Räcker denna utrustning & litteratur för att tillämpa hobby?

Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Räcker denna utrustning & litteratur för att tillämpa hobby?

Inlägg av Al_Bundy »

Räcker denna utrustning & litteratur för att tillämpa hobbyverksamheter inom elektronik?
När jag talar om hobbyverksamhet så menar jag att jag ska kunna styra mekanismer med mikroprocessorer och analog elektronik exempelvis dörrlås eller övrigt styrsystem.
Jag tänker bara fråga er det som rör sig om den elektroniska delen och inte datordelen och mekanismdelen. Saknar jag något? Vad anser ni om detta?

Litteratur som läses i ordningsföljd:
Bok 1:
Namn: Tillämpad ellära
Författare: Sikö, Arne
Utgivningsår: 2006
ISBN: 91-44-00679-9
Omfång: 354 s
Om boken
Boken innehåller ellära med grundläggande kretsteori, magnetism, elektromagnetism, distribution, säkerhetsaspekter och många tillämpningar. De tillämpade avsnitten ansluter i stor utsträckning till motsvarande teoretiska delar och omfattar en orientering i elektronik och digitalteknik, mätteknikoch elkraft i industri och till vardags. Boken innehåller ett stort antal övningsuppgifter med svar och lösningsanvisningar
Bok 2:
Namn: Praktisk analogteknik. Mätinstrument, komponenter och strömförsörjning.
Författare: Gustavsson, Anders
Utgivningsår: 1993
Omfång: 247 s
ISBN: 91-44-38741-5
Om boken:
Kunskap får man inte av att lära sig innehållet i en bok. Det är först när bokens innehåll kan tilllämpas och du kan arbeta vidare med bokens innehåll som grund, som man har fått kunskap.

Det här är ingen vanlig teoretisk lärobok. Det är en kombination av teori och praktik typ "learning by doing". Läromedlets mål är att förmedla de teoretiska grunderna i analogteknik, hur de analoga "byggstenarena" fungerar och hur de sätts samman till fungerande enheter, Det sker till största delen laborativt eller enligt tesen "det du gör med kroppen fastnar i knoppen" (Christer Gudmundsson).

Denna bok som är den första av en serie av tre, är ett resultat av flera års undervisning i elektronik. Den kräver inga direkta förkunskaper i ämnet, men kräver baskunskap i ellära, matematik och enklare mätteknik. Målgruppen är gymnasiets och AMU:s elektronik utbildningar, men den kan även användas som grund bok på högskolor. Den bör även passa bra för självstudier, om tillräcklig instrumentutrustning finns att tillgå.

Boken är inte knuten till någon speciell utrustning, De kopplingar som skall undersökas kan byggas upp helt på användarens villkorr. Det ger en stor flexibilitet u undervisningen samtidigt som det ger eleven träning i komponentkännedom och att i koppla och felsöka.

Boken innehåller både teoretiska och praktiska övningselement. Det är meningen att de praktiska exemplen ska kopplas upp, verifieras och dokumenteras.

Anders Gustavsson är verksam so lärare i elektronik samt arbetar dessutom med konstruktioner och serivce på elektronisk utrustning.
Bok 3:
Namn: Praktisk digitalteknik
Utgivningsår: 1997
ISBN: 91-44-32172-4
Omfång: 351 s
Om boken:
Kunskap får man inte av att lära sig innehållet i en bok. Det är först när dess innehåll kan tillämpas i ett rationellt handlande som du fått kunskap. Detta är ingen "vanlig" lärobok, som enbart behandlar fakta och matematiska uttryck. Boken bygger på att läsaren eller användaren även användersina händer, d.v.s. bygger och experimenterar för att verifiera teorin eller sina tankar, s.k. problembaserad undervisning. Med denna metod kan flest elever tillgodogöra sig mest kunskap på kortast tid. Därför är innehållet en blandning av teori, praktiska övningar och övningsuppgifter samt mindre projekt som går att prova praktiskt. Boken kräver inte några förkunskaper i ämnet, men en viss baskunskap i IT är önskvärd. Boken brukar användas på universitet på högskoleingenjörsutbildningar.
Bok 4:
Namn: Praktisk analogteknik. Förstärkare, filter och oscillatorer
Utgivningsår: 1994
ISBN: 91-44-38741-5
Omfång: 356 s
Om boken:
Kunskap får man inte av att lära sig innehållet i en bok. Det är först när bokens innehåll kan tillämpas och du kan arbeta vidare med boken som grund, som man har fått kunskap.
Det här är ingen vanlig teoretisk lärobok. Det är en kombination av teori och praktik typ ”learning by doing”. Läromedlets mål är att förmedla de teoretiska grunderna i analogteknik, hur de analoga ”byggstenarna” fungerar och hur de sätts samman till fungerande enheter. Detta sker till största delen laborativt eller enligt tesen ”det du gör med kroppen fastnar i knoppen” (Christer Gudmundsson).

