt flytande laddning så är det oftast korrosionen som ändar batteriets livstid - inte sulfatisering.
med andra ord får man titta på polspänningen när man kör 0.5 - 1 ampere på en 100 Ah-batteri att spänningen inte ligger på 14.4 - 14-7 Volt i allt för lång tid då det är då korrosionen i snabb takt sker - det är som bruna plattornas blygaller som håller upp den aktiva massan som korroderar sönder och det är allt mindre med ren bly som kan leda och det som korrderar blir då en del av den aktiva massan.
Jo, man säger väl att spänningen skall ligga på säg 2V per platta, typ.
Alternativ pulsladdning som typ ctek och motsvarande.
Alternativ pulsladdning som typ ctek och motsvarande.
Svaret på min fråga kom automatiskt. När jag avbröt baklängesladdningen för att vända tillbaka så kortslöts en cell. Jag får väl ge upp detta och sikta på att sköta om batterier bättre när de är i skick. Att försöka få kortslutningen att släppa, att hälla ur, fylla nytt vatten och blaska o skaka. Det verkar inte vettigt.
Hur är det med en sån kortslutning, kan den bli partiell, eller är det alltid hela cellen kortsluten? Det hela beror väl på att skräp i botten når upp till plattorna. Sker det lokalt nånstans och sen blir det en kraftig urladdning av cellen, eller vad kan tänkas ha hänt? Vid laddningen av batteriet (baklänges) var den cellen lika som de andra två i spänning, ingen egentlig skillnad mellan dem.
/Lars
Hur är det med en sån kortslutning, kan den bli partiell, eller är det alltid hela cellen kortsluten? Det hela beror väl på att skräp i botten når upp till plattorna. Sker det lokalt nånstans och sen blir det en kraftig urladdning av cellen, eller vad kan tänkas ha hänt? Vid laddningen av batteriet (baklänges) var den cellen lika som de andra två i spänning, ingen egentlig skillnad mellan dem.
/Lars
Visst kan den bli partiell, på samma sätt som som en ledning bara är kortsluten på en punkt, eller ett punkterat däck bara är platt på en sida. Hela cellen blir ju lika urladdar oavsett hur kortslutningen är fördelad.
Kortslutning kommer oftast av att cellen strukturellt är kollapsat helt eller delvist. Om det är delvist är det bara en fråga om: skulle man få bort kollapsen, hur stark är den kvarvarande delen?
Jag som just tänkte fråga om det skulle kunna vara nån idé att testa skölja ur cellerna. Batteriet är inte jättegammalt, har aldrig frusit, är inte mekaniskt misshandlat, OCH fungerade igår (har ett litet internt skämt om en i bekantskapen som sa om sin trasiga bil, -men, den gick ju igår!)
Är det bara att slänga? Isåfall får jag väl leva med det, trots att man ju är en ÅsaNisse o vill fixa med allt
/
Är det bara att slänga? Isåfall får jag väl leva med det, trots att man ju är en ÅsaNisse o vill fixa med allt
/
Jag trodde att det var uteslutet redan.lekman123 skrev: Att försöka få kortslutningen att släppa, att hälla ur, fylla nytt vatten och blaska o skaka. Det verkar inte vettigt.