Tjena,
Jag har en Proson Sub 12FB2R till mitt hemmabiosystem som har funkat hur bra som helst tidigare.
Nu har det dock börjat att "skorra" när det ska basa på ordentligt, låter nästan som en sprucken högtalare.
Men elementet har jag kollat, hur fint som helst!
Däremot kollade jag elektroniken, ser sådär ut.. någon som kan se med blotta ögat vad som orsakar problemet? Ser en del lödningar jag skulle vilja löda om. Men sen är det en diod där det ser lite bränt ut...
Vad tror ni reparations-proffs?
/DeVille
Proson subproblem
Re: Proson subproblem
Asså det ser ut som det gått hett till på det där kortet.
Q15 har ju blivit så varm att det till och med ser ut som om folien släppt från PCB.
Omgivande komponenter kan ha tagit stryk av värmen (resistorn ser svedd ut exempelvis)
Även den röda anslutningen (matning) verkar ha varit enormt varm.
Det kan omöjligt vara meningen att det skall bli så där varmt !!
Q15 har ju blivit så varm att det till och med ser ut som om folien släppt från PCB.
Omgivande komponenter kan ha tagit stryk av värmen (resistorn ser svedd ut exempelvis)
Även den röda anslutningen (matning) verkar ha varit enormt varm.
Det kan omöjligt vara meningen att det skall bli så där varmt !!
Precis, det ser inte okej ut.
Skorrandet kommer bara när basen går igång ordentligt, så att det skallrar i golvet.
Funderar på om det kan vara nån kall-lödning som spökar. Börjar med att löda om några av de där suspekta punkterna på kortet.
Om inte någon har nåt annat förslag?
/DeVille
Skorrandet kommer bara när basen går igång ordentligt, så att det skallrar i golvet.
Funderar på om det kan vara nån kall-lödning som spökar. Börjar med att löda om några av de där suspekta punkterna på kortet.
Om inte någon har nåt annat förslag?
/DeVille
Det klassiska problemet med aktiva subbor, trissor blir varma, kopparbanorna släpper från de billiga korten och tappar kontakten när det vibrerar vilket i slutändan gör att steget mer eller mindre exploderar och bränner upp basens talspole.