Denna bok, som är den andra i en serie om tre, kräver förkunskaper motsvarande bok 1 samt baskunskaper i ellära, matematik och elektronisk mätteknik. Målgrupper är gymnasiets elektronikprogram, men den kan även användas som grundbok på högskolor. Den bör även passa bra för självstudier, om tillräcklig instrumentutrustning finns att tillgå.

Boken innehåller både teoretiska och praktiska övningsexempel. Det är meningen att de praktiska exemplen skall kopplas upp, verifieras och dokumenteras.

Bok 5:
Namn: Vägen till C
Författare: Bilting, Ulf
Författare: Skansholm, Jan
Utgivningsår: 2011
ISBN: 978-91-44-07606-5
Omfång: 269 s
Om boken:
C är i dag det mest etablerade programmeringsspråket och finns tillgängligt för i stort sett alla processorfamiljer och operativsystem. C har möjligheter som saknas i de flesta andra programmeringsspråk. Speciellt gäller det språkkonstruktioner som tillåter programmeraren att komma "nära"processor, minne och externa enheter. Trots att C konstruerades i början på 1970-talet är det i dag mer aktuellt än någonsin. C ingår i sin helhet i senare språk som C++, Coch Objective-C. Även Java använder C för att utföra maskinnära operationer. I denna fjärde upplaga av boken beskrivs hela språket så som det är definierat i senast gällande internationell standard. Även de många funktionsbibliotek som ingår i standarden behandlas. För att läsaren skall kunna förstå och underhålla gamla C program som använder äldre C-konstruktioner, beskriver boken även dessa. Boken är tänkt att passa såväl för nybörjaren som för den mer avancerade programmeraren. Den kan också vara intressant för C++-programmerare som vill tränga djupare in i C och utnyttja dess många standardbibliotek. Boken är en lärobok som också kan användas för självstudier. Författarna beskriver C:s olika delar i en pedagogisk och naturlig ordning. Fjärde upplagan
Utrustning:

Multimeter
Bild
Bild
Bild

Lödpenna 60W

Elektronikkomponenter (en hel hög olika) inkluderat med kretskort och lödtenn.

Arduino(s).

LTspice simulator mjukvara

Casio FX 8950 GII räknare.

Formeltabell:
Namn: Tabell- och formelsamling inom data, ellära och elektronik
Utgivningsår: 2004
ISBN: 91-44-03206-4
Omfång: 231 s
Om boken:
Författaren har i denna tabell- och formelsamling försökt samla ihop sådant som han själv haft användning för under sin yrkesverksamhet. Han har även lagt till en hel del information som kan vara "bra att ha". Boken bör vara tillräckligt omfattande för att fylla det behov som finns inom skola och yrkesliv. Boken består av fem fristående delar. Den första delen behandlar grundläggande el med enheter i SI-systemet, den andra grundläggande elektronik och i den tredje ges ett kort matematikavsnitt. Den fjärde delen tar upp datakommunikation och PC-kontakter och slutligen återfinns i den sista delen data, tabeller och diagram.
Kunskap innan:
Envariabelanalys 1
Linjär algebra
Lödning
Datorkunskaper.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Räcker denna utrustning & litteratur för att tillämpa ho

Inlägg av psynoise »

Du har ju läst några kurser på högskola och kan kanske hantera modeller och lite mer matematik. Då finns det en mycket trevlig bok Microelectronics Circuits - Sedtra/Smith som innehåller riktigt mycket bra och kostar inte allt för mycket heller.

Sedan har jag tjatat innan att oscilloskop är viktigt. Där jag själv köpte mitt första i högstadiet för då dyra pengar relativt vad jag fick. Tror jag satte in en annons i lokaltidningen utan napp men tillslut hittade jag en annans i en nyhetsgrupp på Internet. Men idag har du både forumet, Tradera och Blocket. Vill du inte lägga några större pengar, börja då med något billigt och köp bättre senare vid behov.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har läst all matematik på just högskoleingengörsnivå. Kursen hette faktiskt matematisk analys och behandlar envariabelanalys 1 och 2 grundligt.
Jag ska införskaffa mig ett skop. Men vad tycker du annars då om böckerna?

Jag går Umeå, dock inte detta program som finns i länken.
http://www.umu.se/utbildning/program-ku ... =TYHED&t=p
Om vi kollar kurserna så finns det 5 kurser inom elektronik.

Analog elektronik 15 hp
Digital elektronik 15 hp
Mikrodatorteknik 15 hp
Mätsystem och mätmetoder, 7.5 hp
Elektronikkonstruktion 15 hp

Eller så kör jag på samma kurslitteratur som i dessa kurser ovan? Jag har tillgång till litteraturen gratis.

Mikrodatorteknik 7.5 hp tror jag ska försumma bort då den handlar mest bara om hur man programmerar AVR med assembler eller rent i C. Det är något som inte direkt intresserar mig då jag lutar mig mot arduino av enkelhetens skull. Dessutom så räcker arduino helt perfekt i just mitt syfte.
Jag ersätter Mikrodatorteknik 15p med boken "Praktisk digitalteknik" eller kör jag på den kurslitteraturen som ingår i kursen.

Elektronikkonstruktion 15 hp tror jag också ska försumma bort. Tanken är att jag inte ska bygga avancerade grafikkort eller TV-skärmar. Kursen är säkert bra men det är inget som gynnar mig.
Senast redigerad av Al_Bundy 28 juli 2013, 11:50:44, redigerad totalt 2 gånger.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Vilka böcker man har tycker jag är tämligen irrelevant. Det intressanta är vad du kan och vad du förstår.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Boken Praktisk analogteknik har jag själv läst som snabbast främst angående hur man använder oscilloskop när det begav sig. Dock är vad jag minns innehållet ganska tunt och några mer omfattande böcker är nog inte fel att ha.

Tyvärr kan svenska böcker vara svårt att hitta begagnat, men en och annan dyker upp på Tradera ibland och tidigare har jag även hittat en del på Kurslitteratur.se. Men se gärna tråden Boktips inom elektro- och datateknik på Tradera där jag brukar tipsa om jag dyker på något intressant.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=55363

Böcker på engelska finns det gott om, särskilt Amazon.co.uk och Alibris.com ger gott om fynd för visa titlar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Finns det några böcker du skulle vilja ersätta med de numrerade böcker som jag skrev upp?

Om Praktisk analog/digital/mätteknik verkar vara för tunna så kanske man kan ersätta dessa med andra böcker?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Finns ingen bok som ersätter någon annan. Bättre är att köpa en bokhylla och bygga upp sitt eget bibliotek som ett vasst verktyg vid elektronikkonstruktion.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Joo visst är det bra att ha egen bokhylla men jag föredrar att man ska inte behöva göra sig beroende så mycket av böcker :)

Jag får låna dessa av grannen:

Analog elektronik - Bengt molin.
I denna bok behandlas huvudsakligen konstruktion och dimensionering av förstärkarkopplingar. Boken har ett top-down-upplägg i presentationen av ämnesområdet. Att se till användning och vilka egenskaper kretsar skall ha, innan man fördjupar sig i detaljer och komponentegenskaper, är den grundläggande pedagogiska tanken med denna bok.

Efter ett inledande avsnitt om förstärkares systemegenskaper behandlas den ideala operationsförstärkaren och hur man konstruerar förstärkare med hjälp av operationsförstärkare. Egenskaper hos den verkliga operationsförstärkaren tas upp och det visas hur man tar hänsyn till dessa i konstruktioner. Förstärkare som konstrueras med transistorer behandlas med utgångspunkt från diskret uppbyggnad respektive integrerad uppbyggnad. Konstruktion av förstärkare belyses ur ett flertal perspektiv såsom frekvensegenskaper, motkoppling, effekter och brus. I boken finns också en del praktiska tips om prototypbyggnad och felsökning.

Analog elektronik är avsedd att vara en inledande bok på högskolenivå. Den kan naturligtvis även läsas av andra som är intresserade av ämnet. Förkunskaper, motsvarande en grundkurs i elkretsteori, krävs för att kunna förstå de beräkningar som förekommer i boken.

Välkommen till http://www.studentlitteratur.se/7331. Där finner du lösningar till övningsuppgifter och komplet-terande material till boken. Bokens webbsida är också, med sin samling av länkar till halvledartillverkare och webbplatser som anknyter till analog elektronik, en bra startpunkt för att bläddra sig vidare ut i världen.

Digitala kretsar - Lars-Hugo Hemert
Denna bok behandlar digitalteknik från grunden, från binära talsystem, boolesk algebra fram till beskrivning av digitala kretsar i det standardiserade hårdvarubeskrivande språket VHDL. Konstruktion, syntes, av digitala kretsar sker idag med hjälp av mycket avancerade datorbaserade syntesverktyg. Under konstruktionsprocessen från beskrivning av kretsen i språket VHDL till färdig krets arbetar konstruktören interaktivt med syntesverktyget och måste ta ställning till många frågor och fatta många beslut, vilket kräver ingående kunskaper om fundamentala digitala kretsars beteende och struktur. Syntesverktygen ger konstruktörerna möjlighet att konstruera komplexa kretsar, men ställer samtidigt stora krav på konstruktörernas grundkunskaper i digitalteknik.
Boken inleds med en analys av begreppen analog och digital och en elementär framställning av talsystem. Därefter följer en ingående behandling av kombinationskretsar och sekvenskretsar, de två klasser av kretsar som digitaltekniken baseras på. Många av kretsarna beskrivs i språket VHDL och blir på så sätt en introduktion till detta språk. Utöver kombinations- och sekvenskretsar behandlas även halvledarminnen och Digital/Analog- och Analog/Digital-omvandlare. Vidare visas hur digitalteknikens minsta byggstenar, grindarna, realiseras med MOS-transistorer, den komponent som varit och är förutsättningen för den fantastiska utvecklingen av digitala kretsar.
Digitala kretsar är avsedd att användas som kurslitteratur i digitalteknik på högskolenivå. Den kan även användas av den som vill lära sig digitalteknik på egen hand eller av den som vill förbättra sina grundkunskaper och ta steget in i språket VHDL. Inga särskilda förkunskaper i matematik och elektronik krävs. I boken ingår ett stort antal övningsuppgifter med svar.
Filer till de beskrivna kretsarna och övningsuppgifterna i kapitlet om VHDL kan hämtas under länken VHDL-filer till höger.
Elektriska mätsystem och mätmetoder - Lars Bengtsson
Del 1 behandlar givare, förstärkare, AD-DA-omvandlare, ­digitala oscilloskop, ledningsteori och störningar och störningskoppling/­avkoppling. Den matematiska nivån i del 1 ligger på en sådan nivå att den lämpar sig för KY-utbildningar eller högskolestudier på grundnivå. Del 2 behandlar demer matematiska delarna av mätsystem och mätmetoder. Den matematiska nivån är sådan att den lämpar sig som kurslitteratur på avancerad högskolenivå. Här behandlar vi framför allt transformteorin för att kunna behandla signaler och system i frekvensrummet (Laplace, ­Fourier, z) och vi går igenom signalers frekvensspektrum och systems Bodediagram. Det innebär en noggrann genomgång av samplande system, Nyquistteoremet, upplösningsbandbredd, anomalier i digitala frekvensspektrum som vikning och läckage och användningen av fönster. Vi går även igenom signal och systemanalys i tidsrummet och behandlar faltning och korrelation. Vi går igenom filterteori och filterkonstruktion, både för analoga och digitala filter. De avslutande kapitlen ägnas åt statistisk behandling av mätsignaler och mätsystem. Vi behandlar punkt- och intervallskattning, kurvanpassning och osäkerhetsanalys enligt den så kallade GUM-metoden.
Det krävs elkretsteori för att kunna förstå "Analog elektronik"-boken. Tror du boken "Tillämpad ellära" ses som elkretsteori?
Senast redigerad av Al_Bundy 28 juli 2013, 12:12:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Med risk för att låta otrevlig: Jag förstår inte varför du snöar in något så grymt på vad man "behöver för grejer" för att starta!?

Bara dyk in i något projekt du vill genomföra så märker du vad du behöver för material och kunskaper, så skaffar du det du behöver på vägen.
När det projektet är färdigt, ja då dyker du in i nästa och lär dig mer på vägen där.

Det gäller även mätinstrument, OK en multimeter kan man ju säga med en gång att det behövs. Men utöver det så kommer du att märka när/om du behöver mer mätinstrument. Och när du känner behovet, ja då skaffar du dig det du behöver (Tex. oscilloskop, fler multimetrar, funktionsgeneratorer etc).
Samma sak gäller givetvis böcker. När du känner att du behöver läsa på om ett visst område, ja då skaffar du en bok som verkar vettig inom det området och läser den.

Vilka böcker som bara behöver läsas en gång eller sparas, det märker du även det.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

>>Med risk för att låta otrevlig: Jag förstår inte varför du snöar in något så grymt på vad man "behöver för grejer" för att starta!?

För det var en person som du som sa samma sak fast tvärt om.
Det lät mer så här "Gå en utbildning, läs böcker och sen börja med de du ska göra".

Man får allt kluvet sinne :)
Vad man än gör så gör man alltid fel enligt någon annan så jag tänkte att jag läser på om lite grundläggande elektronik och sen så bygger jag det jag vill göra :)

Tänkte om jag började först med Tillämpad ellära(Arne Sikö) och sen Analog elektronik(Bengt molin) sen Digitala kretsar(Lars-Hugo Hemert) och sen Elektriska mätsystem och mätmetoder(Lars Bengtsson) och sist Vägen till C (Ulf Bilting).

Då bör man ha en bra förståelse inom elektronik och kunna tillämpa min hobbyverksamhet.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Matematik känns som ett typiskt sådant ämne som folk måste tvingas till att läsa genom någon kurs. Men mycket annat går oftast bra att ta till sig samtidigt som ett projekt genomförs. Varför det inte gäller för matematik är att tung teori kan vara svårt att behärska utan att visa underliggande delar lärts utantill och ska lämpligen direkt "sitta i handen".

Men Analog elektronik av Bengt Molin är bra även om jag kan tycka boken Microelectronics ger bättre förståelse inom samma ämnen. Börja med att läsa alla kapitel om operationsförstärkare. Därefter borde du ha en del på fötterna.

Samtidigt håller jag med Klas-Kenny, det är bättre att du gör något inklusive läsa böckerna och bilda dig en egen uppfattning. Det finns aldrig någon bok eller elektronikkoppling som är dålig att prova. Allt ger erfarenhet och det sämsta du kan göra är som många av oss andra sitta och bläddra trådar här på forumet. Läs och lödda istället!
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Vi säger så här.
Om jag läser först boken som heter "Tillämpad Ellära" och sen läser jag boken "
Digitala kretsar". Då lär jag få en grund om vad analog elektronik, elektricitet och digital teknik är för något. Och sen ger jag mig på arduino och lär mig vidare via praktisk tillämpning av projekt?

Om jag exempelvis ska använda mig av en speciell mätmetod. Då lär jag mig den mätmetoden via internet endast, istället för att rabbla igenom en bok på 500-600 sidor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du behöver följande:
1 st 15 mm spånskiva, ca 100x150mm
En kartong mässingsspik.
En rulle oisolerad 0,5 mm koppartråd.
Et trettiotal sockerbitskopplingar.
Hammare.
Skruvmejsel.
Avbitare.
Papperslim
Papper.

I komponentväg:
Några NPN-trissor, 2N3704 eller likanande.
Några dioder 1n4148.
Några LEDar
En sats E12 motstånd
Lite kondingar (el-lytar och keramiska) från några hundra pF till ett par hundra uF.
Lämplig högtalare, till exempel från ett par stora hörlurar eller liknande.
4,5 eller 9V batteri eller annan lämplig strömförsörjning.

Rita upp lämpligt schema på pappret, föreslår till exempel en astabil vippa, till en början med.
Klistra fast pappret på spånskivebiten.
Slå i lämpligt antal mässingsspik, vid alla knutpunkter, så att ca 10 mm sticker upp.
Skruva fast sockerbitsplintar på spikarna, koppla med nu med komponenter och koppartråd i enlighet med det fastlimmade schemat.
När du fåt det fungera, kan du börja experimentera med olika komponentvärden och se vad som händer.
Ju mer du lär dig, desto mer kan du modifiera kretsen du just byggt.

Är du lat och inte vill spika osv så köper du dig ett kopplingsdäck.
Är du ännu latare så köper du dig en sån där experimentsats från Kjell, till exempel http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... lab-p87313
Bild
Böcker kommer efterhand, när man behöver kunskapen så skaffar man sig en lämplig bok.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Det där var lite för mycket. Men den såg intressant ut :bravo:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ett annat sätt att komma igång är ju att bygga ihop en byggsats.
Sånt kan väcka intresset och man har dessutom något att utgå
ifrån och undersöka hur det egentligen fungerar samt att det finns
något att mäta på som fungerar. Utifrån det kan man sedan
inhandla litteratur som hjälp.

Exemplet kan vara en byggsats till en retroradio:

http://www.amazon.co.uk/Franzis-Verlag- ... m_sbs_kh_6
Skriv svar